Gå til innhold

Opplyst av månen

RamsFoto

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ike helt å slippe taket i disse tre bildene. Etter å ha stirret på dem i to timer i PhotoShop finner jeg ikke ut hvilket jeg liker best, hvorfor, eller hva mer jeg kan gjøre for dem. Det er på tide å slippe dem løs. Hvis de er glade i meg, kommer de vel tilbake...

Jeg liker himlen og trærne best her, men det er noe med lyset i forgrunnen som sier "kunstig"

post-79427-1168642165_thumb.jpg

Her er lyset mer riktig, men det hele virker rotete.

post-79427-1168642195_thumb.jpg

Dette er utsnittet jeg liker best, men har definitivt med for mye lys fra vinduet bak meg. Noe er forsøkt fjernet, men ikke helt vellykket.

post-79427-1168642216_thumb.jpg

Your thoughts noble readers?

Tekn: Canon 300D, Sigma 10-20mm, f/??, 30sek eksponering, ISO ca 800, stativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, hehe. 300D er nok ikke kameraet som scorer best på støy ved høy ISO. Synd 30D'en fortsatt var hos fabrikanten da dette ble tatt. Mine PS-ferdigheter strekker ikke til for å fjerne støy. Tips?

Det var det helt spesielle maleriske lyset jeg var ute etter å dokumentere. Månen, grønntonen i himmelen, skyggene, trærne.

Eller kanskje var det rødvinen tidligere på kvelden som gjorde det så magisk.

- R

Lenke til kommentar

Kjøp en fjernutløser, sett iso på 100 og bruk så lange eksponeringer du vil, samt ha kameraets interne støyfjerning (long exposure noise reduction, eller hva det heter) aktivert, da får du rene og pene bilder.

Enig i at lyset er vakkert, bare så synd med støyen som er så altfor kraftig.

Lenke til kommentar

Flotte bilder dette her. Trådutløser er nevnt av riktig ja. Da kunne dette blitt svært så bra.

Prøvde med på litt støyfjerning. Noe detaljer forsvinner jo, men så helt ille - i alle fall for web- ble det ikke.

Når det gjelder eksponeringen her laget bikeridr en glimrende tabell som hadde vært midt i blinken her. Lysmåleren på kameraet ditt kunne du 'lagt igjen hjemme'.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=695981

Du sier det er månelyst i dette tilfellet. Bruk ISO 100 for minst mulig støy.

En kan lese i tabellen at et månebelyst landskap (snø) ligger på EV (eksponeringsvedi) -2.

For å få en noenlunde grei dybdeskarphet ville jeg valgt f/5.6 eller f/8.

EV -2 på ISO 100 finner du i regnearket (se ref. tråd) i rad 7 kolonne 1. Blender f/8 finner du i kolonne Y.

Da har du eksponeringen din:

ISO 100, f/8 og 4' (minutt). Excellent :)

Det er mulig lys fra omgivelsene, stjernene, nordlyset hadde gjort du kunne gått ned til EV -1 i stedet, dvs halvert lukkertiden til 2 minutt..

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
@ Ragamuffin: Hva brukte du for å fjerne støyen? Og hvordan gjorde du det? :)

7721277[/snapback]

Bildene er bare frest gjennom Neat Image (plugin til PS). To ganger faktisk, siden det var lite detaljer i bildene (himmel er en drøm for støyfjerning).

Deretter er størrelsen redusert litt også, noe som gjør det tilsynelatende litt mindre støy.

Deretter smart sharpen.

Det ble ikke så verst.

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige kommentarer, folkens. Og takk for tips om hvordan støy kunne vært unngått.

Neste gang jeg er i samme situasjon, vil nok resultatet bli bedre. Nå har jeg nemlig fått meg både 30D, bedre stativ, RS-80N3 fjernutløser og takket være ragamuffin og bikeridr en tabell for eksponeringsverdier.

Men når vil jeg få en slik sjanse igjen?...

Men i dette tilfellet kunne jeg jo ikke ta bildet i "etterpåklokskapens lys", jeg var nødt til å klare meg med det lyset jeg hadde fra månen, snøen, skogen, himmelen og dessverre hytta bak meg.

Når i tillegg kunnskapene og utstyret var middelmådig forberedt, og med 6-7 innabords, så er jeg ganske fornøyd med resultatet.

Til alle kommentarene om at støyen ødelegger bildene fullstendig:

Jeg er faktisk ikke helt enig. Inntrykket av "olje på canvas" blir litt borte i ragamuffins versjoner, men arbeidet var glimrende utført. Kanskje bare en anelse mye av det gode etter min smak (eller om det er smart sharpen som gjorde det).

Takk for hjelp og tips, raga!

Er Neat Image freeware? Jeg har behov for et slikt verktøy uansett. Eller om det finnes en annen plug-in freeware eller billigware for støyfjerning til PS?

- Rams

Endret av RamsPhoto
Lenke til kommentar

Er Neat Image freeware? Jeg har behov for et slikt verktøy uansett. Eller om det finnes en annen plug-in freeware eller billigware for støyfjerning til PS?

- Rams

7723173[/snapback]

Nå ser jeg det har sneket seg inn en liten 'skrivefeil'. I dette tilfellet brukte jeg Noise Ninja (som er plugin til PS) og ikke Neat Image. NI har jeg brukt mye før, men nå går det i NN siden det er litt greiere med å ha den som plugin.

NeatImage kan du laste ned her http://www.neatimage.com/download.html

Det er en demoversjon som er fritt ute, men da må du kjøre den som en egen app. Dvs først lagre som jpg og deretter bruke den i Neat Image.

Lenke til kommentar
Takk for tipset om noise ninja ragamuffin! Knallbra program! Prøvde det slelv på et av bildene til Marius. Her er resultatet:

Hmmm... Marius likte ikke engang bildene mine, og nå skal han liksom få kredit for et av dem. Nei, Sjef, dette går jeg ikke med på... :)

Endret syn forresten, Marius, etter at flere her inne bruke Teenage Ninja Hero Turtles (eller hva det heter) på bildene?

- Rams

(opphavsrettighetshaver som synes det er greit å leke med, men ikke knabbe bildene sine :hmm: )

Lenke til kommentar
Jeg likte nr 2 best, men jeg kan ikke si det var noen knallbilder. Det er altfor mye støy på bildet.

Marius

7709153[/snapback]

Får endre meg selv her. Innlegget mitt har tydeligvis blitt misforstått.

Det var ikke noen knallbilder FORDI det var mye støy. Uten støyen er de kjempefine. Var muligens jeg som formulerte meg litt feil.

Lyset og faregen og motivet du har fått fram er knall, kun støyen som herpa de.

Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...