Gå til innhold

Bygge egen strømforsyning til pc?

Anbefalte innlegg

Hei

Sitter her med to strømforsyninger og lurer på om eg kan lage ein 15a 12v strømforsyning ved hjelp av delene.

Det eg ser for meg då er foreksempel og lodde av alle komponentene eg ikkje trenger (3.3v, 5v og slikt) og forbedre kjølingen av komponentene.

Eg vil prøve å få det til å passe inn i ein 5.25" slot eventuelt to.

Eg vil bruke den til å kjøre eit skjermkort eller eventuelt eit svakt petlier element

Er dette mulig ? Nokon som har sett nokon liknende prosjekt eg kan ta ein titt på ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg pleier å svare på spørsmål som det her er;

vet du ikke hvordan du skal gjøre det - så ikke gjør det!

Her leker man med livsfarlige spenninger, og vet man ikke hva man gjør da, så kan det fort skje uheldige ting.

Men ellers;

hva slags strømforsyning er det snakk om?

Å fjerne komponentene som forsyner 3,3v og 5v vil være en unødvendig lang jobb.

Har gjort noe lignende dette før, begynte med å lodde ut alle kablene fra printkortet som gikk til de forskjellige kontaktene. Deretter loddet jeg inn én ny, grov leder for de forskjellige spenningene jeg hadde bruk for. Fungerer per dags dato glimrende.

Sjekk hvor stor strømstyrke de forskjellige strømforsyningene kan levere. Har du en som kan levere 15A ved 12v kontinuerlig, så må du strengt talt ikke gjøre stort mer.

For at den skal passe i 2 5,25" drev, kan det lønne seg å gjøre som nevnt tidligere, lodde ut alle unøvendige kabler, for å unngå kabelspaghetti

Lykke til =)

Lenke til kommentar

Mulig? Alt er mulig. Hva slags erfaring har du med elektronikk?

Det er flere som har gjort slike ting, men å få plass i en 5,25" vil nok bli vanskelig. Dette vil nok kreve et nytt kretskort, og vi snakker her om livsfarlig spenning på primærsiden, høye frekvenser og høye strømtrekk. Ikke bare bare.

Hvor lite du klarer få det ved å modifisere den eksisterende supplyen vet jeg ikke, men her er en som har gjort noe lignende.

http://www.qrp4u.de/docs/en/powersupply/

Google:

PSU modifications

DIY computer PSU

modified PSU 12V

modified computer PSU

osv.

EDIT: samtidig så er jeg litt enig med Pettern800, å fjerne de andre railsene er relativt unødvendig. Ubelastet vil ikke disse utvikle mye varme, og jeg tror ikke du kan få designet fysisk mindre kun ved å fjerne de tilhørige komponentene.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...