Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Brukket 2 ribbein? [løst: ikke brukket]

exin89

Anbefalte innlegg

Kjørte snowboard i går, og jeg tryna, og nå er jeg usikker på om jeg har brukket 2 ribbein. Er litt vondt på hver side, og kjennes ut som om det er 2 "løse" bein med litt mellomrom mellom. Noen som kan se om det er sånn hos dem også. Når jeg lener meg tibake i stolen og kjenner etter det nederste ribbeinet på hver side kjenner det ut som om beinet bare går halvveis og et lite mellomrom jeg får fingeren mellom også bein videre. Kan også bevege litt på den ytterste delen, men den innerste sitter fast. Kan godt være at beinet går tidligere inn enn beina på oversida, og at det bare er noe jeg tror, og at jeg har slått meg litt.

Noen som har noe de kan si om det?

Synd naboen flytta, han var jo lege :p

Edit: kjenner noe smerter når jeg hoster o.l.

Edit: Kanskje noen har et bilde/tegning av hvordan beinbyggelsen er i ribbein området, og dermed kan jeg kjenne etter om det er som det skal.

Endret av exin89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

De to nederste ribbeina på hver side er såkalt "frie", dvs. at de ikke er festet til noe fremtil. Hvis det er slik det kjennes ut, er det i så fall normalt. I tillegg er de tre beina over disse igjen på hver side festet med brusk til ribbeina over.

Du sier det gjør litt vondt når du hoster....gjør det også vondt når du puster dypt inn? Evt beveger deg i forskjellige stillinger.

Vil tro at det heller er noe muskulært, men det kan godt hende du har fått en brist i et ribbein. Er ikke noe å gjøre med det, må som regel leges av seg selv, men kan være greit å dra til legen for å få stadfestet hva det er. I hvert fall hvis du får mer smerter.

God bedring!

Kjørte snowboard i går, og jeg tryna, og nå er jeg usikker på om jeg har brukket 2 ribbein. Er litt vondt på hver side, og kjennes ut som om det er 2 "løse" bein med litt mellomrom mellom. Noen som kan se om det er sånn hos dem også. Når jeg lener meg tibake i stolen og kjenner etter det nederste ribbeinet på hver side kjenner det ut som om beinet bare går halvveis og et lite mellomrom jeg får fingeren mellom også bein videre. Kan også bevege litt på den ytterste delen, men den innerste sitter fast. Kan godt være at beinet går tidligere inn enn beina på oversida, og at det bare er noe jeg tror, og at jeg har slått meg litt.

Noen som har noe de kan si om det?

Synd naboen flytta, han var jo lege :p

Edit: kjenner noe smerter når jeg hoster o.l.

Edit: Kanskje noen har et bilde/tegning av hvordan beinbyggelsen er i ribbein området, og dermed kan jeg kjenne etter om det er som det skal.

7708796[/snapback]

Lenke til kommentar

Søkte etter ribbein, og fant anatomisk bilde over ribbeina på wikipedia, og ettersom hva du sa ovenfor og hva det føles ut som virker alt normalt. Bare virka litt skummelt med "frie" ribbein jeg ikke viste at fantes :p

Er ikke mye smerter uansett, men noe. Det er ikke vondt bare svake smerter. Tror ikke det er noe farlig. Har også vondt i håndleddet, men det er bare at jeg har strukket leddbåndene som man strekker ut hvis man dytter håndleddet oppover. Tror alt bare er litt forslått. Ellers virker alt helt greit.

Etter å ha funnet ut dette tror jeg ikke det er noe farlig å dra å fly paraglider i morra.

Er litt vondt når jeg strammer magemusklene, men det er nok bare at musklene presser mot det forslåtte området. Får heller gå til lege hvis det forverrer seg. Noe det sikkert ikke gjør. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg gikk med et brukket ribbein lenge uten å vite det før jeg gikk til legen (på grunn av kyssesyken og sånt), da hun skulle kjenne på innvollene mine (eller hva faen hun holder på med) merket hun også at det var brukket. Faren min hadde nettopp også brukket et ribbein, og han mente et var det vondeste han noen gang har opplevd, så det føles nok litt forskjellig fra gang til gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...