Speik Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Er interessert i fotografering, men bare på hobbynivå. Har bare kit-objektivet som fulgte med. Jeg tar mye landskapsbilder, men også nærbilder. Macro-objektiver ser spennende ut, men kan de brukes til andre ting også? Vil liksom ikke bergense meg til bare macro-fotografering. Har ikke mye penger. Er ganske ny innen fotografering, hva anbefaler dere? Lenke til kommentar
berland Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 For eksempel: Til landskap: Sigma 10-20mm f/4-5.6, ca 4000 kr Til makro og portrettbilder: Tamron 90mm f/2.8, ca. 4000 kr Stort billigere får du ikke (bortsett fra brukt selvsagt). Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Landskaps og macro objektiver er på en måte to ekstremer, det finnes ingen objektiver som er veldig gode til begge deler. Macro objektiver kan være fine til portrett, vidvinkel kan være fine til landskap, arkitektur, innendørs. Generellt sett vil jeg anbefale deg Tamron 17-50 f2.8 objektiv, det er meget godt til den prisen og veldig lyssterkt. Det er verken spesiell vidvinkel eller makro, men en saftig oppgradering ifra kit objektivet ditt. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Uansett hvilket objektiv du er ute etter, annbefaler jeg deg å ta en kikk på brukmarkeder rundtomkring, spesielt på markedsplassen på foto.no. Mye snadder å finne der! Lenke til kommentar
berland Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Generellt sett vil jeg anbefale deg Tamron 17-50 f2.8 objektiv, det er meget godt til den prisen og veldig lyssterkt. Det er verken spesiell vidvinkel eller makro, men en saftig oppgradering ifra kit objektivet ditt. Å bruke penger på oppgradering (som trådstarter heller ikke har bedt om) av eksisterende optikk er neppe en lur måte å starte optikkjøpene sine på. Bruk heller penger på det man har lyst og behov for (det er landskap og makro i dette tilfellet). Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Generellt sett vil jeg anbefale deg Tamron 17-50 f2.8 objektiv, det er meget godt til den prisen og veldig lyssterkt. Det er verken spesiell vidvinkel eller makro, men en saftig oppgradering ifra kit objektivet ditt. Å bruke penger på oppgradering (som trådstarter heller ikke har bedt om) av eksisterende optikk er neppe en lur måte å starte optikkjøpene sine på. Bruk heller penger på det man har lyst og behov for (det er landskap og makro i dette tilfellet). 7708997[/snapback] Det er helt og holdent opp til trådstarter å vurdere til hvilket bruk han kommer til å trenge optikk til mest. De to objektivene du nevnte er gode forslag, derfor kritiserte jeg ikke dette. De aller fleste tar bilder nettopp i zoom området til dette tamron objektivet jeg foreslo, derfor synes jeg ikke det var så dumt å foreslå som en generell oppgradering. Det egner seg dessuten ganske bra til landskapsfotografering, og har ørlite mer vidvinkel enn kit objektivet han har. Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Utifra trådstarters innlegg er kanskje ikke kit-objektivet det første å bytte. Du kan helt sikkert ta veldig bra bilder med det, spesielt til landskap hvor man helst bruker objektivene nedblendet. Må legge til at jeg ikke kjenner det objektivet, men jeg kjenner Nikon. Min prioritering ville vært slik: Tamron 90 til makro. Dette er et meget bra, sylskarpt objektiv både til makro, portrett og som en liten tele. Så er det bare å spare og legge mer penger i optikk etterhvert som behovene melder seg. Som ny fotograf er det helt klart mye mer å hente på å lære seg det grunnleggende i foto og bildebehandling fremfor mer penger til optikk. Selv bruker jeg mest faste brennvidder da det like klart gir best resultat og er minst like billig. Må vel også legge til at det finnes mye billigere og mer utfordrende måter for makro, f.eks. reverseringsring, mellomringer, nærlinser, you name it.....gjerne sammen med en 50/1,8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå