Gå til innhold

Pixels og interpolering

Anbefalte innlegg

Har tenkt å anskaffe digitalkamera, og har lyst på minimum 3 MP. Men, jeg ser at stadig flere kamera kommer med 2 forskjellige oppgitte pixel-størrelser, egentlig og effektiv. Interpolering fører til en større effektiv pixel-størrelse, men hva vil egentlig dette si. Er 4 MP effektive billedpunkter like bra som 3 MP "virkelige" punkter?

Håper noen kan gi meg litt starthjelp her...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er de virkelige pixlene som gjelder. Interpolering opp kan du gjøre med vanlig bilde redigerings programvare etterpå.

Enkelt forklart:

Om du har et bilde på 1024x768 pixler (ca 0,8Mpix) og øker dette (interpolerer opp) til 2048x1536 (ca 3,1Mpix) så gjøres dette enkelt ved å sette inn en ekstra pixel mellom hver av de orginale pixlene. Disse mellom-pixlene blir gitt en farge som er gjennomsnittsfargen av de to orginale nabo-pixlene.

Resultatet blir mer uklare overganger og tåkete i forhold til ekte høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

Jeg har et Olympus C-4000 til test her nå. Den har støtte for 3200x2400 interpolert oppløsning.

Bildefilene blir veldig store, og tar dermed stor plass på minnekortet, pluss at kameraet bruker lengre tid på å lagre bildet.

Jeg prøvde å sammenlikne opp mot et 3200x2400 bilde interpolert opp i Photoshop, og vil ikke påstå at Olympus-bildet var noe bedre (men heller ikke dårligere).

På dette kameraet var funksjonen altså totalt unyttig. Skal man få bildene kopiert opp hos en fotofremkaller, vil bildet normalt uansett bli interpolert i denne prosessen.

Etter min mening er kvalitet på optikk, fargegjengivelse, eksponering mv. vel så viktig som antall piksler på bildebrikken.

Jeg ville foretrekke et godt 3 MB kamera enn et dårlig 5 MB kamera, for å si det slik.

MLW

Lenke til kommentar

Men det også forskjell på selve pikslene.... Om man har 2 megapiksler, kan man ha to megapiksler komprimert voldsomt på et mikro-minimalt område. Det er som med video. Canon XL-1 har 3*160K piksler på brikkene, men Sony TRV-950 har 3*1070K... Likevel går XL-1 for å være et "mer proft" kamera med bedre bilde (uten å gå inn på dette)

Altså: Svenske Ljud & Bild har de BESTE real world-testene på kamera, og har sitt eget system for å vise detaljrikdom.

Besøk dem på http://www.ev.se

hadet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...