Gå til innhold

Sette opp en cdbrenner

btniko

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt fersk med cd brennere.

Er det noen som kan gi meg råd om hvordan jeg bør sette opp og konfigurere PC-en med Plextor 24/10/40 ide intern cdbrenner.

Hvor bør den kobles i forhold til HD og vanlig cdrom spiller? master eller slave? Hvilket brenneprogram? innstillinger? Råd og tips?

Jeg kjører win xp home på en AMD athlon 800 MHZ, 512 ram, 40 gb hdd.

På forhånd takk!

BT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det lønner seg å ha cd-brenneren alene på en kabel, eller sammen med harddisken. Grunnen til det er at hvis du har den på samme kabel som cd-rom'en, så kan det bli krøll. Det er ikke noe krav men. Hvis du i så fall kan sette den alene, så sett den som master.

Jeg bruker nero som brenne prog og det funker ALLTID!

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-12-19 10:04, btniko skrev:

Er det noen som kan gi meg råd om hvordan jeg bør sette opp og konfigurere PC-en med Plextor 24/10/40 ide intern cdbrenner.

Hvor bør den kobles i forhold til HD og vanlig cdrom spiller? master eller slave? Hvilket brenneprogram? innstillinger? Råd og tips?

Det er en viss uenighet hva som den beste konfigurasjon for harddisk, brenner, cdrom. Her er mitt forslag:

Harddisken - Primær Master

Brenneren - Sekundær Master

CD-rom - Sekundær Slave

Mange vil ikke sette brenneren sammen med CD-rom, argumentet er at man "kan ikke" brenne on-fly (dvs. uten å lagre på harddisken først). Jeg er uenig i dette argumentet, siden jeg har denne konfigurasjon selv, og har ikke opplevd problemer, og Plextor har buffer under-run, noe som fører til at du ikke ødelagt CDen pga buffer underrun.

Angående program, vil jeg anbefale Nero Burning Rom dersom du ønsker en god allrounder, som du kan sette mange instillinger selv. Eventuelt WinOnCD eller Adaptec Easy CD dersom du ønsker en "kjempe" bruke vennlig program, men ikke med så mange instillinger.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å gjøre som Ardie sier, men det er ikke det Nero anbefaler. (du får advarsel hvis du tar CD-Copy.)

Min anbefaling er å sette brenner på egen kabel. Da kan enten cd-rom eller harddisk på den andre kabelen levere data uforstyrret til brenner. Datastrømmen må jo gjennom disk-kontroller selv om cd-brenner og harddisk/cd-rom står på samme kabel.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...