Gå til innhold

AMD S939 Vs AMD AM2?

Mekkeren

Anbefalte innlegg

Hei, en stund siden jeg har fulgt m i dataverdenen nå. ser at Sockel AM2 for AMD har kommet, og ser at denne er veldig mye billigere enn Prosessorene til Socket 939 har vært. du får bl.a en FX-prosessor til 5.000kr så jeg, noe som kostet oppimot skyhøye 7-8.000kr før til 939.

så det jeg lurer på er åsen vil en AM2 yte i forhold til en lik S939 CPU? og hvor mange "pinner" har AM2 tro?

hilsen Uoppdatert

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forholdsvis liten forskjell på prosessorene til sokkel 939 og AM2.

Her er en sammeligning mellom Athlon X2 4600+'er i PCmark05 mellom de to ("Windsor"=AM2, "Toledo"=939).

Hvis du sjekker de to prosessorene i flere benchmarks på siden, ser du at de begge blir slått av Intels Core 2 Duo-prosessorer i samme prisklasse, om enn ikke så mye i spilltester som rene CPU-tester.

Den store forskjellen på sokkelene er RAM-støtten; S939 støtter DDR, mens AM2 støtter DDR2.

Det er dessuten et svært godt utvalg i glimrende, billige AM2-hovedkort, som gjør AM2 konkurransedyktig prismessig i forhold til Intels S775/Core 2 Duo dersom man skal ha både ny prosessor og nytt hovedkort. Alt ettersom hva man er ute etter, selvsagt :)

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

For å si det slik; hvis du har et brukbart 939-hovedkort, så er det ingen grunn til å skifte sokkel dersom du vil oppgradere til f.eks. en X2-prosessor. Det eneste måtte være problemer med tilgjengelighet på disse. Å bruke 4000 kr eller mer på en FX-prosessor, er for drøyt. Da kan du like gjerne gå over til S775, og kjøpe en Core 2 Duo-prosessor til omtrent halve prisen, som likevel er kjappere, og ha råd til nytt hovedkort og minne i tillegg...

Edit: Ser forresten av profilen din Mekkeren, at hovedkortet ditt har AGP. Begrenser utvalget hvis du skal bytte skjermkort. Så jeg tror ikke jeg ville brukt så mye penger på å oppgradere kun prosessoren. En A64 3800+ koster f.eks. under tusenlappen for tiden, og duger bra.

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar

nei, ser ikke ut som det har noe spesielt og si det da nei, takker for info, begynnt å ta opp litt interessen for data og prosessor igjen, greit å fulge med. skjønner det slik at det altså hvertfall akkurat nå ikke er noe revelesjonerende som har skjedd fra 939 til AM2. virker det som. hadde ikke hørt noe om AM2, også plutselig så ser jeg en ny sockel i nettbutikken.

nå fikk jeg lyst å prøve å klokke denne 3500+ "venice" prosessoren. så fikk ny kjøler idag. zalman CNPS9700LED, denne var STOR, største luftkjøleren jeg har sett før, og prøvd. ser iallefall ut til å kjøle bra om programmet mitt viser riktig verdi. vet ikke hva som er vanlig ok klokk å komme opp i med en 3500+ nå jeg, men nå prøver jeg kjøre [email protected] (std)

For å si det slik; hvis du har et brukbart 939-hovedkort, så er det ingen grunn til å skifte sokkel dersom du vil oppgradere til f.eks. en X2-prosessor. Det eneste måtte være problemer med tilgjengelighet på disse. Å bruke 4000 kr eller mer på en FX-prosessor, er for drøyt. Da kan du like gjerne gå over til S775, og kjøpe en Core 2 Duo-prosessor til omtrent halve prisen, som likevel er kjappere, og ha råd til nytt hovedkort og minne i tillegg...

Edit: Ser forresten av profilen din Mekkeren, at hovedkortet ditt har AGP. Begrenser utvalget hvis du skal bytte skjermkort. Så jeg tror ikke jeg ville brukt så mye penger på å oppgradere kun prosessoren. En A64 3800+ koster f.eks. under tusenlappen for tiden, og duger bra.

7714640[/snapback]

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...