Gå til innhold

God og ikke alt for dyr vin

Anbefalte innlegg

jeg har en veninne som har slete med kyssesyka i en veldig god stund nå, og lovet henne en flaske vin. Nå som hun er så godt som friskmeldt trenger jeg virkelig den flaska :p selv vet jeg så og si ingenting om vin, så håper det er noen her som er bedre enn meg, og har mulighet til og gi en liten hjelpende hånd.

mine eneste kriterier er:

rød

god

ikke alt for dyr, kan strekke meg til 4-500kr

takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for en Amarone. De får du fra 200,- og oppover og de egner seg godt til en god og smakfull pizza med mye godsaker oppå.

Santa Sofia Amarone della Valpolicella Classico 2001/2003

Hvis du har lyst på en god rødvin til kveldskos osv, så anbefaler jeg en av typen Recioto. Disse er søtere og fruktigere enn de typiske mat-rødvinene og egner seg godt til en god kake eller annen dessert, såvel som alene. Prisnivået er derimot litt stivere, og du havner fort over 200,- for ei halvflaske (37,5 cl)

Serègo Alighieri Casal dei Ronchi Recioto della Valpolicella 2003

De jeg har linket til er på ingen måte et forsøk på å plukke ut de aller beste, men ganske enkelt et par av de jeg selv har prøvd som falt i smak. Selv går jeg etter hvor utfylt de 3 sorte karakteristikk-sirklene som Vinmonopolet bruker når jeg skal plukke ut vin. Mest mulig sort på fylde og fruktighet, mens på garvestoffer er jeg mer liberal. Er du derimot usikker på hva du liker og ikke, så er det bare å ta kontakt med betjeningen på Vinmonopolet. De har meget god peiling og er der for å hjelpe deg, og ikke minst, de synes, som de aller fleste, at det er veldig morsomt å få lov til å bruke kunnskapen sin. Jeg var selv innom med mine 3 skjeggstubber og dunbart for noen år siden og var på utkikk etter en god hvitvin. Jeg hadde hørt om Eiswein og når jeg hadde brukt de få frasene jeg kunne om dette feltet, så tente han jeg pratet med på alle plugger og ga meg full opplæring og omvisning i vinstua på det utsalgstedet jeg var på. Ikke vær redd for å stille spørsmål.

Lenke til kommentar

Det jeg vil spørre deg om er om venninden din er glad i rødvin, drikker det til vanlig?

Hvis ikke så hadde det kanskje vært en tanke og starte litt forsiktig med litt lete italienske rødviner, de har ikke så mye taniner(garvestoffer) og er lettere å drikke.

Men jeg kan jo anbefale to spanske rødviner værtfall. Som jeg liker ganske godt. De er begge to egentlig best til mat, men kan godt drikkes uten. Mye krydder , god fylde og skogsbær.

Dominio de Campo Viejo Reserva 2001 - 215,-

Torre Muga Reserva 2003 - 400,-

Begge to er fra bestillings utvalget på polet, så de må bestilles først. Og det kan ta et par dager før de kommer inn.

Muga har også en del andre viner i utvalget til polet, og noen av de er ikke i bestillingsutvalger og er da kanskje lettere å få tak i. Veldig gode viner.

Hvis du trenger forslag på italienske viner så er det bare og skrike ut! :)

Lenke til kommentar

Castello di Monna Lisa Riserva 2000 - 260,-

Denne vinen er utrolig bra. Koster forsatt en del kroner og er fra bestillingsutvalget.

Zaccagnini Montepulciano d'abruzzo 2002/2004 - 135,-

Denne er også bra, litt annen type vin, enkel og drikke. Bør gå fint til pizza. Smakt det selv faktisk , og den er en typisk god vin til det meste.

Er fra basisutvalget så polet ditt bør ha den inne!

Og det er jo bare en glede og hjelpe :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...