Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

5x5 Treningsprogram, treningsforum.no

Anbefalte innlegg

Hallo! har trent i ca 2 mnd nå.

Var inne på Treningsforumet.no og leste en intressangt artikkel, men mange av uttrykkene osv var litt vanskelig skrevet for meg som ikke har så serlig peiling på ord og uttrykk innenfor trening.

Så hvis noen kunne forklart dette på en litt lettere måtte rettet til meg så hadde det vært supert!

http://www.treningsforum.no/article/articl...name=061213_5x5

Jeg tar 50kg i Benkpress, men driver ikke med knebøys siden de der jeg trener synes jeg skal vente med det.

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, dette der ein 1 av to deler i eit treningsporgramm. der du bygger muskler med å trene 5x5 (5reps x 5set) men dersom du ikkje har trent meir enn 2 månder, børr du ikkje trene spissielt hard, ville ikkje tatt meindre enn 8 reps x 3set dersom eg var deg, helst børr du ta 15 x 3. for å bygge opp eit sikklig grunnlag, så kan du heller bgeynne med pumping og sånt litt seinere. detter er mitt tips, kanskje ikkje det beste, men min anbefaling :)

Lenke til kommentar

Kan du ikke heller si hvilke uttrykk det er du ønsker vi skal forklare for deg ? Jeg orker ikke å forsøke å forenkle hele artikkelen, jeg kan dog ta noen småting.

Rep : Dette er det antallet du skal løfte vekten opp og ned

Set : Dette er det antallet reps du skal kjøre

Deload : Uke der du tar det rolig. (ikke trener maks)

Pyramide : En måte å trene på der man øker vektene progresivt til man når ett såkalt topset (tyngste settet)

Det er to former for pyramider, en der man avslutter på topset, ett annet der man har "nedtrapping" etter topsettet. (a-la sheiko-systemet) Jeg mener det i begge tilfeller kalles pyramide (noen rett meg hvis jeg sier feil her)

Dog at du ikke skal ta knebøy synes jeg bare er tull, såfremst du har noen som kan ta knebøy/markløft som har muligheten til å spotte deg, så kan du liksågodt begynne å trene inn teknikk med kun stanga.

Lenke til kommentar

Eneste forskjell i hvilke muskergrupper knebøy og 45º Leg Press tar på er at Knebøy tar også på gluteus maximus (som er rumpen).

Hvilken som bygger mest kan diskuteres, men knebøy regnes som en basisøvelse, det gjør ikke 45º Leg Press.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

ok, så var det en versting sånn fysoterapaut som var med meg og en kompis og hadde prøvetime her en stund før jul. han lot oss bare bruke: leggpress,Chestpress,nedtrekk og biceps stang :S og vi fikk ikke lov til å drive med Benkpress eller Knebøy fordi det var så mye "konkuranse press bant ungdom der" skjønner hva han mener men asså jaa..

Så sa han det som var mest lattelig. Kameraten min er ca 165 og har alltid vært veldig liten, samme med resten av famen hans så han skal vist bare bli noe rundt 170.

Så sier han fyren at man ikke skal trene styrke før man er over 180.. : P

Styrketrening kan vell ikke hindrevekst så lenge det ikke blir overbelastet trening?

Lenke til kommentar
ok, så var det en versting sånn fysoterapaut som var med meg og en kompis og hadde prøvetime her en stund før jul. han lot oss bare bruke: leggpress,Chestpress,nedtrekk og biceps stang :S og vi fikk ikke lov til å drive med Benkpress eller Knebøy fordi det var så mye "konkuranse press bant ungdom der" skjønner hva han mener men asså jaa..

Så sa han det som var mest lattelig. Kameraten min er ca 165 og har alltid vært veldig liten, samme med resten av famen hans så han skal vist bare bli noe rundt 170.

Så sier han fyren at man ikke skal trene styrke før man er over 180.. : P

Styrketrening kan vell ikke hindrevekst så lenge det ikke blir overbelastet trening?

7712929[/snapback]

Tror han fysoterapauten har følgt lite med i undervisningen :p

Noen blir rett og slett ikke over 180 og det betyr jo da at de aldri kan trene ifølge han fysoterapauten.

Hva så om det er "konkuransepreg" blant baseøvelsene, dere burde få lov å ta dem siden de bygger bra allaround rundt hele kroppen.

Som sagt tidligere fotball hemmer veksten mer, fotball hemmer veksten 300% mer.

Drit i han fysoterapauten og ta benkpress, knebøy, markløft og alt annet dere vil!

Lenke til kommentar
ok, så var det en versting sånn fysoterapaut som var med meg og en kompis og hadde prøvetime her en stund før jul. han lot oss bare bruke: leggpress,Chestpress,nedtrekk og biceps stang :S og vi fikk ikke lov til å drive med Benkpress eller Knebøy fordi det var så mye "konkuranse press bant ungdom der" skjønner hva han mener men asså jaa.

7712929[/snapback]

Den fysioterapauten kan dere kaste i søpla. Det er vel forresten mer konkurranse om å ha størst mulig biceps enn det er konkurranse for å ta mye i knebøy. Konkurranse er uansett ikke noe du behøver å bry deg om, det du skal tenke på er å ha ei effektiv treningsøkt så kan du le av de som ligger i faresonen for å skade seg når de tar alt for tunge løft alt for ofte.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...