Gå til innhold

Mist 500W uten P4. Fix?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en Mist 500W fra Microplex som mangler P4 connector. Den er enkelt å greit ikke koblet til PSUen, selv om Microplex skriver at det skal være en. Har klaget, å må vel sende tilbake den jeg har nå for å få en som funker og det tar sikkert lang tid :(

Selges det adapter om kan gjøre de andre pluggene om til P4? Isåfall, hva heter de på norsk? Hva skal jeg spørre etter på Clas olson\elkjøp etc?

Videoannonse
Annonse
tror d skal være mulig å hekte av den fra en annen kontakt, 24 pinnen eller noe.

7707376[/snapback]

Men, da er jo den 24pinnen bare 20. Og den skal fortsatt inn i en 24plug?

Ifølge den linken du ga og microplex skal PSUen ha 1 20/24plug OG en P4. Så jeg tror ikke den avhektingen du snakker om er det jeg trenger. 20/24 har vel med om det er nye eller gamle hovedkort. Tror jeg :)

24 pins hovedkort trenger vel ikke å ha P4 pluggen tilkoplet, trenger ikke det på mitt iallefall (de 4 "nye" pinnene på atx kontakten er jo de samme som før var i den såkalte P4 connectoren, regner med de kommer til å ta bort P4 etterhvert, men beholder den nå slik at man ikke MÅ kjøpe nytt power med 24 pin atx)

OK, det fikser nok problemet mitt, men varen min er jo fortsatt "defekt" slik som jeg leser det. Det står ikke at jeg må velge mellom P4 eller CPU8.

7707725[/snapback]

Varen er ikke "defekt", det er sånn den er. Sånn så og si alle strømforsyninger er. Hvilket kort krever både 4- og 8-pins-strøm tilkoblet?

(ingen, fordi det er meningen at man skal kunne "dele" 8-pins'en..)

Jeg har et Asus P4C800 Deluxe hovedkort og en MIST 500. Jeg har 24 pin + P4 plugg. Nyttårsaften har forlengst passert, så jeg tror ikke det er lurt å prøve de "ekstra" 4 pinnene fra 24-pins kontakten som en P4 plugg. Dataverdenen har for lengst forstått at den må beskytte seg mot at "lignende" kabler passer der de ikke skal passe (og det er bra!).

På bildet under er noe i farger, og noe i svart-hvit. Det i frager er bildet av kablingen til en MIST 500 (hentet fra hardware.no sin test av mist 500) og viser tydelig en 24-pins kontakt OG en P4 kontakt side om side.

Det i svart-hvit er tatt fra ATX12V-r2.01-spesifikasjonene. tobeornottobeap4.jpg

Trådstarter har vel adrig påstått det ene eller andre, men som man ser så vil det ikke være mulig å lage noen enkel "fix" på problemet. Mitt råd å sende inn PSU'en og få en som ikke er feil-produsert. Det virker som om Microplex er ganske filnk til å rydde opp i slike saker (spesiellt når det kommer på forum og omtaler)

Til opplysning er P8-kontakten ikke annet enn en P4-kontakt med flere kontakter. Den har samme spenninger på de samme pinnene, bare at det er dobbelt så mange for å tilfredsstille effekthungrige CPU-er. Da kan man nemlig fordele 12V-tilførselen på flere rails. Og nei, varen er ikke defekt. Hvordan er det du har prøvd å dele P8-kontakten? Den skal deles ved å skyve de to halvdelene fra hverandre . (beklager å måtte opplyse om det opplagte, men det er ikke alltid man tenker på alt ;) )

Trådstarter har vel adrig påstått det ene eller andre, men som man ser så vil det ikke være mulig å lage noen enkel "fix" på problemet. Mitt råd å sende inn PSU'en og få en som ikke er feil-produsert. Det virker som om Microplex er ganske filnk til å rydde opp i slike saker (spesiellt når det kommer på forum og omtaler)

7754255[/snapback]

Hvis han faktisk har en "P8" kontakt, så er det meningen at denne skal deles og brukes som P4. Hvis han verken har 8-pins eller 4-pins, så er den defekt. Men tråden gir inntrykk av at han har en 8-pins, som da må deles. Det gjøres slik som posten over beskriver.

Vet om bare 1 PSU som har P4 og P8 kontakt, og det er Corsair HX520W/HX620W. Alle andre har P4 eller P8.

Jeg ville heller ha hatt P8 enn P4 kontakt, med hensyn på fremtidige oppgraderinger.

Siterer Microplex.

""Vel, vi ga kongen litt nye klær og forlenget strømpene til å gå helt ut til siste kontakt. Videre er P4 kontakten byttet ut med en P8 kontakt med avtagbar P4 kontakt. Og vi la til en ekstra PCI Express kontakt så nå har MIST 500W 2 stk. PCI Express kontakter."

Æhh ja, fint med poster her, men som det ble sagt av meg 12/1 så ble problemet fikset når jeg delte P8 kontakten. Jeg fikk og mail fra Microplex som sa det var slik varen var tiltenkt.

Det eneste jeg syntest er litt rart er det ikke følger med noen bruksanvisning eller noen som helst skriftlig materiale som sier "For å få P4 må du dele P8".

Men, alt dundrer å går nå, så all videre diskusjon blir for å diskutere emnet og ikke hjelpe meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...