Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows loader i evigheter - Lydkortet kræsjet?

Anbefalte innlegg

Hei! Flyttet pc-en min fra heimen til LAN i dag, og då eg skulle starte opp pc-en, så ville den ikkje på. Når du slår den på, so kjeme det etter kvert sånn WindowsXP og sånn loading greie (den loadingbaren som fær fram og tilbake).

Oppdatering: Funnet ut hvorfor PC-en ikke kom på, men nå virker ikke lydkortet! Se lengre nede på siden;

Der er ingen gule utropstegn eller spørsmålstegn under "Enhetsbehandling", så alle driverene er installert. Fant ut hvorfor PC-en ikke ville på i går. Det var et eller annet som klikket med slotten lydkortet stod i, så når jeg flyttet lydkortet til en annen slot, så fikk jeg maskinen på igjen. Så kan virke at den ene slotten er ødelagt eller noe sånt? Men om den så er ødelagt, så gjør egentlig ikke det noe så lenge den andre fungerer. Som sagt satte jeg lydkortet i den fungerende sloten, og installerte driverne osv. Men fortsatt kommer det ikke noe lyd e.l., og det kommer feilmeldinger om at det ikke finner noen lydenhet når jeg skal inn på Ventrilo, eller f.eks. åpne en sang i Windows media player.

Rart? Ja. Noen som kan hjelpe meg med dette problemet? Ville blitt evig taknemlig.

7715032[/snapback]

Ka kan ditta ha seg? Skulle fått fikset pc-en snarest, litt kjipt med ødelagt pc på LAN :\

Takker for all hjelp! :)

Endret av flataker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at du har flyttet på den så bør du sjekke at kabler, skjermkort osv. sitter på plass. Sjekk ordentlig, ta gjerne løs kontaktene/kort(ene) og sett de ordentlig på plass igjen, det holder ikke å se at det ser ut som om de sitter på plass.

Dersom PCen ble kald under transporten ventet du vel til den var "aklimatisert" før du startet den?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Hei igjen. PC-en kan umulig ha blitt spesielt kald på den 2-3 minutters lange kjøreturen :)

Da jeg endelig fikk på pc-en istad, så knitret det i headsetet, og så kom det opp "NO DEVICE" eller noe sånt (at lydkortet ikke fungerte). Så nå tok jeg ut lydkortet for å se hva som skjedde, men nå vil den ikke på igjen. Loadet i snart 10 minutter :\

Har også tatt ut og innigjen alle kortene.

Lenke til kommentar
Lydkortet er dratt ut. Men hva mener du med at jeg må koble til kabelen i kontaketen på det innebydge lydkortet? Skal det gå en ledning fra en plass til en plass?

Og hvordan sletter man gamle drivere da?

7711440[/snapback]

Mente bare å plugge kabelen i lyd-ut, altså den grønne you know. :tease:

Men er jo ikke sikkert det er innebygd lydkort i hovedkortet ditt?

Lenke til kommentar

Dette er hovedkortet jeg har:

https://prisguiden.no/product.php?productId=24029

Der er sånne "hull" til å putte mic og lyd inn i, men kommer ikke lyd, og går heller ikke an å snakke.

Når jeg joiner Ventrilo f.eks., så kommer det opp:

"Unable to activate DirectSound for selected device. DirectSoundCaptureCreate failed, hr = 88780078".

Det betyr vel at jeg må velge at jeg skal bruke det interne lydkortet en plass, eller?

lydkortic4.jpg

Endret av flataker
Lenke til kommentar

Der er sånne "hull" til å putte mic og lyd inn i, men kommer ikke lyd, og går heller ikke an å snakke.

"Unable to activate DirectSound for selected device. DirectSoundCaptureCreate failed, hr = 88780078".

Det betyr vel at jeg må velge at jeg skal bruke det interne lydkortet en plass, eller?

7712064[/snapback]

Sjekk at onboard audio er Enablet i Bios, og at du har lagt inn driver

Lenke til kommentar

lydkortic4.jpg

7712064[/snapback]

hvis du kommer deg inn på windows, gå til control panel>system>Hardware>device maneger sjekk at det er aktivert og at drivere er installert

Lenke til kommentar

Der er ingen gule utropstegn eller spørsmålstegn under "Enhetsbehandling", så alle driverene er installert. Fant ut hvorfor PC-en ikke ville på i går. Det var et eller annet som klikket med slotten lydkortet stod i, så når jeg flyttet lydkortet til en annen slot, så fikk jeg maskinen på igjen. Så kan virke at den ene slotten er ødelagt eller noe sånt?

Men om den så er ødelagt, så gjør egentlig ikke det noe så lenge den andre fungerer. Som sagt satte jeg lydkortet i den fungerende sloten, og installerte driverne osv. Men fortsatt kommer det ikke noe lyd e.l., og det kommer feilmeldinger om at det ikke finnes noen lydenhet når jeg skal inn på f.eks. Ventrilo eller åpne en sang i Windows media player.

lydkortfeilmeldinger1bb6.jpg

lydkortfeilmeldingeriz6.th.jpg

(Klikk på bildet for å få det større)

Rart? Ja. Noen som kan hjelpe meg med dette problemet? Ville blitt evig taknemlig.

Endret av flataker
Lenke til kommentar

Altså, nå forstår jeg ingenting. PC-en ville ikke på igjen i sta. Har tatt lydkortet inn og ut, skiftet plasser osv, og etter å ha såttet i en time og tenkt: "Ka f*** skal eg gjøre?", så starta eg en siste gang før eg skulle gi opp, og so BANG, så starta PC-en. Men hvordan? Og hva er feil??

PC er jammen meg noe avansert drit :(

Lenke til kommentar

Tok ut alle kortene nå (ram, skjermkort, lydkort m.m.), og så renset pappa alle sammen til meg, og nå har jeg satt de på plass og fått på datamaskinen igjen. Maskinen gikk på som normalt nå, men har fortsatt ikke lyd. Har også re-innstallert alle driverene og oppdatert de osv.

Men hvorfor står det fortsatt: "Ingen lydenhet"?

lydkortic4.jpg

Er det en plass hvor jeg må aktivere innstillingene eller noe sånt? Slik at lyden virker igjen?

Hilsen Marius :no:

Lenke til kommentar

4. innlegget på rad nå, så hvis ingen kan hjelpe meg innen i morgen, så får jeg vel bare ta det som at ingen har opplevd dette før.

Vurderer sterkt å hive hele pc-en på sjøen, ingenting fungerer jo som det skal, og i sentrum av problemene har vi lydkortet. Huff...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...