Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

KIA Credos, ny felg.

Anbefalte innlegg

Hei!

Var så uheldig i dag å ødelegge høyre felg foran (stålfelg), og må derfor finne en ny. Jeg har funnet disse dataene på KIA på nettet; KIA Credos GC 4-114,3 45 67,1 M12x1,50. Noen som kan forklare meg disse? Evt. gi meg tips om hva som ikke er spesielt viktig.

Evt. om noen vet om en stålfelg av dette slaget som det er mulig å få tak i. Helst i nærheten av Trondheim.

Edit:

Hvor kan jeg se på den stålfelgen jeg har allerede hvilken størrelse DEN har?

Jeg har lest på dekket at det er 175/65/R14. Det skjønner jeg. Og jeg vet da at boltsirkelen er 114,3. Men hva er 45 og 67,1? Jeg leste på felgen mellom boltene at det står ET45 eller noe sånt. Hva er dette?

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stikk innom en av dekkforhandlerne i Trondheim og spør om de har noe til deg. Det ligger store hauger med gamle dekk og felger som bare blir leggende og slenge fra folk som kjøper nye alu-felger og driter i de stålfelgene de hadde fra før av.

Lade Dekkservice har jeg god erfaring med i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Hei!

Var så uheldig i dag å ødelegge høyre felg foran (stålfelg), og må derfor finne en ny. Jeg har funnet disse dataene på KIA på nettet; KIA Credos GC 4-114,3 45 67,1 M12x1,50. Noen som kan forklare meg disse? Evt. gi meg tips om hva som ikke er spesielt viktig.

Evt. om noen vet om en stålfelg av dette slaget som det er mulig å få tak i. Helst i nærheten av Trondheim.

Edit:

Jeg har lest på dekket at det er 175/65/R14. Det skjønner jeg. Og jeg vet da at boltsirkelen er 114,3. Men hva er 45 og 67,1? Jeg leste på felgen mellom boltene at det står ET45 eller noe sånt. Hva er dette?

7706865[/snapback]

4-114,3: Boltsirkel (4 bolter, 114,3mm diameter)

45, eller ET45: Innpress på 45mm

67,1: Diameter på navåpning

M12x1,50: Diameter og gjengedimensjon på hjulboltene

Som folk over sier så bør du ta en tur til en eller flere dekkforhandlere og se om du finner en gammel felg som passer, sjansen er stor for at du får den gratis hvis den skal kastes likevel. Spør fint så får du sikkert låne verktøy for å måle boltsirkel, og innpress skal stå på felgen. Det siste du trenger er felgbredde, dette skal også stå på felgen: 5,5J x 14 eller noe lignende, der tallet før J er bredden i tommer.

Lenke til kommentar
Hei!

Edit:

7706865[/snapback]

4-114,3: Boltsirkel (4 bolter, 114,3mm diameter)

45, eller ET45: Innpress på 45mm

67,1: Diameter på navåpning

M12x1,50: Diameter og gjengedimensjon på hjulboltene

Som folk over sier så bør du ta en tur til en eller flere dekkforhandlere og se om du finner en gammel felg som passer, sjansen er stor for at du får den gratis hvis den skal kastes likevel. Spør fint så får du sikkert låne verktøy for å måle boltsirkel, og innpress skal stå på felgen. Det siste du trenger er felgbredde, dette skal også stå på felgen: 5,5J x 14 eller noe lignende, der tallet før J er bredden i tommer.

7712419[/snapback]

Hvilke av disse dataene er egentlig ikke nødvendig? Hva er det som avgjør om felgen passer liksom. Bør jeg finne dataene på den eksisterende felgen, og få tak i en som er 100% lik? Jeg fikk tilbud av en hugger å kjøpe 4 stk originale alufelger som sto på et vrak for 1000-1500,-, syns egentlig dette var litt dyrt, med tanke på at felgene er 10 år gamle, ripet og står på et vrak. Hva er makspris han bør ta for disse? Jeg kunne tenkt meg å bytte alle felgene. Jeg regner med at om jeg kjøper disse felgene, så må jeg i tillegg til å få lagt over dekkene, avbalansere felgene. Noe som sikkert vil koste 500,- for alle hjulene. Jeg vil holde meg under 1000-lappen for den totale jobben.

Lenke til kommentar
De skulle ha 1500,- for brukte, 10 år gamle aluminiumsfelger. Syns det var helt vanvittig dyrt!

Hvor mye koster en stålfelg ny?

7727906[/snapback]

Var nok litt i drøyeste laget hvis ikke felgene er strøkne ja.

Stålfelger er faktisk minst like dyre som alufelger hvis du skal kjøpe dem nye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...