Dezvipe Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Hei. Jeg har et problem med nettverket. Hittil har vi hatt en vanlig nettverk i huset, med fast tilkobling (kabel). Dette har fungert perfekt, ingenting å si på det. Men nylig kjøpte jeg trådløs switch på Clas Ohlson. Denne heter Gigabyte GN-BR01G. Jeg kobla opp dette, kjøpte slike USB-nettverks"kort", og det viste seg at dette var lettere enn ventet. Men så kommer problemene. ENKELTE nettsider, deriblandt posten.no, startsiden.no og endel andre, er umulig å komme inn på. Uansett hvilke av datamaskinene i huset vi prøver. Problemet ligger ikke i signalstyrken, ettersom denne switchen også har tilkobling for vanlig kabel, og to av datamaskinene i huset benytter dette, det samme problemet oppstår der. Det samme gjelder MSN Messenger, umulig å komme innpå. Har prøvd å nullstille routeren fra NGT uten hell. Har også bladd litt rundt på portforwarding.com og liknende sider, men får det rett og slett ikke til. Det som forvirrer meg er dette med enkelte nettsider. Sider som vg.no kommer frem på et blunk, mens posten.no er det bare å gi opp med. Har prøvd å pinge posten.no, men har rett og slett ikke kontakt med siden. Har bladd igjennom FAQen her på siden, er jo endel relevant stoff som står der, men som sagt, får det ikke til. Noen her som har peiling på dette, ettersom dette er den eneste trådløse switchen som Clas Ohlson selger, og jeg er da sikkert ikke alene om å ha denne switchen? Setter stor pris på hjelp. Grunnen til at jeg er på nett nå er at vi har kobla den gamle Belkin-switchen med fast tilkobling tilbake, og da funker alt som det skal. Får meg til å tro at feilen ikke ligger i NGT-routeren, men nemlig i den trådløse switchen. Anyone? Takk på forhånd! Mvh. Daniel Lenke til kommentar
kahorn03 Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Kan du vise til en link så vi får klarhet i hvilket produkt du har kjøpt. En vanlig switch skal du ikke måtte sette opp så da tviler jeg på at du har en slik, med mindre den faktisk ikke virker da. Du skriver at dette er en trådløs switch (kunne ikke finne noen på clasohlson.no, men jeg antar at du har kjøpt en router da dette er de eneste så vidt meg bekjent med kabel-switch og trådløst nett. Da har du et konfigurasjonsproblem. I tilfelle, her er en omtrentilig guide: 1.Finne ip-adresse til modemet: Frå start i menyen, klikk på kjør. skriv "CMD".skriv "ipconfig". se etter DHCP addresse eller gateway. 2. Denne er da addressen til modemet. Skriv ned denne. 3. Sett den trådløse routeren i stikkontakten og koble til med en kabel uten at den trådløse routeren er koblet til modemet. 4: Gjør pkt 1 for den trådløse routeren for å finne dens ip-adresse. Denne addressen må du skrive inn i intermettleserens adresselinje (samme feltet som man skriver feks www.vg.no). 5. I menyen til trådløse routeren; Endre IP-addressen til trådløs routeren til samme undernett som modemet. Eks ip-adresse til routeren 192.168.62.1, og ip-adresse til modemet; 192.168.1.1. Endre ip-adresse til 192.168.1.2 6. Koble kabelen fra modemet i i en av switch portene (1-4) i trådløs routeren. Koble en kabel videre til datamaskinen. 7. Endre default passord til trådløs routeren (default passord følger med routeren, men kombinasjoner er admin;1234, admin;admin, root;admin,root;1234 8. Sjekk at internett virker. 9. Koble til routeren og sett passord til det trådløse nettverket om pkt 8 er i orden. I menyen er det ca Wireless, setup, encryption/security. Endret 14. januar 2007 av kahorn03 Lenke til kommentar
Gaston Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Jeg har denne ruteren! Den funker fett! Siden du har NGT (noe jeg også har nå) s må du endre MTU'en til 1450. Last ned firmwaren eller jeg kan sende deg den. Da vil MTU innstillingene stå med engang du åpner sida. Spør meg om du trenger mer hjelp..! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå