Gå til innhold

Hvordan klone XP partisjon til ekstern USB disk

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør jeg dette? Hvis jeg kopierer filene manualt til den eksterne disken så vil den jo ikke boot fordi det ikke er WINNT bootsector (som laster "ntloader").

Har funnet programmer som kan skrive en slik bootsektor, men disse vil kun kjøre fra DOS (ikke Win98 eller WinXP) og da er jo ikke den eksterne disken tilgjengelig siden USB driverne ikke er lastet. Og jeg har bare en intern S-ATA tilkopling.

Vet det finnes programmer for å klone disker og partisjoner, men disse kjøres vel også utenfor WinXP så de vil vel heller ikke se en ekstern disk via USB :-(

Hvorfor må dette være så vrient? Hvorfor kan man ikke oppdatere bootsektoren inne fra XP (i Win98 kan man jo bare bruke SYS for å oppdatere bootsektoren).

Noen forslag? Hvis jeg kopierer over alle filer etc, setter den i S-ATA'en inne i maskinen, og booter fra en DOS-diskett. Finnes det noe program da som kan oppdatere bootsektoren da (hvis S-ATA kontrolleren min virker fra DOS da :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det kan ikke stemme. MSB er jo felles for hele disken. Det er en bootsektor på hver partisjon. Når jeg setter partisjon 0 aktiv så lastes Win98 på den (med Win98se sin bootsektor), når jeg setter partisjon 1 aktiv så starter WinXP med sin bootsektor (som laster "ntldr"). Det er slik disken jeg booter fra idag er satt opp (med en bootmanager på MBR som spør hvilken partisjon jeg skal sette aktiv når jeg starter og så booter opp denne).

Den har jeg kontroll på. Det er bootsektoren på WinXP partisjonen jeg trenger å skrive. For ellers skjer det ingen ting når jeg sette WinXP partisjonen på den nye disken aktiv og booter (uten den så vil ikke NTLDR blir lastet og ingen ting vil skjer).

I Win98 skrives bootsektoren lett med SYS x: men ikke i NT eller XP :-(

Lenke til kommentar

Det jeg mente å si var at MBR laster aktiv partisjon (System) som laster NTLDR.

NTLDR er en bootmanager som bruker boot.ini til å bestemme hvilken partisjon som skal boote (Boot).

Det høres ut som MBR er OK. Bootsektor til XP partisjonen er sikkert også OK, den blir laget når du formaterer.

Kan tenke meg at problemet ligger i boot.ini, som antagelig må modifiseres.

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om den blir laget som den skal når man formaterer med "fat32format" (om rett kode blir lagt inn). XP selv nekter nemlig å formatere så store FAT32 partisjoner (men jeg vil ha dem som FAT32 enda av div grunner). Og jeg er ikke engang sikker på at XP legger inn "bootloader".

Men jeg prøver å dytte inn disken, sette XP partisjonen aktiv, og bruker en liten sak jeg fant som heter "bootpart" fra en DOS-diskett (den ser sikkert harddisken når jeg henger den på S-ATA'en inne i maskinen). Kan ikke anngi hvilken partisjon den fikser bootsektoren på, men antar det er aktiv (det er egentlig et verktøy for å legge inn boot av andre partisjoner i XP sin BOOT.INI hvis man vil bruke den til å boote alle OSene man har :-)

Lenke til kommentar

Joda, har en systemdisk i maskinen på en S-AtA controller. Men jeg har en ny disk jeg skal ha inn. Og S-ATA controlleren kan bare ha en disk om gangen (det er egentlig en RAID controller). Så da har jeg montert den nye i ekstern USB kabinett og kopiert over filene fra min gamle disk (WinXP filene kopierte jeg over med Win98 :-) Så den er egentlig klar til bruk - bortsett fra at det mangler bootsektor på WinXP partisjonen slik at den kan boote :-)

Har ingen XP SP2 CD så jeg vet ikke om jeg kan kjøre recovery console fra min originale XP CD (ingen SP) da eller om den vil protestere på det...

Lenke til kommentar

Jeg er fremdeles ikke sikker på om du booter den eksterne fra BIOS? Det er minst 2 alternativer her. Enten forteller du BIOS at eksterndisken skal boote, da er den både System og Boot.

Eller du har en annen System disk, som så bruker NTLDR til å boote en annen partisjon. Slik det gjøres i multiboot.

Du sier at du mangler bootsektor på XP partisjonen. Hvordan er du sikker på det? Når du formaterer en partisjon så får den en bootsektor.

Hvis du bruker MBRlister så er det enkelt å se.

Hvor langt kommer du i boot prosessen? Stopper det på at den ikke finner NTLDR?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...