Gå til innhold

Ny harddisk(er), RAID0 eller ikke?

RamGuy

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter nye harddisk nå, eller "nye" hvis jeg skal kjøre to stykker i RAID0..

Hovedgrunnen er at den jeg har nå, er IDE.. Og jeg har 1x CD-RW "IDE", 1x "DVD-RAM "IDE" og 1x Harddisk "IDE".. Og mitt nye Asus P5N32-SLi nForce680i hovedkort, har bare en IDE utgang på seg.. Og det gir meg muligheten til å bruke 2x "IDE" enheter..

Dermed, så føyk jo CD-RW'en.. Og jeg ønsker jo den tilbake..

Da tenkte jeg jo på å bytte harddisk..

Har en Seagate Barracuda 7200.9 ATA100 120GB "IDE", og jeg tror den er en liten flopp i hele systemet mitt egentlig.. Jeg vet ikke helt hvordan den yter, sammenlignet med dagens S-ATA disker, men ser for meg at det er en liten forskjell hvert fall..

Jeg har aldri hatt noe problem med at 120GB har vært for lite plass, men etter jeg fikk den nye PC-en.. Og jeg installerer spill som Oblivion, Battlefield 2 / 2142 osv.. Så tar det en del plass, enn før da jeg kunne hadde kanskje 1-2 gamle spill, som knapt tok plass.. Også nå, når faktisk ripping av CD-er og sånt går som en drøm, så har jeg rippet en god del musikk inn.. Og opplever nå at "Download" partisjonen min (der jeg legger all musikken) faktisk er blitt full.. Så nå er det faktisk ikke nok med 120GB lengre, hvert fall ikke hvis jeg skal rippe en del musikk inn på PC-en osv..

Derfor, tenkte jeg det var tid for en ny harddisk..

Har hørt at Hitachi er øverst på ytelses tronen..

Men så var det om jeg skal ha 2x i RAID0, eller bare en enkelt disk..

Da blir det vell enten 2x Hitachi Deskstar 7K160 160GB S-ATAII, 1x Hitachi Deskstar 7K500 400GB S-ATAII eller 1x Hitachi CinemaStar 7K500 400GB S-ATAII..

Alle tre alternativene koster jo cirka det samme..

Og jeg vet jo at ytelsen på deskstar skal være veldig bra, hvordan CinenaStar er, vet jeg ikke helt..

Spørsmålet da, blir jo hvordan de forskjellige alternativene er sånn rent ytelsesmessig opp imot hver andre.. Den ekstra lagringplassen på de to enkle diskene har ikke allverden å si, med tanke på at jeg neppe klarer å fylle opp RAID0 systemet uansett.. Så er mer ytelsen som vil avgjøre hva jeg går for..

Så hvordan er de tre alternativene opp imot hver andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...