Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Første bil, 12-20k osv.


Veitafan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Rent personlig ville jeg ha tatt og kjøpt en toyota camry. De er meget driftsikre, ikke for dyre deler, har "gubbebil" stempelet på seg dermed er ikke forsikringspremien spesielt høy, ganske så spreke motorer og de er gode å kjøre.

 

Det som er/var problemet, er at modellene som kom ut før oktober 1991, liker å ruste hvis de ikke har blitt tatt vare på. Let etter farlig rust....

 

Det finnes også mange overpriste camryer, lønner seg å sondere markedet litt.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Meg igjen :)

Glemte å si at Mitsubishi Galant eller Nissan Maxima, er gode alternativ til toyota camry. Det skal nevnes at jeg ikke har like god peiling på de, men begge disse to skal være meget driftsikre biler.

 

Ps. Jeg er stor fan av japsebiler, fordi jeg er av den formening at en bil skal fungere uten at man er mekaniker eller må innom et verksted for ofte

Lenke til kommentar

Mazda 323 er helt kurrante biler.

Jeg har en 85-mod med 75HK, gått snart 200'km. Bruker ca 0.7l på mila, og har billige reservedeler. Jeg kjøpte min for 1500kr (vrakpant). Kosta på den nytt eksosannlegg, EU-godkjenning, noen foringer, piggdekk, rettet ut fronten, ny støfanger med blinklys, ny parklykt, nytt panser, ny grill. Ble bare rundt 15'000 inkl. timesbetaling til verkstedet.

Kansje litt lite hestekrefter i den, men til gjengjeld er den en lettvekter. 950KG med to voksne, baby og barnevogn. :)

 

Motorene på disse bilene går, går og går. Girkassen er tight og fin.

Lenke til kommentar
Ps. Jeg er stor fan av japsebiler, fordi jeg er av den formening at en bil skal fungere uten at man er mekaniker eller må innom et verksted for ofte

7706546[/snapback]

 

 

Når vi er i denne prisklassen bør man kunne skru litt uansett for ett billig bilhold.

Tror man bør se mer på hvordan stand bilen er i når man kjøper, enn hvordan ryktet er for hvert merke. Japanske biler fra tidlig nittitall er verdt å se etter. Finnes også andre merker som kan være like gode. Det spørs bare hva mer man er ute etter.

Synes trådstarter kan si litt mer om hva han vil ha: størrelse, motor, lett/vanskelig å skru på osv..

Er mye rart innen den prisklassen.

Lenke til kommentar
Ps. Jeg er stor fan av japsebiler, fordi jeg er av den formening at en bil skal fungere uten at man er mekaniker eller må innom et verksted for ofte

7706546[/snapback]

 

 

Når vi er i denne prisklassen bør man kunne skru litt uansett for ett billig bilhold.

Tror man bør se mer på hvordan stand bilen er i når man kjøper, enn hvordan ryktet er for hvert merke. Japanske biler fra tidlig nittitall er verdt å se etter. Finnes også andre merker som kan være like gode. Det spørs bare hva mer man er ute etter.

Synes trådstarter kan si litt mer om hva han vil ha: størrelse, motor, lett/vanskelig å skru på osv..

Er mye rart innen den prisklassen.

7716633[/snapback]

Greia er at jeg vet ikke helt hva jeg vil ha :shrug: . Men kan vel kanskje komme med litt flere stikkord :) .

 

- Sedan eller 3-dørs.

- 1.8L Motor ++

- Å skru kan jeg ikke, eller har utstyr til. Men har venner :) .

 

De som jeg har sansen for av de som er nevnt er camry, galant og primera.

Mor og far hadde en 91-mod primera for lenge siden, den likte jeg, før den hadde vi camry ^^ .

Lenke til kommentar

Alle de 3 bilene du nevner er kjent for å være veldig gode kjøp, men eldre Camry og Primera ruster litt, vet ikke om Galanten ruster like mye. Sjekk kanaler o.l. for rust.

 

Jeg er av den oppfatning at de hydrauliske ventilløfterne som brukes på motorene i Galant (og kanskje flere Mitsubishier) fort begynner å tikke pga. tette oljekanaler. Vurderte selv Galant en stund, og så både på et norsk og flere utenlandske forum at dette var et vanlig problem som flere hadde. Ellers har jeg sett Galant til salgs med opptil 300 000 km på telleren.

 

En annen bil du kan ta med i vurderingen er Mazda 626. Har hørt fra mange at disse bilene er sterkt undervurdert med tanke på bruktpris vs. kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Galant før. Litt påkostet utgave da med firehjulstrekk, 16v motor og firehjulsstyring. Var en morsom bil hvis du kjører litt på glatte veger. Fin på sommerføre også. Galanten har galvanisert karosseri, så rust er ikke ett stort problem. Tror du kan finne en del glsi-utgaver til en rimelig penge. Både med og uten firehjulstrekk. Ett søskenbarn har en glsi med firehjulstrekk som er gått over 400k. Han har ikke byttet annet enn slitedeler siden han kjøpte den brukt ved 200k km. Kan være en bil og vurdere.

Har kun prøvekjørt Camry. Fin motor med 2.0 xli/gli(1.8 er litt slapp). Tror du vil ha en bra bil der.

Primera er også en grei bil. Kanskje litt utsatt for rust. Ville kanskje sett etter en sri-utgave hvis du liker litt sportslige kjøreegenskaper.

Mazda 626 synes jeg har litt slappe motorer(bortsett fra 16v-modellene). Prøvekjørte en 88-mod med 148 spreke hester. Det var gøy :D

Opel Vectra bør du også vurdere. Billig bil som er enkel og mekke på. Tolitersmotoren holder også lenge samtidig som den har bra moment i forhold til japanske biler. Du får den også med firehjulstrekk eller som 16v med 150 hk. Vil ikke anbefale så sterke motorer i førstebil, men du må selv se om du kan takle det.

Kanskje du kan se litt på testene som ligger på www.bilnorge.no Kan kanskje hjelpe litt på valgene.

Du får som regel mer utstyr med bilen på japanske biler i den prisklassen enn fra tyske.

Ellers så hjelper det godt på utgiftene om du lærer deg og mekke litt selv. Er godt å ha venner som kan skru, men er ikke sikkert de kan hjelpe alltid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...