Gå til innhold

Diskusjon om chip/modding av konsoll

Anbefalte innlegg

Til å starte med er dette overhode ikke ment som noe uthenging av moderatorer eller avgjørelsen deres, jeg bruker kun trådene til å statuere eksempel.

Mitt spørsmål/undring er om diskusjon rundt chipping/modding av konsoller. Hvis jeg ikke husker feil så var det tidligere ikke lov og alle tråder om emnet ble stengt. Hvis man tar en titt innom Spørsmål og svar - Konsoll nå er to tråder som omhandler modifisering av Xbox og GC sticky. I tillegg er det en tråd som omhandler flashing av DVD-rom til Xbox 360 og jeg har sett diverse diskusjoner om firmware endring til PSP. Så det er tydeligvis tillatt nå. Likevell ble denne tråden stengt og moderator referete til Rettningslinje #8

Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.
Modifisering av Xbox åpner for en helt for en helt annen bruk, det gir det tilgang til geniale programmer som XBMC, men det kan også brukes til piratvirksomhet.

Gamecube har jeg heller liten kjennskap til, spesielt modifisert utgave, men i følge denne siden er det veldig begrenset av "homebrews" du kan kjøre. I praksis betyr det at piratvirksomhet er eneste grunn.

PSP skal jeg heller ikke skryte på meg så mye kunnskap til, men meg bekjent finnes det en del "homebrews" her også. Like så mulighet til piratvirksomhet.

Per dags dato er det ikke mulig å kjøre kode på Xbox 360 som ikke har blitt signert av Microsoft. Dog kan du endre firmware på DVD-rom'en slik at den leser DVD-R DL plater som om de var orginale 360 plater (hvertfall slik jeg har forstått den tekniske biten). Dette gjør deg i stand til å "spille backups av dine egne spill", eller bedre kjent som piratvirksomhet. Gjenngangeren her er altså piratvirksomhet, alikevell er ikke trådene stengt.

Tråden til Flusher som ble stengt omhandlet hvilken type DVD-brenner som fungerte mot Xbox 360. Samme tema har kommet opp flere ganger i Chipping/ modding av Xbox 360 uten at den har blitt stengt av den grunn.

Ikke missforstå meg, jeg vil ikke at temaet modifisering av konsoll skal bli forbudt. Synes det er meget spennende lesning, spesielt hvis det dreier seg litt mer over på teknisk diskusjon.

Dog synes jeg at tråder som denne og denne ble stengt på helt riktig grunnlag.

Så for en kjapp oppsummering: Er det tillatt å diskutere chip/mod av konsoll?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når retningslinjene ble omskrevet sist gang ble det vedtatt at diskusjon om modding av konsoller og firmware-flashing skulle være tillatt. Det ble bla henvist til at HW.no/OK.no faktisk hadde en guide til dette for PC DVD-ROMer eller at OK.no også moddet utstyr. Et annet viktig punkt var at man skulle stå fritt til å endre på produkter man selv eide.

Hva er poenget med å tillate diskusjon om modding dersom vi ikke også kan diskutere hvordan benytte oss av modden? Derfor bør brenning av ALL DATA til ALLE MEDIER være tillatt å diskutere.

Endret av Blib
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...