Gå til innhold

Bilder av din overkropp! Bein er nå velkommen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Knebøy, markløft, benkpress (helst med hantler fremfor stang) og nedtrekk er de viktigste øvelsene. Vil nesten anbefale deg å starte med kun disse tre, det er litt gøy for å få en smak på treninga, og samtidig er det ikke så mange øvelser å lære seg teknikken på samtidig. Hvis du får en instruktør til å hjelpe deg med dem så kommer teknikken gradvis på plass:)

Senere kan du bygge ut programmet med skulderpress eller noe tilsvarende, og en eller annen form for roing (vanlig stangroing eller T-bar row anbefaler jeg).

 

Begynn lett i alle øvelser; ca. 15 repetisjoner per sett i en måned eller en halv, og ikke så tungt at du blir ordentlig sliten de første gangene. Lurer du på noe med teknikk eller føles noe merkelig er det mye bedre at du spør en instruktør (eller spør etter tips her inne) enn at du gjør noe feil :)

 

Håper andre kan komme med flere synspunkter, da jeg ikke har noen solid kompetanse.

Lenke til kommentar

http://www.iform.no/pub/kat.php?id=7

http://www.iform.no/pub/art.php?id=429

Finnes veldig veldig mye bra ute på nett om dette, så ta deg noen søk om det over ikke er nok. Tipper du egentlig finner alt du bør vite på iform for å komme igang. Og det beste tipset som finnes, få med deg en venn eller to :thumbup:

 

Og når jeg først poster her:

post-52433-1177543886_thumb.jpg

 

1. Beste fokuserte øvelser på lats?

2. Vits i å trene venstre mer enn høyre, eller bare ta like mye til det blir likt?

Ganske fornøyd med hvor symmetriske armene har blitt siden jeg begynte å trene, men har visst ikke klart det samme her :p

EDIT:

3. Kan det være at jeg ikke flexer rett ellerno? Dere som er eksperter.

Endret av araziel
Lenke til kommentar
1. Beste fokuserte øvelser på lats?

2. Vits i å trene venstre mer enn høyre, eller bare ta like mye til det blir likt?

8474178[/snapback]

#1. Nedtrekk og roing. Mange mener at smalt grep er bedre for lats, men jeg vet ikke helt.

#2. Nei, hvertfall ikke mye. Hvis du skal gi den ene siden mer trening enn den andre er det hvertfall veldig viktig med lange nok pauser mellom treningsdagene, slik at du ikke overtrener den svake delen og bryter den ned fremfor å bygge den opp.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
3. Kan det være at jeg ikke flexer rett ellerno? Dere som er eksperter.

8474178[/snapback]

Ja, kan være at du ikke flekser rett eller at kameraet står skeivt. Eksperter? Haha :p

Lenke til kommentar
1. Beste fokuserte øvelser på lats?

2. Vits i å trene venstre mer enn høyre, eller bare ta like mye til det blir likt?

8474178[/snapback]

#1. Nedtrekk og roing. Mange mener at smalt grep er bedre for lats, men jeg vet ikke helt.

#2. Nei, hvertfall ikke mye. Hvis du skal gi den ene siden mer trening enn den andre er det hvertfall veldig viktig med lange nok pauser mellom treningsdagene, slik at du ikke overtrener den svake delen og bryter den ned fremfor å bygge den opp.

8474508[/snapback]

Jeg kjenner det best i lats når jeg tar nedtrekk med smalt grep (ikke med stang), men roing funker også bra. Uansett liker jeg nedtrekk bedre som øvelse.

Lenke til kommentar

Nøkkelord ved all trening:

 

Variasjon

 

 

Kjør smalt grep og bred grep. Ha overgrep, undergrep og hammer.

 

Når jeg kjører ryggen ser det slik ut:

 

Rygghev (korsrygg)

Markløft (korsrygg)

Chins

Roing mot mage

Roing mot bryst

 

Varierer smalt/bredt grep. Av og til kjører jeg nedtrekk i stedet for en av de andre øvelsene :)

Lenke til kommentar
Trenger tips. Skal begynne å trene nå. Kva bør eg trene?

 

Som du har fått hørt før så kjør basis. Jeg ville også lagt inn litt sykling / løping /svømming. Melde seg på spinning er ikke dumt. No offence, men du kan glatt ta av noen kilo uten at du tar skade av det. Kommer jo helt an på hva du vil med treningen din også. Bli stor og klumpete? Sterk? Atletisk? Allaround?

Lenke til kommentar
Ja, kan være at du ikke flekser rett eller at kameraet står skeivt. Eksperter? Haha :p

8475388[/snapback]

Hehe, sett i forhold til mine kunnskaper på området så :p

 

Takk for svar, har kutta roing et par ganger i senere tid, får se til å hive meg på det igjen. Har ikke mulighet for nedtrekk nå da jeg trener hjemme og bare har standard benk og hantler. Kanskje jeg begynner på studio etter sommeren, så da kan jeg jo teste.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Nedtrekk burde vel strengt tatt hvert en fast øvelse?

8477264[/snapback]

Nedtrekk<chins. Ikke store forskjellen, men løftebanen i chins er litt friere, i tillegg må du balansere vekten din.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...