Gå til innhold

Minne med forskjellig latency

tkterje

Anbefalte innlegg

Har følgende RAM i dag:

KINGSTON Valueram 1GB DDR400 PC3200 Ultra-Low Latency CL2 HyperX (KHX3200UL/1G)

Link

Vurderer å oppgradere til 2 Gb, da denne brikken har gått ut finner jeg ikke RAM med like lav latency som disse. Hvordan vil det påvirke hastigheten og stabilitet?

Har ikke satt meg helt inn i det men hvor stor fordel er det å ha dual channel RAM, og kan jeg evt ha det?

Har førøvrig Asus A8N-SLI Premium som hovedkort

Hovedkort

TK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, minnemengden vil ha en større positiv økning for deg, sammenlignet med hva ytelse tapet av latency vil utgjøre. Med andre ord ville jeg personlig valgt et 2GB oppsett foran et noe raskere 1GB-sett.

Alt kommer derimot an på bruk, men hvis du tenker å bruke maskinen til spill og litt tyngre multitasking, vil begge deler sette pris på økt minnemengde framfor en marginal ytelseøkning.

Ang dual channel ram, så betyr dette kort og greit at minne "jobber" best i to kanaler, det vil si med to like minnebrikker. Kjører du med feks kun en brikke, vil man potensielt miste halve båndbredden på minnesiden.

Stabilitet har ingenting direkte innvirkning pga latency. Stabilit system kommer an komponenter som spiller godt sammen, ikke hvor "rå" spec de har :)

"Dyre" og bedre testede brikker har dog en noe bedre sjanse for å være mer kompatibelt med mange systemer, sammenlignet med en del "billig-minne".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...