Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst netteverk til ny bærbar maskin

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp bestilt meg en trådløs datamaskin, og planlegger å ha internett på denne. Har derfor bestilt et slikt trådløst kort. Hva mer trenger jeg for å få internett- tilgang?

Har dessuten et telenor online adsl- abonnement på min stasjonære pc. Stemmer det da da at jeg trenger en trådløs ruter?

Hvis noen kan gi meg svarene på mine spørsmål, er jeg evig takknemlig. Har nemlig ikke snøring på dette i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har nettopp bestilt meg en trådløs datamaskin, og planlegger å ha internett på denne. Har derfor bestilt et slikt trådløst kort. Hva mer trenger jeg for å få internett- tilgang?

Har dessuten et telenor online adsl- abonnement på min stasjonære pc. Stemmer det da da at jeg trenger en trådløs ruter?

Hvis noen kan gi meg svarene på mine spørsmål, er jeg evig takknemlig. Har nemlig ikke snøring på dette i det hele tatt.

7705367[/snapback]

Då må du ha ein trådløs rutor. Eg kan anbefalle d-link "dl-627". lykke til.

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Skal undersøke det.

Har nettopp lest litt om trådløst nettverk, og har funnet ut at det lønner seg at både kortet og basestasjonen(ruteren?) støtter samme standard. Den vanligste standarden er etter som jeg har forstått WiFi (b/g). Nettkortet jeg har bestilt støtter dessuten denne.

Er det mye manuelt arbeid ved koblingen mellom ruteren og maskinene, eller gjøres mye arbeidet av enhetene selv? *dumt spørsmål, vet det*

Lenke til kommentar
Takk for tipset. Skal undersøke det.

Har nettopp lest litt om trådløst nettverk, og har funnet ut at det lønner seg at både kortet og basestasjonen(ruteren?) støtter samme standard. Den vanligste standarden er etter som jeg har forstått WiFi (b/g). Nettkortet jeg har bestilt støtter dessuten denne.

Er det mye manuelt arbeid ved koblingen mellom ruteren og maskinene, eller gjøres mye arbeidet av enhetene selv? *dumt spørsmål, vet det*

7705658[/snapback]

Det går ein kabel ifra adsl til rutor, å på rutor så setter du ein kabel til pc. så det er ikkje så mykje.

Lenke til kommentar
Gjør som meg, gi din bærbare anabole steroider  :w00t:

7729717[/snapback]

Haha, den var dagens! :D

Hennissa; forstår ut i fra din beskrivelse at du skal ha din stasjonære maskin kablet til internett mens din bærbare skal være tilkoblet trådløst?

I tilfelle vil jeg anbefale å kjøpe den billigste routeren som dukker opp i prisguiden i menyen i hovedsiden.

Måten du kobler dette på når du får en trådløs router:

Med Speedtouchen (den boksen du har internett gjennom nå) som router:

1.Finne ip-adresse til modemet(den boksen du allerede har) Forutsetter at du er tilkoblet den: Frå start-knappen i menyen, klikk på kjør. Skriv "CMD". Skriv "ipconfig". Se etter DHCP addresse eller gateway.

2. Denne er da addressen til modemet. Skriv ned denne.

3. Sett den trådløse routeren (den du kjøper inn) i stikkontakten og koble til med en kabel uten at den trådløse routeren er koblet til modemet.

4: Gjør pkt 1 for den trådløse routeren for å finne dens ip-adresse. Denne addressen må du skrive inn i intermettleserens adresselinje (samme feltet som man skriver feks www.vg.no) Eks: 192.168.62.1 i url/addresselinja.

5. I menyen til trådløs routeren; Endre IP-addressen til trådløs routeren til samme undernett som modemet. Eks ip-adresse til routeren 192.168.62.1, og ip-adresse til modemet; 192.168.1.1. Endre ip-adresse til 192.168.1.2

6. Koble kabelen fra modemet i i en av switch portene (1-4) i trådløs routeren. Koble en kabel videre til datamaskinen.

7 (anbefales/ikke nødvendig). Endre default passord til trådløs routeren (default passord følger med routeren, men kombinasjoner er admin;1234, admin;admin, root;admin,root;1234

8. Sjekk at internett virker.

9. Koble til routeren og sett passord til det trådløse nettverket om pkt 8 er i orden. I menyen er det ca Wireless, setup, encryption/security.

10. Ikke vær redd for å spør om hjelp. Da spare du masse tid! Egen erfaring! :)

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...