Lakus Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hvorfor er det lovelig å selge potetgull hvis det er kreft fremkallende? ... :!: Røyk er jo også kreftfremkallende, men det er lovlig likevel Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Nesten alt er kreftfremkallende i større eller mindre grad, kanskje utenom rent vann. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Nesten alt er kreftfremkallende i større eller mindre grad, kanskje utenom rent vann. 8421235[/snapback] Dette sier seg selv. Hvorfor er det lovelig å selge potetgull hvis det er kreft fremkallende? ... :!: Røyk er jo også kreftfremkallende, men det er lovlig likevel 8421234[/snapback] 7500 nordmenn dør årlig av røyk har jeg lest, men det er lovlig så staten kan tjene penger.... når ble det en trend å tjene penger på folks selvmord? Idioter . Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Røykere røyker stort sett fordi de er avhengige. Da er det bedre at de sponser helseutgiftene ved å kjøpe dyr tobakk i Norge, enn at de kjøper smuglervarer eller reiser til utlandet og kjøper selv. Selv med så høye priser som det er på tobakk nå går neppe samfunnet i overskudd. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Nesten alt er kreftfremkallende i større eller mindre grad, kanskje utenom rent vann. Bare vent til de svenske forskerne kommer seg videre De har fått blod på tann nå vettu, rent vann blir nok ganske skummelt etterhvert Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Om sukkerfri brus er sunnt kan man krangle på Men uansett hvor mye man krangler kommer man aldri bort fra det faktum at det er myyyye sunnere enn brus med sukker i 7705478[/snapback] Nei! Kalori messig er det kanskje det, men i lett brus er det utallige E-stoffer i. Og jeg er ingen kjemiker, men E-stoffer er ikke bra i så store doser. Og ja det finnes E-stoffer i bananer også men ikke i slike mengder. Jeg vet det er en stund siden Linn sa dette. På første side for og være nøyaktikg. Endret 20. april 2007 av ErikFN Lenke til kommentar
araziel Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Hvis du vet om all dritten rundt lovliggjøringen av aspartam i statene, og alle studiene med rotter og lignende som ble begravd, så sier det seg selv at folk begynner å lure. Se aspartame: sweet misery in a poisoned world (Og nei, ikke se den og tro alt, men se den som det opplyste mennesket du er. Det er mye tøys, som i alle andre dokudramaer.). Det sier seg selv at man ikke dør outright av et lite aspartaminntak, men vi vet waaay lite om hvordan det eventuelt påvirker storforbrukere over tid. Noe som burde vært nøye studert før det ble lovliggjort. Fin studie: http://www.ehponline.org/members/2005/8711/8711.pdf Se på tallene selv. Og som det står i konklusjonen, et daglig inntak på 20mg/kg (som er fullt mulig å få til i dag) er tydelig kreftfremkallende. I EU er maks daglig inntak 40mg/kg i USA 50mg. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 (endret) Se på tallene selv. Og som det står i konklusjonen, et daglig inntak på 20mg/kg (som er fullt mulig å få til i dag) er tydelig kreftfremkallende. I EU er maks daglig inntak 40mg/kg i USA 50mg. Jeg så på tallene, og de er litt merkelige. Det eneste jeg mener man kan slå fast med nokså stor sikkerhet ut fra undersøkelsen er at ikke man bør gi Pepsi Max til hunnrotter. Hannrottene ser ut til å ha hatt godt av 4 mg/kg kroppsvekt, siden de som har fått det har klart færre sykdomstilfeller enn de som ikke har fått noe. Også 20 mg/kg ser ut til å være litt bedre enn ikke noe for hannrotter. I følge Wikipedia inneholder Diet Pepsi boks på 355 ml 124 mg aspartam i Canada. Om vi forutsetter samme innhold her, og en kroppsvekt på 80 kg, må man drikke 4,57 liter for å få i seg 20 mg/kg (hver bidige dag, for at det skal bli likt som i undersøkelsen). Endret 19. april 2007 av Naranek Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Men hva er egentlig Pepsi Maks? Bare hørt om Pepsi Max jeg:S Lenke til kommentar
ainstainy Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Godt poeng.. Kanskje det er den norske versjonen av pepsi max? Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 20. april 2007 Del Skrevet 20. april 2007 Lurer på om jeg skal skrive litt om min erfaring med lettbrus. Jeg drakk lett 2-3 halvlitere med lettbrus i løpet av en skoledag tidligere. Jeg tenkte at det inneholdt så godt som null kalorier, og da var det jo ikke noe verre enn vann. Eller? For rundt en måned siden begynte jeg å drikke vann i stedet, rett og slett fordi jeg var for gald i tennene mine. Jeg merket mange forandringer, til det positive naturligvis: * Jeg blir mindre sulten og spiser generelt mindre enn jeg gjorde tidligere. Om dette har med at jeg kuttet light-brusen eller ikke, eller om jeg bare har blitt mer bevisst på hva jeg spiser, vet jeg ikke. Jeg velger å tro det er en kombinasjon av begge to. Dette har ført til at jeg har gått ned rundt 5 kilo, og er snart i sommerform. Søtsuget har også forsvunnet. * Jeg har mindre vondt i hodet. Igjen, dette er en personlig erfaring og ikke noen jeg kan backe opp med masse professorgreier, men jeg merker klar forskjell. Tidligere hadde jeg ganske vondt i hodet om morgenene og jeg begynte ofte dagen med en dose Paracet. * Økonomisk. Jeg bruker mindre penger på leskedrikker. Jeg har med meg en flaske, evt. kjøper jeg en vannflaske til 7-8 kr, så fyller jeg den opp på skolen (vi er så heldige å ha vanndispensere i hvert bygg). I tillegg sparer jeg nok en del på tannlegeregningen, for nå når jeg blir 18 er det ikke lenger staten som casher det for meg. Med andre ord, det at det inneholder én kcal. per flaske gjør det ikke sunt. Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Såg et program på tv'en for en stund siden, husker ikke hva det var. Der hadde de gjort forsøk på rotter. Der viste det seg at de rottene som fikk kustig søtstoff ble tjukkere enn de som fikk vanlig sukker. Teorien til forskerne var at det var noe i de kunstige søtstoffene som fikk rottene til å spise mer. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) har ikke denne tråden her gått litt VEL langt? her husker vi huske et program på tven om det og det... vel da har jeg et spørsmål.. hvor seriøst høres dette ut uten og ha oppgitt noen som helst kilder? verken nettsteder eller feks navn på programmet\kanalen for uten kilder er denne saken og spørsmålet like langt! smak litt på innlegget mitt.. og spør dere selv.. "ringer det en bjelle?" Endret 21. april 2007 av boyeminem Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Såg et program på tv'en for en stund siden, husker ikke hva det var. Der hadde de gjort forsøk på rotter. Der viste det seg at de rottene som fikk kustig søtstoff ble tjukkere enn de som fikk vanlig sukker. Teorien til forskerne var at det var noe i de kunstige søtstoffene som fikk rottene til å spise mer. 8438952[/snapback] Der har vi det med hungeret igjen...! Ligger nok noe i det der... @boyeminem Det meste i denne tråden er forresten bygd opp av "hva folk tror\har hørt" osv. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 jeg vet dette... men hvis trådstarter skal få et ordentlig svar trenger vedkommende kilder\henvisninger! "en god leser er en kritisk leser" vettu.. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Enig jeg også! Kan det ikke komme en med skikkelige kilder som slår fast at Pepsi max er enten sunt eller usunt? Slik at vi kan avslutte dette, og bli enige. Selv om det ikke kommer til å skje.. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 (endret) Det finnes ingen grundige undersøkelser som jeg vet om som finner noen entydig sammenheng mellom aspartam og kreft hos mennesker, men det finnes mange som ikke finner det. Den eneste negative jeg har funnet som er bekreftet i tester er at enkelte får vondt i hodet av aspartam. Personer med epilepsi bør muligens også unngå aspartam. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/gquery/gquery....?term=aspartame http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame Endret 21. april 2007 av Naranek Lenke til kommentar
Windkin Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Det finnes ingen grundige undersøkelser som jeg vet om som finner noen entydig sammenheng mellom aspartam og kreft hos mennesker, men det finnes mange som ikke finner det. Den eneste negative jeg har funnet som er bekreftet i tester er at enkelte får vondt i hodet av aspartam. Personer med epilepsi bør muligens også unngå aspartam. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/gquery/gquery....?term=aspartame http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame 8440046[/snapback] Har lest litt om aspartam. Ikke lett å bli klok på. Er mange forskningresultater som motsier hverandre. Lenke til kommentar
HanEneTomaten Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 Selvsagt er Pepsi max usunt... Mulig det er sunnere enn sukkerfri? Men er fortsatt ikke sunt Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 21. april 2007 Del Skrevet 21. april 2007 vel... nå har ihvertfall kildene kommet.. jeg regner med at "striden" om dette kommer til og fortsette i det uendelige.. men nå har vi kilder her.. så da får alle her gjøre opp sin mening flott at det kom noen kilder da! burde ikke en moderator ha slengt opp en poll her eller noe? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå