Gå til innhold

Er Pepsi Maks usunt?

Thewiz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men tanten min sier at sukkerfri brus , får kroppen til å tro at kroppen tar i seg sukker , og at det kan føre til diabetes  :dontgetit:  noen som har noen formeninger om dette ?

8372182[/snapback]

Hei.

Du må forteller tanten din at smaksløken og physiologiske energiprosessen i kroppen er 2 forskjellinge ting.

Du kan ikke lure kroppen din for insulin utskillese.

Selve utskillesen er kontrollert i bukspyttkjertlen (B-cellene i "langenhans islet"), der du faktisk trenger sukker i blodet for å starte prosessen.

Jeg gidder ikke å går inn i detaljer, men jeg er sikkert på at pepsi max ikke gi deg diabetes..

leif.... :hrm:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Men tanten min sier at sukkerfri brus , får kroppen til å tro at kroppen tar i seg sukker , og at det kan føre til diabetes  :dontgetit:  noen som har noen formeninger om dette ?

8372182[/snapback]

Hei.

Du må forteller tanten din at smaksløken og physiologiske energiprosessen i kroppen er 2 forskjellinge ting.

Du kan ikke lure kroppen din for insulin utskillese.

Selve utskillesen er kontrollert i en i bukspyttkjertlen (B-cellene i "langenhans islet"), der du faktisk trenger sukker i blodet for å starte prosessen.

Jeg gidder ikke å går inn i detaljer, men jeg er sikkert på at pepsi max ikke gi deg diabetes..

8386870[/snapback]

ok , betrygendes å høre , og takk for kjempeflott svar :wee: diskusjon.no trenger flere folk som det :p

Lenke til kommentar

Aspartam er sannsynligvis ufarlig. Få stoffer har vært gjenstand for så mye forskning som nettopp aspartam, og da kun én forskningsrapport foreløpig har konkludert med at stoffet er helseskadelig (og metodikken i dette forsøket var, mildt sagt, klønete. De sprøytet Aspartam rett inn i hjernen på forsøksdyrene, men alt tyder på at stoffet brytes ned lenge før det kommer så langt, iallefall dersom stoffet drikkes) er nok faren svært overdrevet.

Lenke til kommentar

Pepsi Max er best, men den er ikke akkurat sunn. Lightbrus er usunt, men det er vanlig brus også.

Cola liker jeg ikke så veldig godt. Dette fordi jeg pleier å drikke det når jeg er syk, og da får jeg abstinenser når jeg drikker det til vanlig :p

Lenke til kommentar
Det er ikke funnet sammenheng med stort sukkerinntak og diabetes men derimot fedme og diabetes. Er du tynn av naturlige årsaker behøver du ikke å være redd for at sukker skal gi deg sukkersyke.

8397166[/snapback]

jeg kjenner en del som er veldig tynne og de har diabetes og flere av de fikk det på ungdomskolen...

Lenke til kommentar
Det er ikke funnet sammenheng med stort sukkerinntak og diabetes men derimot fedme og diabetes. Er du tynn av naturlige årsaker behøver du ikke å være redd for at sukker skal gi deg sukkersyke.

8397166[/snapback]

jeg kjenner en del som er veldig tynne og de har diabetes og flere av de fikk det på ungdomskolen...

8397210[/snapback]

de fleste jeg vet om med sukker syke er tynne :p

Lenke til kommentar

8397166[/snapback]

8397210[/snapback]

de fleste jeg vet om med sukker syke er tynne :p

8397239[/snapback]

men du har større sjanse for å få sukkersyke ved overvekt er sant. Men det betyr ikke at du som ikke legger på deg kan spise bare sukker uten at det kan føre til sukkersyke.

Lenke til kommentar

rare folk sier:

* chips er sunt for det er poteter!

* smør er sunt for det er melk!

* Lettbrus er sunt for det inneholder ikke sukker! :hrm: øøøøøhh....

------------------------------------------------------------------------------------------------

Fasiten:

lettbrus er ikke sunt for det inneholder like mye syre som alltid! (ph 2.0)

chips er ikke sunt for det inneholder fett og salt!

smør er ikke sunt for det inneholder fett og salt!

------------------------------------------------------------------------------------------------

men lettbrus er et sunnere (og eklere) alternativ til vanlig brus! :thumbup:

Lenke til kommentar
Meld dere gjerne på nyhetsbrevet. Verden vil bedras.

8400070[/snapback]

Ingen tvil om at verden vil bedras. Når nettsiden man viser til som dokumentasjon (din egen?) også anbefaler bøker som er negative til vaksinasjon av barn, og bøker om alternativmedisin av det mer radikale slaget, vil forhåpentligvis de fleste her være skeptiske til hvor holdbare påstandene egentlig er.

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar
Meld dere gjerne på nyhetsbrevet. Verden vil bedras.

8400070[/snapback]

Ingen tvil om at verden vil bedras. Når nettsiden man viser til som dokumentasjon (din egen?) også anbefaler bøker som er negative til vaksinasjon av barn, og bøker om alternativmedisin av det mer radikale slaget, vil forhåpentligvis de fleste her være skeptiske til hvor holdbare påstandene egentlig er.

8400312[/snapback]

Hva mener du? Dette er ikke påstander, men realiteten. Radikale slaget? Hvem sin fasit er det, din egen? Hvorfor skal folk automatisk være skeptisk til denne informasjonen? Fordi det bl.a. anbefales bøker som er negative til vaksinasjon? Jeg tar det som en selvfølge at du har satt deg grundig inn i begge sider av saken, og har dokumentasjon på at Aspartame er ufarlig, siden du tar deg frihet til å komme med en slik påstått kvalifisert mening. Del gjerne dine erfaringer med meg, jeg er åpen for diskusjon.

Et enkelt google-søk på B17 vil kanskje være interessant for deg, mht til "alternativ medisin". Det er vel den moderne medisin som er alternativ. Det har aldri vært meningen at vi skal tukle med kroppen ved å proppe den full med kjemikalier hver gang vi vil behandle symptomene våre, istedenfor å gjøre noe med selve årsaken til problemet. Nylig kom The British Journal of Medicine med nye, interessante tall, som viser at kun 15% av skolemedisinsk behandling antas å gi klart fordelaktige resultater.

Utdrag:

Of around 2500 treatments covered:

- 15% are rated as beneficial,

- 22% likely to be beneficial,

- 7% as trade off between benefits and harms,

- 5% unlikely to be beneficial,

- 4% likely to be ineffective or harmful,

- and 47%, the largest proportion, as unknown effectiveness

Les også rapporten fra det britiske underhuset, der de slakter legemiddelindustrien. Noe lang, men det er anbefalingene, en liste på 48 stykker, som virkelig får en til å sperre øynene opp. Sterke saker, til tross for den formelle og offentlige språkdrakt: http://www.publications.parliament.uk/pa/c...ealth/42/42.pdf

Her hjemme, husk tilbake til Dr. med. Peter F. Hjorts rapport fra 2003, som estimerte at i Norge dør ca. 2000 mennesker per år, som følge av medisinsk behandling. Ca. 15000 blir varig invalide. Hvor mange dør av kosttilskudd og naturmedisin? Da må forbrukerne ha rett til å spørre: Hvorfor har man da på nasjonalt nivå, innen EU, samt globalt gjennom Codex Alimentarius, brukt minst 15 år og milliarder av skattekroner på å fjerne "farlige" kosttilskudd fra markedet?

Ha også i minne at tall fra Riksrevisjonen viser at legene får over 90 prosent av medisininformasjonen fra legemiddelprodusentene. Medisinindustrien bruker rundt 70.000 kroner hvert år på hver lege i Norge. Grunn til å stole blindt på slik ensidig informasjon? Særlig når det er slike enorme summer involvert? Bare vaksiner generer rundt 10 milliarder dollar i inntekter hvert eneste år for denne industrien.

Lenke til kommentar

Jeg fyrer løs:

Pepsi Max er i høy grad mer usunt enn f.eks vanlig Cola med vanlig sukker.

Grunnen til dette, er at kunstig søtningsmiddel gjør deg mer avhengig, og du får et mye større hunger etter brus når du drikker dette. Dess mer du drikker, dess mer hunger får du. Det er kanskje ikke påvist mye sykdommer med kunstige søtningsmidler nå til dags, men om 10-20 år vil det kanskje dukke opp nye sykdommer som kommer på grunn av akkurat dette?

En liten en: Tror dere at fabrikkene lager brusen uten sukker for vår skyld, og for at vi skal bli "sunnere"?

Nei, dette er nok en helt annen grunn, og det er at sukker er drit dyrt å bruke, men kunstig søtningsmiddel er billig.

Lenke til kommentar
Nylig kom The British Journal of Medicine med nye, interessante tall, som viser at kun 15% av skolemedisinsk behandling antas å gi klart fordelaktige resultater.

Utdrag:

Of around 2500 treatments covered:

- 15% are rated as beneficial,

- 22% likely to be beneficial,

- 7% as trade off between benefits and harms,

- 5% unlikely to be beneficial,

- 4% likely to be ineffective or harmful,

- and 47%, the largest proportion, as unknown effectiveness

8401255[/snapback]

Du leser tydeligvis slike rapporter som fanden leser bibibelen. Hadde du vært halvparten så skeptisk når du undersøker alternativmedisin (og det nesten totale fraværet av rapporter på effekten av dem) hadde du forkastet det som alternativ for lenge siden.

Uansett, om man ser på disse tallene må man nesten legge sammen 15+22+7 siden alle disse har mer positive effekter enn negative. Da får man at ca 80% av medisinen har positiv effekt.

Man må også huske på at skolemedisin i mange tilfeller bare er naturmedisin som er testet og der det aktive stoffet er funnet. Medisinprodusenter bruker store summer på å samle inn og undersøke planter med påståtte effekter i f.eks. Regnskogen. Vanligvis har de ingen annen effekt annet enn placeboeffekten, og de kan også ha negative effekter. Dette er noe alternativmedisinere aldri ville funnet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...