Andrull Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Sukker er ikke usunt.... og for kroppen så er sukker veldig bra. (en grunn til at kroppen vår storkoser seg med en gang den får sukker?) Problemet kommer først når du ikke forbrenner sukkeret, eller spiser for mye av det. Søtstoffer er ikke sunt, eller naturlig overhode. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Pepsi Max er ikke sunt Det er ikke sunt, det er bare mye mindre usunt. Disse to betyr jo i og for seg akkurat det samme. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Pepsi Max er ikke suntDet er ikke sunt, det er bare mye mindre usunt. Disse to betyr jo i og for seg akkurat det samme. Når man klipper på den måten blir meningen en helt annen enn det var i den opprinnelige meldingen. Han skrev at kunstige søtningsstoffer er like usunt som sukker. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Sukker er ikke usunt.... og for kroppen så er sukker veldig bra. (en grunn til at kroppen vår storkoser seg med en gang den får sukker?)Problemet kommer først når du ikke forbrenner sukkeret, eller spiser for mye av det. Hvis du mener at rafinert sukker er sunt, må du nesten komme med dokumentasjon. Du er også særdeles vag når det gjelder hvilke mengder du snakker om. Grunnen til man får en god følelse er nok vel så mye at den vanlige måten å få sukker på tradisjonelt har vært å spise frukt. Frukt inneholder i tillegg til sukker mange stoffer som er sunne for kroppen, og de som har spist frukt har derfor hatt større sjanse til å overleve enn dem som ikke har spist det. Frukt inneholder heller ikke så mye sukker som brus, og i tillegg levde de ikke så lenge før, så diabetes 2 ville ikke bli noe stort problem. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Sukker er ikke usunt.... og for kroppen så er sukker veldig bra. (en grunn til at kroppen vår storkoser seg med en gang den får sukker?)Problemet kommer først når du ikke forbrenner sukkeret, eller spiser for mye av det. Hvis du mener at rafinert sukker er sunt, må du nesten komme med dokumentasjon. Du er også særdeles vag når det gjelder hvilke mengder du snakker om. Grunnen til man får en god følelse er nok vel så mye at den vanlige måten å få sukker på tradisjonelt har vært å spise frukt. Frukt inneholder i tillegg til sukker mange stoffer som er sunne for kroppen, og de som har spist frukt har derfor hatt større sjanse til å overleve enn dem som ikke har spist det. Frukt inneholder heller ikke så mye sukker som brus, og i tillegg levde de ikke så lenge før, så diabetes 2 ville ikke bli noe stort problem. 8281855[/snapback] Når man ser hvor mye noen folk drikker av brus, så er det ikke så sjokkernede at diabetes 2 har blitt et såpass stort problem. Hva skiller rafinert sukker og vanlig sukker? (og hvis du forbrenner sukkertet, er det fortsatt noen farlige stoffer igjen av det?) Endret 31. mars 2007 av andrull Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Om sukkerfri brus er sunnt kan man krangle på Men uansett hvor mye man krangler kommer man aldri bort fra det faktum at det er myyyye sunnere enn brus med sukker i 7705478[/snapback] Vil heller si at sukkerfri brus er mindre usundt enn brus med sukker Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Brus er uansett usunt. Drikk vann! Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Brus er uansett usunt. Drikk vann! 8282478[/snapback] Brus er godt! og du lever bare en gang Lenke til kommentar
jungl Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Mattilsynet kom nettopp med en anbefaling at barn under 3 år ikke bør få kunstige søtningsstoffer. Ergo bør voksne også være forsiktig med store inntak av disse E-stoffene... Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Mattilsynet kom nettopp med en anbefaling at barn under 3 år ikke bør få kunstige søtningsstoffer.Ergo bør voksne også være forsiktig med store inntak av disse E-stoffene... 8282497[/snapback] Jeg fikk ikke drikke sukkerfri brus da jeg var liten. Sånn som Cola light. Det er vel noe farlig med det da? Lenke til kommentar
jungl Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Jeg fikk ikke drikke sukkerfri brus da jeg var liten. Sånn som Cola light. Det er vel noe farlig med det da? 8282513[/snapback] Den inneholdt (inneholder?) det kunstige søtningstoffet aspartame som veldig omdiskutert. Søk på det i google og du vil finne mange nettsteder som hevder at det er meget farlig hvis man inntar det i større mengder. Har hørt at alle slike søtningsstoffer er forbudt i Japan. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 og du lever bare en gang Nettopp derfor vil jeg gjerne at denne gangen skal vare så lenge som mulig. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Mattilsynet kom nettopp med en anbefaling at barn under 3 år ikke bør få kunstige søtningsstoffer.Ergo bør voksne også være forsiktig med store inntak av disse E-stoffene... 8282497[/snapback] Det var jo tidenes konklusjon. Hvorfor skulle de presiere "barn under 3 år" dersom det gjaldt alle? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Pepsi er usunt, Cola er sunt<3 Lenke til kommentar
Fiskeoppdretter Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 og du lever bare en gang Nettopp derfor vil jeg gjerne at denne gangen skal vare så lenge som mulig. 8282569[/snapback] Jammen du må jo leve livet Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Brus er godt! og du lever bare en gang 8282483[/snapback] Ja, jeg lever bare en gang. Derfor vil jeg passe på hva jeg får i meg Lenke til kommentar
jungl Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Mattilsynet kom nettopp med en anbefaling at barn under 3 år ikke bør få kunstige søtningsstoffer.Ergo bør voksne også være forsiktig med store inntak av disse E-stoffene... 8282497[/snapback] Det var jo tidenes konklusjon. Hvorfor skulle de presiere "barn under 3 år" dersom det gjaldt alle? 8282618[/snapback] Fordi det er mye farligere for små barn. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 (endret) Å herregud :S Er dere små unger her eller? Kan dere vær så snill å lese det som er skrevet :S Skal repitere det jeg skrev Det er fåretatt en masse forskningsstudier på aspartam, et av søtningsstoffene i pepsi max. Det er bl.a. funnet ut at inntak av store menger (mengder som ikke kan oppnås gjennom pepsi max) fører til kreftssvulster. Hvorvidt dette er tilfellet gjennom inntak av sukkerfri brus har forskerne kranglet om helt siden. Noe de derimot er helt enige i er at hvis du holder deg under ADI veriden som kom fram bl.a. i EU, så er du helt trygg. Denne verdien er på 0-40mg pr. kg kropsmasse pr. døgn, noe som vil si ca. 3 liter brus hver eneste dag (hele livet om du vil) for en voksen man. Jeg leste til og med et innslag i VG hvor det sto at forskere hadde motbevist denne mistanken om kreft. Jeg har ikke fått lest eller dokumentert den på noen måte så jeg tar den med en klype salt. Og til en som sa at sukker er sundt så vil inntak av sukker kunne skape følgende: Benskjørhet Ødelegger enkelte proteiner Minker oksygentilførselen til cellene Blindhet Impotens Høyt blodtrykk Betennelsesreaksjoner Hemme nedbryting av lagret fett Økt sultfølelse Svekke imunforsvaret Hyperaktivitet Utløse angst, irritasjon og aggressiv adferd hos barn Bidra til psykiske lidelser og adferdsproblemer hos voksne Bli mer ømfintelig ovenfor kritikk Mattilsynet kom nettopp med en anbefaling at barn under 3 år ikke bør få kunstige søtningsstoffer.Ergo bør voksne også være forsiktig med store inntak av disse E-stoffene... Denne advarselen har ligget ute siden aspartam kom på markedet Dette er bare pga. den "usikre effekten" som aspartam kan ha, det er tvilsomt at det har noen effekt i det hele tatt. Ikke tro at dette betyr at aspartam er farlig for mindre barn. Hvis det er noen som mener at pepsi max er mer usundt enn vann så gjerne dokumenter det Untatt alle de "mulige og uvitende" effektene som de kunstige stoffene har på kroppen. Og vann er vel sundt? Er jo masse vann i pepsi max, i cola og faktisk... Endret 31. mars 2007 av Hektor123 Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 31. mars 2007 Del Skrevet 31. mars 2007 Og vann er vel sundt? Er jo masse vann i pepsi max, i cola og faktisk... Vann er helt klart det farligste man kan drikke: http://www.dagbladet.no/dinside/2002/07/03/341134.html Når det er så farlig i store mengder må det jo være litt farlig i små mengder (som ser ut til å være logikken enkelte her følger...). Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 1. april 2007 Del Skrevet 1. april 2007 Nei, kunstig søtning er ikke farlig. 7705678[/snapback] Pepsi Max, og de fleste andre brustyper inneholder et søtningstoff som heter Aspartam. Wiki sier bl.a dette om stoffet: "Aspartame has been the subject of controversy regarding its safety and the circumstances of its approval by the American FDA and European FSA. Some studies have also recommended further investigation into connections between aspartame and negative effects such as headaches, brain tumors, brain lesions, and lymphoma.[8][9][10] These findings, combined with possible conflicts of interest in the approval process, have engendered vocal activism regarding the possible risks of aspartame.[11][12] The 2004 documentary Sweet Misery: A Poisoned World voices these same concerns. On 14 December 2005, a member of the British House of Commons called on the British government to "ban the use and sale of aspartame" due to health concerns relating to this product.[13]" ...om det er farlig eller ikke skal ikke jeg ta stilling til...er vel det vi har forskere til. Pantera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå