Ozelot Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 I disse dager får man kreft av alt 8112947[/snapback] Og et annet ordtak som: "Ingenting er gratis" er to ordtak som er helt på tryne. (dvs. de stemmer ikke og er brukt alt for mye) Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 men vi sier at vi får kreft av de søtningsstoffene men gjelder dette bare svart brus eller alle? Ingen, så lenge du ikke har et veldig høyt forbruk. Farge har ikke noe å si, alle brustypene inneholder Aspartam eller Sucralose. Lenke til kommentar
Carnatus Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 I følge min lege (som jeg går i tett oppfølging med på et stort universitetssykehus, pga diabetes), som har noe doktorgrad i ernæringsfysiologi, så mener forskere at man må drikke over 10 liter pepsi max og lignende hver dag, for at det skal ha noen som helst negativ effekt på kroppen. Ergo, et "normalt" forbruk, skader ikke. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 (endret) Håy! Jeg er skuffet! Angrer på at jeg ikke leste denne posten før. SLUTT MED IDEEN OM AT SUKKERFRI BRUS ER USUNT! Det irriterer meg at folk spinner igang disse ideene, noe som fører til at en del retter lyset mot den sukkerholdige brusen som er rene giften. For å quote litt Det er faktisk mer usunt å drikke lettbrus enn vanlig brus, selv om den heller ikke er særlig sunn. Mange velger lettbrus pga de er sukkerfrie, problemet er at i lettbrus er det mange kunstige søtningsstoffer som er farlige for kroppen, de gjør f.eks at kroppen ikke tar opp jern i blodet og du får faktisk jernmangel, noen merker dette lettere enn andre. Kjenner mange som rett og slett ikke kan drikke lettbrus pga kunststoffene. Tull og tøys At søtningsstoffene er skadelig på kroppen foruten at noen sier det er kreftfremkallende har jeg aldri vært borti. Har du noen kilder på det hadde det vært fint Skal en ha noe å drikke ville jeg holdt meg unna brus, juice er et bedre alternativ, men mye sukker i det og. Så om en vurderer å bytte til lettbrus for å komme unna sukkeret, begynn å drikk vann istedefor, vann er både sunt og godt for kroppen og smaken vender en seg til. En brus avogtil er ikke så farlig, skal være lov å kose seg litt, men daglig drikking fører til helseproblemer. Vel, det er like mye syre i juice som brus da Juice har sukker ja, men dette er fruktose og har en GI på 20, noe som ikke vil gi noe av den effekten som vanlig sukker gir. Juice inneholder da en del kalorier, så hvis du skal passe deg for kaloriene er letterbrus kanskje en godt alternativ framfor juicen. Det er fåretatt en masse forskningsstudier på aspartam, et av søtningsstoffene i pepsi max. Det er bl.a. funnet ut at inntak av store menger (mengder som ikke kan oppnås gjennom pepsi max) fører til kreftssvulster. Hvorvidt dette er tilfellet gjennom inntak av sukkerfri brus har forskerne kranglet om helt siden. Noe de derimot er helt enige i er at hvis du holder deg under ADI veriden som kom fram bl.a. i EU, så er du helt trygg. Denne verdien er på 0-40mg pr. kg kropsmasse pr. døgn, noe som vil si ca. 3 liter brus hver eneste dag (hele livet om du vil) for en voksen man. Jeg leste til og med et innslag i VG hvor det sto at forskere hadde motbevist denne mistanken om kreft. Jeg har ikke fått lest eller dokumentert den på noen måte så jeg tar den med en klype salt. Sukkerfrie ting generelt der sukker blir erstattet med andre stoff som xylitol og aspartam er ikke bra for en uten diabetes. Da vil kroppen tro den får sukker og forsøker og utnytte den tomme (ikke eksisterende) energien. Dette kan øke sjangsen for diabetes. Så hold dere til vanlig brus dere som enda kan. Det var noen som antydet dette for en stund tilbake, men har etterhvert blitt puttet i "sludder og vås" arkivet. Ingenting tyder på dette. Høres kanskje fornuftig ut, men aspartam og acesulfam K har bare en søtende effekt i munnen, ikke i resten av systemet Hvis det er noen som mener at Pepsi Max har noen annen negativ effekt framfor syre på tennene så skrik ut. Da vil jeg gjerne se det Endret 13. mars 2007 av Hektor123 Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 13. mars 2007 Del Skrevet 13. mars 2007 Det er fåretatt en masse forskningsstudier på aspartam, et av søtningsstoffene i pepsi max. Det er bl.a. funnet ut at inntak av store menger (mengder som ikke kan oppnås gjennom pepsi max) fører til kreftssvulster. Hvorvidt dette er tilfellet gjennom inntak av sukkerfri brus har forskerne kranglet om helt siden. Noe de derimot er helt enige i er at hvis du holder deg under ADI veriden som kom fram bl.a. i EU, så er du helt trygg. Denne verdien er på 0-40mg pr. kg kropsmasse pr. døgn, noe som vil si ca. 3 liter brus hver eneste dag (hele livet om du vil) for en voksen man. Jeg leste til og med et innslag i VG hvor det sto at forskere hadde motbevist denne mistanken om kreft. Jeg har ikke fått lest eller dokumentert den på noen måte så jeg tar den med en klype salt. Hvem gjorde denne testen\undersøkelsen ? Det var noen som antydet dette for en stund tilbake, men har etterhvert blitt puttet i "sludder og vås" arkivet. Ingenting tyder på dette. Høres kanskje fornuftig ut, men aspartam og acesulfam K har bare en søtende effekt i munnen, ikke i resten av systemet Hvis det er noen som mener at Pepsi Max har noen annen negativ effekt framfor syre på tennene så skrik ut. Da vil jeg gjerne se det 8147437[/snapback] Hvem er "noen" ? Lenke til kommentar
pepsi_pepsi Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 PEPSI MAX ER IKKJE USUNT. du kan drikke 1000 pepsi max i staden for 1 cola daglig. men du får sikkert ikkje god mage av 1000 pepsi max:P Lenke til kommentar
tommy007 Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Det er faktisk mer usunt med kunstig søtning, leste en omfattende forskningsraport som jeg skal prøve å spore opp.. Lenke til kommentar
pepsi_pepsi Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Det er faktisk mer usunt med kunstig søtning, leste en omfattende forskningsraport som jeg skal prøve å spore opp.. 8156581[/snapback] samma faen Lenke til kommentar
tommy007 Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 (endret) Ny rapport bekrefter giftfunn i indisk Cola Det vakte oppsikt da en miljøgruppe i fjor fant rester av farlige sprøytemidler i indisk Pepsi og Coca-Cola. Produsentene nektet, men nå bekreftes funnene i en ny rapport som det indiske parlamentet står bak. Blant stoffene som ble funnet i cola'en var de tungt nedbrytbare organiske klorgiftene DDT og lindan, som begge brukes som insektmidler. Giftmengdene sprengte vestlige grenseverdier med klar margin: Pepsi inneholdt 36 ganger så mye gift som det er tillatt å bruke i EU, Coca-Cola 30 ganger så mye. Cola-leverandørene nektet for at tallene kunne stemme. Men nå er en ny rapport lansert, som i hovedtrekk bekrefter funnene i den første. Bak den nye rapporten står det indiske parlamentet. Er vel ikke så sunt med cola .. er masse ulumskheter i cola, det er helt sikkert http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article885166.ece jaja ødlegger havet også ja.. Endret 14. mars 2007 av tommy007 Lenke til kommentar
pepsi_pepsi Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Ny rapport bekrefter giftfunn i indisk ColaDet vakte oppsikt da en miljøgruppe i fjor fant rester av farlige sprøytemidler i indisk Pepsi og Coca-Cola. Produsentene nektet, men nå bekreftes funnene i en ny rapport som det indiske parlamentet står bak. Blant stoffene som ble funnet i cola'en var de tungt nedbrytbare organiske klorgiftene DDT og lindan, som begge brukes som insektmidler. Giftmengdene sprengte vestlige grenseverdier med klar margin: Pepsi inneholdt 36 ganger så mye gift som det er tillatt å bruke i EU, Coca-Cola 30 ganger så mye. Cola-leverandørene nektet for at tallene kunne stemme. Men nå er en ny rapport lansert, som i hovedtrekk bekrefter funnene i den første. Bak den nye rapporten står det indiske parlamentet. Er vel ikke så sunt med cola .. er masse ulumskheter i cola, det er helt sikkert http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article885166.ece jaja ødlegger havet også ja.. 8156622[/snapback] Indisk pepsi ja, ka faen eg importer ikkje pepsi frå india, det bryggast i norge :!: Lenke til kommentar
picatta Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 jaja... Dere for bare unnskylde for at jeg ikke gidder å sette meg godt nok inn i hva tidligere medlemer her har ytret om dette temaet. Men jeg kan opplyse om at kunstig søtning for kroppen til å tro at den har fått i seg sukker, dette igjen fører til at kroppen produserer stoff for å bryte ned sukker (insulin), dermed står kroppen igjen med altfor mye insulin da kunstig søtning ikke inneholder sukker, dette igjen kan føre til diabetes. Sukkerfri brus i seg selv er mye sunnere enn vanlig sukkerholdig brus. Det som er problemet i dag er at forskning mot kunstig søtning er for svak, man har kun fått tid til å forske på de kortsiktige påvirkningene. Problemstillingen samfunnet står ovenfor i dag er hvor stor skade vil dette stoffet påføre kroppen ved daglig inntak i 10 - 20år. Ett annet punkt er at flere og flere produkter i dag går over til kunstig søtning. Etter dagens forskning vil ett produkt med kunstig søtning ikke gjøre noe eller betydelig skade, men hva skjer når brødet, pålegg, saft, ja alt vi får i oss inneholder dette kunstige stoffet? Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 14. mars 2007 Del Skrevet 14. mars 2007 Jah, jeg ville sagt at Pepsi MaX er usunt, men tror det er litte granne sunnere enn vanlig brus.. men søtningstoffer er jo ikke heller så sunt Lenke til kommentar
Holten Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Når man drikker brus uten sukker, sender smaks-kjertlene i munnen vår signal til hjernen om at her kommer det sukker! Da må vi begynne å produsere mere Insulin eller hva det var for noe Dermed, blir det for mye Insulin, siden det ikke kommer noe sukker å bryte ned! Tror det skal stemme Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Svaret er ja, det nok det du. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 (endret) Når man drikker brus uten sukker, sender smaks-kjertlene i munnen vår signal til hjernen om at her kommer det sukker! Da må vi begynne å produsere mere Insulin eller hva det var for noe Dermed, blir det for mye Insulin, siden det ikke kommer noe sukker å bryte ned! Tror det skal stemme jaja... Dere for bare unnskylde for at jeg ikke gidder å sette meg godt nok inn i hva tidligere medlemer her har ytret om dette temaet. Men jeg kan opplyse om at kunstig søtning for kroppen til å tro at den har fått i seg sukker, dette igjen fører til at kroppen produserer stoff for å bryte ned sukker (insulin), dermed står kroppen igjen med altfor mye insulin da kunstig søtning ikke inneholder sukker, dette igjen kan føre til diabetes Som jeg sa ista, dette er bare tull og tøys. Ingenting som tyder på at (i alle fall aspartam) har noe innvirkning på insulinnivået. Hvem gjorde denne testen\undersøkelsen ? Det er det jeg ikke vet Derfor tar jeg den med en klype salt. Hvem er "noen" ? Hvem som helst Sukkerfri brus i seg selv er mye sunnere enn vanlig sukkerholdig brus. Det som er problemet i dag er at forskning mot kunstig søtning er for svak, man har kun fått tid til å forske på de kortsiktige påvirkningene. Problemstillingen samfunnet står ovenfor i dag er hvor stor skade vil dette stoffet påføre kroppen ved daglig inntak i 10 - 20år. Jeg leste at aspartam er et stoff som er ekstremt mye testet. Det finnes flere hundre undersøkelser om stoffet verden rundt. Sikker på at det du sa der er riktig? Endret 15. mars 2007 av Hektor123 Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Alltid like morsomt å lese påstander fra folk som egentlig ikke vet hva de prater om. La oss heller forholde oss til hva som er dokumentert: Lettbrus er ikke farlig Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 15. mars 2007 Del Skrevet 15. mars 2007 Takk skal du ha Der fikk vi dokumentert det og Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 17. mars 2007 Del Skrevet 17. mars 2007 jaja... Dere for bare unnskylde for at jeg ikke gidder å sette meg godt nok inn i hva tidligere medlemer her har ytret om dette temaet. Men jeg kan opplyse om at kunstig søtning for kroppen til å tro at den har fått i seg sukker, dette igjen fører til at kroppen produserer stoff for å bryte ned sukker (insulin), dermed står kroppen igjen med altfor mye insulin da kunstig søtning ikke inneholder sukker, dette igjen kan føre til diabetes. Dummeste jeg har hørt. Diabetes type 1 (som jeg regner med at du sikter til) er ikke noe man får gjennom dårlig kosthold eller inntak. Diabetes får man gjennom arv, eller at man skader butspyttkjertelen på ett eller annet vis. Jeg kan derimot ikke avkrefte eller bekrefte om blodsukkeret blir ujevnt ved inntak av kunstig søtningsmiddel, men det kan godt være mulig. Men dette er en helt annen sak. Kroppen vil uansett kunne kompansere et for lavt blodsukker med energi lagrene i kroppen. Hvordan kan jeg si noe slikt? Jeg har selv diabetes, og leser de fleste tidskrifter om dette temaet. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 20. mars 2007 Del Skrevet 20. mars 2007 Ikke få meg til å tro at Cola er like usunnt som lightbrus 7705645[/snapback] Hvis jeg sier at det i lettbrus (aspartam) frigjør den lille andelen metanol i kroppen og går utover deler av kroppen. Det er mye annet dritt i Coca Cola, MYE DRITT. Det er så mye dritt i det som kroppen må ta seg av at jeg blir nesten kvalm av å tenke på det nå som jeg ikke drikker det . Også når du drikker Cola blir det ytre tannlaget "bløtet opp" og hvis du pusser tenna da, ja, du kan ettervært ødelegge tenna ved hjelp av Cola uten sukker. Dessuten er sukker sunt, men ikke i store mengder. 0,5l cola i uka er kanskje greit. Men uansett, ikke kom å si til meg at ett glass Coca Cola og ett glass appelsin juice er like sunt. 0,5l cola i uka er kanskje greit, men ikke "overdose". Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 21. mars 2007 Del Skrevet 21. mars 2007 Du blir i hvert fall ikke feit eller får hull i tennene av pepsi max. Det med at folk sier at sukkerfri brus ikke er like god som vanlig stemmer litt, men ikke når det kommer til Pepsi Max, for den er like god som vanlig synes jeg (kanskje bedre) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå