Gå til innhold

Er Pepsi Maks usunt?

Thewiz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, kunstig søtning er ikke farlig.

7705678[/snapback]

Er dette bevist forresten ?

7705873[/snapback]

Det er ikke så helt enkelt å bevise.

Men det er lett å bevise om et stoff er giftig - da blir folk syke og/eller dør.

Foreløpig har man ingen entydige bevis for at kunstig søtning er farlig.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Har hørt/lest et sted at sukkerfri brus inneholder et stoff som hindrer jern- og vitaminopptaket i kroppen. Tar forbehold om at dette er helt feil. Ikke slakt meg om dette skulle være helt på jordet.

Lenke til kommentar

ok, la oss si det sånn da. Vanlig sukkerholdig brus er usunt, mens pepsi max er mere delvis usunt. :) Men likevel er det farligere enn du tror med såkalt sukkerfri brus. Og mange drikker det hver dag og konkluderer med at det ikke er farlig siden den er såkalt sukkerfri. Mener og ha hørt at også disse drikkene ikke er helt ufarlige, men de er vel en del bedre enn vanlig sukkerholdig brus. Heldigvis drikker jeg bare brus i helgene til maten, aldri ellers. :)

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Dette er sikkert nevnt flere ganger men jeg gjør det også.

Det er faktisk mer usunt å drikke lettbrus enn vanlig brus, selv om den heller ikke er særlig sunn. Mange velger lettbrus pga de er sukkerfrie, problemet er at i lettbrus er det mange kunstige søtningsstoffer som er farlige for kroppen, de gjør f.eks at kroppen ikke tar opp jern i blodet og du får faktisk jernmangel, noen merker dette lettere enn andre. Kjenner mange som rett og slett ikke kan drikke lettbrus pga kunststoffene.

Den påstanden at en får mindre hull i tennene av lettbrus er også busted som de liker å si i mythbusters. Det er kullsyren og ikke sukkeret som gjør at emaljen på tennene etses bort, denne emaljen beskytter tennene slik og drikker en mye brus, uansett om det er lettbrus eller ikke så vil en få hull i tennene.

Skal en ha noe å drikke ville jeg holdt meg unna brus, juice er et bedre alternativ, men mye sukker i det og. Så om en vurderer å bytte til lettbrus for å komme unna sukkeret, begynn å drikk vann istedefor, vann er både sunt og godt for kroppen og smaken vender en seg til. En brus avogtil er ikke så farlig, skal være lov å kose seg litt, men daglig drikking fører til helseproblemer.

Lenke til kommentar
Det er mindre sunt enn vann i alle fall. Det burde være alt du trenger å vite.

Det kommer an på hva du legger i begrepet usunt: Pepsi Max har så godt som 0 kalorier - men jeg tror det fortsatt skader tennene. Ja, også lurer det kroppen til å tro at du tar inn sukker og du vil ha et sukkersug senere. Tror også inntak av sukkerfri leskedrkk fortsatt forstyrrer bukspyttkjertelen(?) = sukkersyke osv.

7705372[/snapback]

Det der har jeg aldri hørt noe om. Diabetes er stort sett arvelige greier...

Endret av Tha sims
Lenke til kommentar

Syns det er rart at folk drikker "sukkerfri" brus, og tror at dette er det sunneste på jord. Jeg vil nå påstå, at for å få en slik brus til å smake godt uten å bruke sukker, er en nødt til å bruke en erstatning. Den dagen sukker eller sukkererstatning blir sunt, da er Hetlevik IL verdens beste fotballag.

Jeg er selv en av de som reagerer på lettbruser o.l. Er ikke litt rart da at noen reagerer på noe som skal være sunt? Seff, det finnes jo allergiske reaksjoner, men det blir en annen historie.

Lenke til kommentar

Sukkerholdig brus er usunt, brus uten sukker er usunt. Sett fra et fornuftig perspektiv er ikks burs sunt uansett hvordan en vrir og vender på det.

Ved sukkerholdig brus inntas en del tomme kalorier, du kan drikke mye utover en dag, glukoselagre spekkfulle og et blodsukker som hopper som en jojo.

På lightbruser er det ikke særs bedre. Når en drikker sukkererstatter settes kroppen i en "modus" for å motta energi, og du vil da fort bli fysen på mer å drikke / spise, og vil trolig få i seg mer kalorier ved lettbrus enn ved sukkerholdig brus (Derfor jeg mener lightbrus ikke er smart ved slanking).

Lightbrus er/var hovedsaklig for diabetikere, og det er en meidaprodusert sannhet det er sunnere. Kanskje direkte (på "papiret"), men ikke indirekte.

Tatt i sammenheng syren i brus (såfremt som juice) tar knekken på tennene deres, er det en grunn i seg selv å ikke drikke så mye brus.

Får konkludere med at en bør drikke vann. Det smaker ikke særlig i starten, men det er en vane det også. Brus er noe som kan drikkes en gang i blandt, f.eks i helger, og da bare ved måltider (hindrer mer syreangrep).

Endret av allyse
Lenke til kommentar

Sukkerfrie ting generelt der sukker blir erstattet med andre stoff som xylitol og aspartam er ikke bra for en uten diabetes. Da vil kroppen tro den får sukker og forsøker og utnytte den tomme (ikke eksisterende) energien. Dette kan øke sjangsen for diabetes. Så hold dere til vanlig brus dere som enda kan.

Eneste kilden jeg har er desverre bare mamma.

Lenke til kommentar

Det finnes mange sider med FUD om de forskjellige søtningsstoffene, men jeg har til gode å finne forskningsresultater som på en klar måte sier at de er skadelige i normale mengder. Hvis de er så farlige som disse personene sier burde ikke det være vanskelig å påvise.

Når det gjelder søtningsstoffer og diabetes tviler jeg på at det er noen sammenheng. Personer med diabetes burde bli dårligere av å drikke brus med aspartam, men ting tyder ikke på at de blir det:

http://care.diabetesjournals.org/cgi/conte...bstract/8/5/415

Kreft kan man få det av det meste, men i forsøk har man måtte bruke veldig store mengder for at det skal ha en slik effekt.

Søtningsstoffer inneholder stoffer som er skadelige for enkelte personer med allergier, men det betyr ikke at de er skadelige for alle. Melk inneholder stoffer som kan ta livet av personer som ikke tåler dem, men det betyr ikke at det er usunt for resten av oss.

Personlig vil jeg si at brus med søtningsstoffer gir en metthetsfølelse jeg ikke får av å drikke vann. De dagene jeg drikker en halv liter lettbrus etter lunch tar det mye lenger tid før jeg blir sulten igjen, og jeg ender dermed opp med å spise mindre.

Lettbrus er ikke direkte sunt, men inntil noen kan dokumentere det motsatte med skikkelig forskning, tror jeg det er veldig mye mindre skadelig enn sukkerbrus.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame

http://en.wikipedia.org/wiki/Sucralose

Endret av HeltNils
Lenke til kommentar

Helt enig med "HeltNils".

Og det at sukkerfri brus smaker dritt er bare tull. Det er en VANESAK. Før tyllet jeg i meg store mengder cola, og sitter i dag med sukkersyke. Jeg ble da tvunget over på sukkerfri drikke, og etter et par måneder så snudde alt seg. Nå smaker sukret brus verre enn kunstig søtet brus! Tror ikke det er så veldig mange av dere som har prøvd akurat det, så vennligst tenk dere om før dere uttaler dere.

Derimot inneholder all brus mye syre som ikke er bra for hverken kropp, sjel eller tenner. Når det gjelder kunstige søtningstoffer og kreft så er det en del av stoffene som kan være kreftfremkallende ved STORE mengder, men det er ingen som har kunnet bevise av at noen har fått kreft pga. sukkrefri brus. Derimot er diabetes grunnet høyt sukkerinntak ingen hemmelighet. Høyt sukkerinntak skaper også andre problemer. Derfor konkluderer jeg at inntil noe annet er _bevist_ så er sukkerfri brus sunnere enn brus med sukker, men det er langt fra sunn!

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Enklere å trimme av fett enn å trimma av kreft\sykdommer man får av de søtningsstoffene  som er i Pepsi Max\Coca Cola Zero sier nå jeg ;)

(men så drikker jeg bare vann og da...hehe)

7705408[/snapback]

I tillegg til at det ikke på noen måte er dokumentert at det vil øke kreftfaren i betydelig grad. Det var en studie av noen italienske forskere. De brukte lab-rotter. Men det viste seg at rottene var syke før testene begynte. Leste en lang tråd på et eller annet treningsforum om at aspartam var "frifunnet" som kreftfremkallende stoff. En studie viste til og med at det ikke hadde noen effekt selv om man drakk opp til 3 liter daglig.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...