xersess Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 hadde vert kult om vi hadde fått ein "pol" her, for kem som meiner det er sunt og kem som meiner det ikkje er det. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Problemet er at folk kommer til å tro det går an å tolke noe om hvor sunt eller usunt det er ut fra resultatet. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Jeg blir mer "hyper" og urolig av sukkerfri brus enn vanlig brus, og mamma blir helt kvalm og svimmel av det, så helt ufarlig kan det ikke være. (Sikkert en slags form for allergi). Så også på TV at sukkerfrie produkter ikke burde gies til barn under 3 år. Sukkerfri smaker også daffere og gir meg ettersmak i kjeften, men hvis man er brusavhengig og drikker flerfoldige flasker om dagen ville nok sukkerfri være noe for deg. Endret 28. april 2007 av -XaHc- Lenke til kommentar
Anonym2007 Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Vil egentlig ikke uttale meg om hvorvidt det er usunt, for jeg er ingen ekspert Men vil bare si at Pepsi Max knuser all brus. Den er faktisk bedre uten sukker også Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Så også på TV at sukkerfrie produkter ikke burde gies til barn under 3 år. Pga. de uvitende effektene til kunstige søtningstoffene. Aldri bevist at de har noen spesiell negativ effekt på små barn. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jeg sendte en mail til mattilsynet og fikk svar om å se denne artikkelen som de selv har skrevet: http://matportalen.no/Saker/1172755363.14 Mattilsynet gir altså følgende råd til forbrukerne: De fleste kan redusere sukkerinntak ved å drikke saft, nektar og leskedrikk/brus med søtstoffer i stedet for sukker uten risiko for helsefare fra tilsetningsstoffer. Høykonsumenter risikerer å overskride den mengde konserveringsmiddel benzosyre vi vet er helsemessig trygg dersom de erstatter all sukret leskedrikk/brus, saft og nektar med varianter med søtstoff. Dette gjelder ikke menn. De kan trygt erstatte all sukret leskedrikk/brus, saft og nektar med varianter med søtstoff. Ikke gi drikke med søtstoffer til barn under 3 år. Er det noe man har lyst å stole på så er det dette! Lenke til kommentar
Insomniatic Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Jeg drikker brus hver dag nesten hver dag. Lenke til kommentar
StudioN Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Da håper jeg for din del at det ikke er light-brus. Jeg mener det er naivt å tro at Mattilsynet er vår beste venn, og at penger ikke kan påvirke avgjørelser langt over hodene på oss. Nok har vært sagt om Aspartame til at vi i familien velger det vekk. Tar ikke sjansen når man vet hvor lett det er å manipulere forskningsdata i egen interesse, og når det hele tiden dukker opp ny kritikk av dette stoffet. Filippinene forbyr nå Aspartame. http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/akt...=1&ban=1&id=431 Når man kaller forhold mellom produsent og forsker/lege for "Uheldige koblinger", som det så fint heter, er det et forsøk på på å bagatellisere en situasjon som i virkeligheten er en skandale for medisinen og oss forbrukere. Å stole blindt på norske overleger og forskerer som allerede er i lommen til produsenten bak middelet de skal vurdere, er intet annet enn blåøyd. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142735 http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/28/487221.html Hadde bare livet vært enklere Lenke til kommentar
macciato Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Garantert! det inneholder jo ikke sukker, så mange tror det er sunt. men brusen stappes full av masse annet drit som er vel så usunt som sukker! kanskje ikke på samme måte, men stoffene skader kroppen... Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 9. mai 2007 Del Skrevet 9. mai 2007 Da håper jeg for din del at det ikke er light-brus. Jeg mener det er naivt å tro at Mattilsynet er vår beste venn, og at penger ikke kan påvirke avgjørelser langt over hodene på oss. Nok har vært sagt om Aspartame til at vi i familien velger det vekk. Tar ikke sjansen når man vet hvor lett det er å manipulere forskningsdata i egen interesse, og når det hele tiden dukker opp ny kritikk av dette stoffet. Filippinene forbyr nå Aspartame. http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/akt...=1&ban=1&id=431 Når man kaller forhold mellom produsent og forsker/lege for "Uheldige koblinger", som det så fint heter, er det et forsøk på på å bagatellisere en situasjon som i virkeligheten er en skandale for medisinen og oss forbrukere. Å stole blindt på norske overleger og forskerer som allerede er i lommen til produsenten bak middelet de skal vurdere, er intet annet enn blåøyd. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142735 http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/28/487221.html Hadde bare livet vært enklere Lever du sånn er det ingenting du kan stole på. Skal love deg at det meste rundt deg har blitt pekt på og satt under tvil. Jeg tviler på at mattilsynet sier at noe er OK når det egentlig er meget skummelt og helseksadelig. Tenker man sånn er jo alt farlig. Lenke til kommentar
StudioN Skrevet 10. mai 2007 Del Skrevet 10. mai 2007 Da håper jeg for din del at det ikke er light-brus. Jeg mener det er naivt å tro at Mattilsynet er vår beste venn, og at penger ikke kan påvirke avgjørelser langt over hodene på oss. Nok har vært sagt om Aspartame til at vi i familien velger det vekk. Tar ikke sjansen når man vet hvor lett det er å manipulere forskningsdata i egen interesse, og når det hele tiden dukker opp ny kritikk av dette stoffet. Filippinene forbyr nå Aspartame. http://www.fritthelsevalg.org/htmlsite/akt...=1&ban=1&id=431 Når man kaller forhold mellom produsent og forsker/lege for "Uheldige koblinger", som det så fint heter, er det et forsøk på på å bagatellisere en situasjon som i virkeligheten er en skandale for medisinen og oss forbrukere. Å stole blindt på norske overleger og forskerer som allerede er i lommen til produsenten bak middelet de skal vurdere, er intet annet enn blåøyd. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=142735 http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/28/487221.html Hadde bare livet vært enklere Lever du sånn er det ingenting du kan stole på. Skal love deg at det meste rundt deg har blitt pekt på og satt under tvil. Jeg tviler på at mattilsynet sier at noe er OK når det egentlig er meget skummelt og helseksadelig. Tenker man sånn er jo alt farlig. 8577982[/snapback] Glemte jeg å nevne at jeg røyker? Tar du poenget? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Har nå snakket litt med fysioterapauten jeg går hos angående dette igjen.. Han sier at det er så mye rart som går rundt, og dette er kun hans mening. Det han sier er at lettbrus gjør slik at forbrenninga di blir dårligere, og at det blir omtrent det samme som sukkerbrus. For å dra frem et litt stygt eksempel: "De du ser går rundt med lettbrus, er de særlig tynne?" Så, hvis det nesten blir det sammee når det gjelder fedme og tykkhet, så kan man vel velge de mest naturlige varene? Altså sukker? Han nevnte også at man burde holde seg unna slike falske stoffer, og heller velge de naturlige. Sukker har da eksistert i mange hundre år, og jeg hadde heller valgt sukkerbrus fremfor lettbrus. Er dere ikke enige? Og, for å nevne det, så lager ikke fabrikkene sukkerfri brus for våre forbrukeres skyld. Det er for at det er utrolig mye billigere enn sukker, og de får en mye større fortjeneste på det. Noe annet mener jeg er naivt å tro. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Han nevnte også at man burde holde seg unna slike falske stoffer, og heller velge de naturlige. Sukker har da eksistert i mange hundre år, og jeg hadde heller valgt sukkerbrus fremfor lettbrus. Er dere ikke enige? På samme måte som tobakk er sunt siden det er naturlig og har vært brukt i tusenvis av år? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Han nevnte også at man burde holde seg unna slike falske stoffer, og heller velge de naturlige. Sukker har da eksistert i mange hundre år, og jeg hadde heller valgt sukkerbrus fremfor lettbrus. Er dere ikke enige? På samme måte som tobakk er sunt siden det er naturlig og har vært brukt i tusenvis av år? 8682995[/snapback] Man kan da ikke begynne å pirke sånn... Det er jo en helt annen sammenheng dette her, og hvis de hadde funnet opp "kunstig" tobakk, hadde sikkert ikke dette blitt så sunt heller.. Man hadde kanskje valgt naturlig tobakk fremfor kunstig tobakk da? På samme måte som sukkeret? Men, det var nå sukkeret vi skal snakke om... Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Men, det var nå sukkeret vi skal snakke om... Og det er som sagt en haug med ganger før godt dokumentert at sukker i noen særlig mengde har flere svært negative effekter på kroppen. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Men, det var nå sukkeret vi skal snakke om... Og det er som sagt en haug med ganger før godt dokumentert at sukker i noen særlig mengde har flere svært negative effekter på kroppen. 8683732[/snapback] Omtrent alt er farlig i store mengder. Det er bare det å kunne begrense inntaket litt. Men, nevn noen av de effektene da? Hvis du nevner fedme, så er det ikke bare sukkeret sin skyld, men den fysiske aktiviteten i f.eks her i Norge har sunket betraktelig. Det er dette som hovedsakelig er grunnen til fedme. Men ja, nevn noen av de svært negative effektene... EDIT: Nå virket det som jeg forsvarte sukker veldig, og mener at det ikke er usunt i det hele tatt. Såklart er det usunt! Det jeg mener er at lettbrus er mer usunt enn sukkerbrus! Endret 23. mai 2007 av AnaXyd Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Omtrent alt er farlig i store mengder. Det er bare det å kunne begrense inntaket litt. Men, nevn noen av de effektene da? Hvis du nevner fedme, så er det ikke bare sukkeret sin skyld, men den fysiske aktiviteten i f.eks her i Norge har sunket betraktelig. Det er dette som hovedsakelig er grunnen til fedme. Alt har vært diskutert før i denne tråden. Hvis du mener sukker ikke har noe å si for fedme er det vel litt merkelig at Atkins slankekur virker så utrolig bra om den gjør? Spesielt siden den virker selv om man drikker lettbrus, men selvsagt ikke hvis man drikker sukkerbrus. Endret 23. mai 2007 av Naranek Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 (endret) Så det du sier, er at grunnen til at folk er tykke er bare sukkeret? Det står til og med i mine lærebøker at det er den fysiske aktiviteten som er grunnen... Hvis du tenker 50 år tilbake i tid, var det mange tykke mennesker da? Nei, det var det svært få av. Ihvertfall i forhold til i dag. Folk fikk jo i seg sukker da og? Grunnen er at det var mye mer fysisk aktivitet. Dagens ungdom sitter mye inne foran en pc, istedet for å leke cowboy og indianer som de gjorde for 50 år siden. (Det er ikke engang 50 år siden) Og, det er blitt mye enklere for folk å utfore jobbene sine. Folk som stod ved et rullebånd er blitt erstattet med roboter som gjør arbeidet. Vi har heller blitt plassert i en kontorstol foran en pc. Nå er det jo heldigvis igjen en del fysiske jobber også, men det er svært lite i forhold til hva det var før! Tror forresten jeg har kommet med noen nye ting ved kunstig sukker i min første post på denne siden, så det er mer å diskutere.. Endret 23. mai 2007 av AnaXyd Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Hvis du tenker 50 år tilbake i tid, var det mange tykke mennesker da? Nei, det var det svært få av. Ihvertfall i forhold til i dag. Folk fikk jo i seg sukker da og? Men veldig lite sammenliknet med i dag. Foreldrene mine fikk f.eks. bare brus ved spesielle anledninger som jul og bursdager. Grunnen til at Atkins virker ser ut til å være at det er proteiner som gir metthetsfølelse. Man spiser derfor mange flere kalorier når man har mye sukker i dietten, siden dette til en stor grad kommer i tillegg til det man ellers ville spist. Du kan selvsagt argumentere med at hvis man holder seg på samme kaloriinntak vil man muligens få samme effekt, men da vil man sansynligvis føle seg sulten. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 23. mai 2007 Del Skrevet 23. mai 2007 Men hovedgrunnen til fedme er den fysiske aktiviteten...! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå