Gå til innhold

Er Pepsi Maks usunt?


Thewiz

Anbefalte innlegg

det er publisert 122 artikler i pubmed om stevia. siden den testen i 1985 har stevia kommet meget godt ut i tester, og det gjort flere tester med tanke på mutagene effekter, og man har kommet fram til helt andre resultater en den første testen.

 

 

at stevia har tatt 50 prosent av markedsandelene i japan ser jeg på som et godt tegn for dens egenskaper, da japanere altid har vert kritisk til hva de putter i seg i motsetning til oss i vesten som har så mye matrelaterte problemer at det er til å spy av (pun intented)

og i søramerika har de brukt det så lenge de kan huske uten å hatt problemer med det.

 

tror du at søtningsmiddelindustrien ikke har sponset forskning for å få gode resultater for sine produkter? aspartam er det mest omsatte søtningsmiddelet i verden, det ligger penger der. og tror du ikke de vil sponse forskning for å sverte konkurrenter?

 

tror nok begge sidene har prøvd å få testresultatene til å gå i sin favør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jaa...kunstig søtning er nå visst like usunt som sukker sies det. MEN nå bynner folk..altså non sånne eksperter å no sånn tull da å snakke om at det visst nok er mer sunt me kunstig søtning. Å, blabla...Brus er jo usunt uansett da lzm...greia blir vel heller...midre usunt... men, om du vil være på den sikre siden da...drikk VANN da vettu :p:thumbup:

Lenke til kommentar
tror du at søtningsmiddelindustrien ikke har sponset forskning for å få gode resultater for sine produkter? aspartam er det mest omsatte søtningsmiddelet i verden, det ligger penger der. og tror du ikke de vil sponse forskning for å sverte konkurrenter?

Patentet har som sagt gått ut for lenge siden, så hvorfor begynner ikke de sikre negative bivirkningene til Aspartam å ramle inn? Det har ikke noen hensikt for industrien å forsvare det lenger.

 

I tillegg er så vidt jeg vet ikke brusprodusentene eid av selskapene som produserer søtningsmiddel, og de bruker derfor det som er best og billigst. De har garantert prøvd seg fram med stevia også. Hvis stevia hadde vært bedre hadde de sponset litt forskning og brukt det i stedet for Aspartam.

Lenke til kommentar

det er jo allerede ramlet inn hundrevis av tester som bannlyser aspartam. se på pub med. og er tusenvis av uttalelser fra folk som mener de er blitt syke pga det.

 

og hvorfor ikke stevia blir brukt mer i vesten? lobbyvirksomhet og korrupsjon.

stevia har blitt brukt i japan siden 1970 og er nå det mest brukte søtningsmiddelet der, det er blitt lovlig i kina, og brazil har brukt det i alle år.

 

problemet med stevia for søtningsindustrien er at folk kan dyrke det selv. dårlig profit!

og så har det positive helsevirkninger i tillegg.

 

det er jo samme mønsteret som man ser i bilindustri/oljeindustri. hvor ble det av de el-bilene som kom for noen år siden i statene? de ble destruert. ifølge folk som prøvde dem var de bedre en bensindrevne biler. spenstigere, mer stillegående og ingen eksos.

Lenke til kommentar
det er jo allerede ramlet inn hundrevis av tester som bannlyser aspartam. se på pub med. og er tusenvis av uttalelser fra folk som mener de er blitt syke pga det.

 

og hvorfor ikke stevia blir brukt mer i vesten? lobbyvirksomhet og korrupsjon.

stevia har blitt brukt i japan siden 1970 og er nå det mest brukte søtningsmiddelet der, det er blitt lovlig i kina, og brazil har brukt det i alle år.

 

problemet med stevia for søtningsindustrien er at folk kan dyrke det selv. dårlig profit!

og så har det positive helsevirkninger i tillegg.

 

det er jo samme mønsteret som man ser i bilindustri/oljeindustri. hvor ble det av de el-bilene som kom for noen år siden i statene? de ble destruert. ifølge folk som prøvde dem var de bedre en bensindrevne biler. spenstigere, mer stillegående og ingen eksos.

8888016[/snapback]

 

Konspirasjonsteoriene dine kan du dra lenger ut på landet med. Du sier at folk kan dyrke stevia selv, joda det kan du, hvis du har råd til å kjøpe frøene. Er du klar over hvor inni helvette dyrt stevia er? Jeg hadde kanskje begynt å bruke stevia hvis det ikke hadde kosta mer enn kokain:)

Lenke til kommentar
Konspirasjonsteoriene dine kan du dra lenger ut på landet med. Du sier at folk kan dyrke stevia selv, joda det kan du, hvis du har råd til å kjøpe frøene. Er du klar over hvor inni helvette dyrt stevia er? Jeg hadde kanskje begynt å bruke stevia hvis det ikke hadde kosta mer enn kokain:)

8888063[/snapback]

 

rolig nå, er ikke teorier når man kan bakke opp med fakta. du derimot kommer med helt feilaktige påstander.

 

stevia er dyrt fordi det er 200-300 ganger søtere en sukker. altså kan du dele prisen på ihvertfall 200 og sammenligne med alternativer.

 

frøene koster 32 kroner for 15 stk, det har du vel råd til?

http://www.leuthens.no/VisItm.html?Id=1430

Lenke til kommentar
det er jo allerede ramlet inn hundrevis av tester som bannlyser aspartam. se på pub med. og er tusenvis av uttalelser fra folk som mener de er blitt syke pga det.

Det har strengt tatt ikke det, det har derimot kommet mange som sier at om aspartam brukes i ekstreme doser kan det muligens være farlig, og ellers er det bare en mengde "dette bør forskes mer på"-resultater, i likhet med resultatet fra steviaundersøkelsen. Ja, enkelte får bivirkninger av aspartam, men det samme kan sies om melk, som er giftig for dem som ikke kan bryte ned noen av stoffene den inneholder.

 

og hvorfor ikke stevia blir brukt mer i vesten? lobbyvirksomhet og korrupsjon.

Jeg kan godt gjenta dette til det kjedsommelige: patentet har gått ut for lenge siden. Alle som vil kan produsere aspartam, og marginen er derfor lav.

 

det er jo samme mønsteret som man ser i bilindustri/oljeindustri. hvor ble det av de el-bilene som kom for noen år siden i statene? de ble destruert. ifølge folk som prøvde dem var de bedre en bensindrevne biler. spenstigere, mer stillegående og ingen eksos.

Elbiler er lite populære fordi de er dyre, har kort rekkevidde og tar for lang tid å lade til å gjøre det mens man venter. Ja, det er billig å lade dem, men batteriene holder ikke i all evighet, og de er dyre å bytte.

Lenke til kommentar

det jeg lurer på er hvorfor Monsanto ikke har klart å ta patent på stevia?!?

 

nei, jeg tror ikke industrien driver og pøser milioner i aspartam når patentet er gått ut, men skaden er allerede skjedd i mine øyne.

 

den elbildebatten blir litt avsporing, vi kan enten ta den på PM eller i en dedikert tråd.

 

poenget mitt er at det er ingen grunn til at stevia skal bli holdt tilbake mens aspartam pøses ut på markedet. hvis folk vil bruke aspartam må de gjøre det for min del.

Lenke til kommentar

Spørs hva man mener med 'usunt'. Og 'usunt' er jo et svært relativt begrep. Man legger ikke på sex av Pepsi Max, så - slik sett - kan det jo ikke være usunt. Til gjengjeld inneholder det masse søtningsstoffer som visst nok ikke skal være helt bra - selvom forskningen er tvetydig.

 

Konklusjon: drikk Pepsi Max! I hvert fall hvis alternativet er vanlig pepsi :)

Lenke til kommentar
Konspirasjonsteoriene dine kan du dra lenger ut på landet med. Du sier at folk kan dyrke stevia selv, joda det kan du, hvis du har råd til å kjøpe frøene. Er du klar over hvor inni helvette dyrt stevia er? Jeg hadde kanskje begynt å bruke stevia hvis det ikke hadde kosta mer enn kokain:)

8888063[/snapback]

 

rolig nå, er ikke teorier når man kan bakke opp med fakta. du derimot kommer med helt feilaktige påstander.

 

stevia er dyrt fordi det er 200-300 ganger søtere en sukker. altså kan du dele prisen på ihvertfall 200 og sammenligne med alternativer.

8888166[/snapback]

 

Det er dyrt fordi det er 200-300 ganger søtere enn sukker? Er du klar over hvor idiotisk det høres ut? At det er søtere enn sukker forsvarer IKKE en høy pris. Det er griske mennensker som driver med dette, de prøver å suge masse penger ut av folk, det er årsaken til at stevia er så upopulært.

 

frøene koster 32 kroner for  15 stk, det har du vel råd til?

http://www.leuthens.no/VisItm.html?Id=1430

 

Den eneste distributøren jeg har sett tidligere solgte x antall frø for 1500 kroner eller der omkring. De var så vidt jeg husker den eneste lovlige distributøren i Norge. Mulig jeg er feilinformert.

Lenke til kommentar

Pepsi max er for all del ikkje sunt, men det er betre å drikke ein cola og solo og vanleg pepsi, pepsi max er ikkje så mange kalorier i, og det er bare eit stoff som heiter: ?? husker ikkje, og det kan vere farligt.. men Pepsi max er MYKJE betre å drikke ein vanleg brus...

Lenke til kommentar
Ikke for å være frekk, men det er litt søtt når det kommer sånne innlegg etter at vi har slått hverandre i hodet med relativt tung dokumentasjon gjennom 14 sider :)

8894742[/snapback]

Sant nok. Men det er det å orke å lese seg gjennom 14 sider med ymse (og få med seg det som faktisk er vettugt) om man først fatter interesse for tråden litt sent. Noen som gidder poste et kjappt sammendrag? :!:

Lenke til kommentar

sammendrag:

 

brus er ikke godt for kroppen din uansett

kullsyre er skadelig for emaljen på tennene

er du redd for å bli fet, ikke drikk sukkerholdig brus

er du redd for andre ting, ikke drikk light brus

vann er bra

aspartam kan ha negative helseeffekter

stevia kan ha negative helseeffekter

stevia kan ha positive helseeffekter

det er gode argumenter for de fleste synspunkter

vann er fremdeles bra

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...