KenBjork Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Hei. Vi står på terskelen til å kjøpe kamera, som emnetittel sier ca 2000.- Om det i heletatt er braè kamera til den prisen...? Har aldri hatt digital kamera, annet en det som er vært/er på våre mobiler. Er helt blank på hvilket kamera vi skal velge, har absolutt null peiling. Har båt som vi bruker enormt mye på sommerstid, så om det kan tåle 1 til 2 dråper vann om vi skulle være uheldig så hadde det vært fint. Type minnekort spiller ingen rolle, kan nok også komme som + til kamera-prisen som er nevnt. Og hva med batteri? bør vi ha AA eller "innebygd" ? (har forøverig lader og batteri til AA) Gjerne linker fra prisguiden og shapper.. mm. Mvh kenbjork Endret 12. januar 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) 3 kamera til ca. 2000,-: Canon Ixus 60 (svært lite,veldig brukervennlig og kanskje best av disse 3 når det kommer til Auto innstillinger) Fujifilm Finepix F20 (bra i dårlig lys/lite støy) Nikon Coolpix P4 (litt stort men med bildestabilisator) Alle disse har oppladbare batterier og lader følger med. Redigert: Merk,dette er ikke værbestandige kameraer. Endret 12. januar 2007 av naits81 Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Hei og morn. Tusen takk for tips. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Olympus sin mju-serie tåler litt regnvær og sjøsprøyt (en av modellene tåler også støt og dykking). Men bildekvalitetsmessig er de ikke av de beste. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 (endret) Ok, takk. Var ikke at jeg skulle bade med det. men bare at de evt tåler en liten dråpe. Menmen, vi kan se bort fra vanntett egentlig. Canon Ixus 60 såg jo greit ut ja. De 2 andre også,men må nok gå på en direkte anbefaling der vi ja. Hva om vi evt plusser på kjøpe summen til.. 2500? (minne i pluss) Hva vil dere anbefale av kamera da? Evt hva med dette: https://prisguiden.no/product.php?productId=50474 Endret 14. januar 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Du skrev ikke noe om krav til størrelse, så vidt jeg så. Alle forslagene over er jo kompakte lommekamera. Det er ikke dermed sagt at det er det eneste saliggjørende selv om man er en del i båt. Hvis du er villig til å gå en del opp i størrelse er det en ikke helt ny modell som grunnet nettopp det har rast i pris. Denne får du nå til like under 2000-lappen, og det vil jeg hevde er svært mye mer kamera for pengene enn et like dyrt eller sågar dyrere lommekamera: https://prisguiden.no/product.php?productId=35635 Eller denne, som er en del mindre: https://prisguiden.no/product.php?productId=50439 Den for du for rundt 2300,-. Grunnen til at jeg foreslo et par rimelige ultrazoom er at hvis du er mye på båtturer vil du garantert se mye pent på land eller på vannet som er et godt stykke unna. Det blir som regel det når man er i båt. Og da er det veldig irriterende å ikke kunne komme nære nok den fine hytta eller den flotte båten "der borte". Og selv om du er helt fersk på digitalt, er disse såpass brukervennlige at jeg er temmelig sikker på at du blir raskt kjent med dem. Tror dette vil være en meget rimelig inngangsbillett til mye moro med digitalfoto. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 15. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2007 (endret) Hei og nok en gang takk til innspill på kamera til oss totalt uvitende, men der må jeg si du satte meg på ett annet spor manskow. Hadde faktisk ikke tenkt nå spess i de banene der.. Men tror det kan være smartere valg av kamera for våres del ja. og som du sier her: Grunnen til at jeg foreslo et par rimelige ultrazoom er at hvis du er mye på båtturer vil du garantert se mye pent på land eller på vannet som er et godt stykke unna. Ser veldig masse fint når vi er på havet, samt avstandene bli fort litt store når vi hopper i land på holmer og skjær. Så jeg tror nok vi må/bør gå for ett sånt type kamera som du sier jeg. Ser på de specs jeg skjønner, og str/vekt er jo ikke så ille så det går nok bra. Er vel bedre med litt større og tyngre kamere og samtidig få bedre utnyttelse av kamera/bilde i forhold til hva vi gjør. (eller noe sånn ) Men da må jeg spørre manskow, hvilket av de skal/bør vi kjøpe? (valutta for pengene) Og evt minnebrikke bør vi vel kjøpe i tillegg også...? evt hvilken størrelse... litt edit.. fruen synes kanskje de bli for store. Men skal ta en runde i noen butikker og se visuelt størrelsen på de forskjellige kameraene som dere viser til her. Endret 15. januar 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Fuji'n er betydelig større enn Olympusen. Den er mer i speilrefleksstørrelsen. Jeg ble litt usikker på denne etter å ha lest Akams test av det uten at de nevner det, men de øvrige modellene i denne serien fra Fuji har manuell ring for zoom og fokus, slik som på speilrefleks, men jeg ser ikke dette nenvt i omtalen, og kan heller ikke se det på bildet. Hvis den er manuell, er det nemlig meget behagelig. Er det motorisert zoom, kan det vær elike greit med Olympusen. Den er nemlig betydelig mindre. Jeg har selv en forgjenger, C-750 Ultrazoom, som i prinsippet er veldig likt funksjonelt. Selv om jeg har kjøpt nytt i ettertid, forøvrig en Panasonic FZ30, også en ultrazoom, har jeg beholdt olympusen, bl.a. grunnet lav bildestøy og meget bra makro (fint til blomster, insekter o.l.). Så hvis du finner en velutstyrt fotosjappe, og da kommer over en SP-510, tror jeg du ville bli overrasket over hvor kompakt den er til tross for hele 10x zoom. Det skal nevnes at det ikke er særlig vidvinkel på den, men til gjengjeld er telen meget bra. Brennvidden strekker seg fra 38 - 380 mm. Og før noen andre slakter forslagene vil jeg bare nevne at jeg tok utgangspunkt i budsjettet ditt på rundt et par lapper. Det finnes mange ultrazoom som enten er mindre, mye større, og selvsagt også bedre. Men siden dette også var din start i den digitale fotoverden tenkte jeg litt på å begynne å krype før man går, evt. løper. Du må ikke bli overrasket om du etterhvert vil ha noe annet etter et år eller to med nytt kamera. Selv startet jeg med digitalt i 2000, og har nå mitt sjette.... Så derfor har jeg ikke foreslått noe dyrere. Men er du villig til å legge på en "lapp" eller to, havner vi i en helt annen klasse. Jeg synes uansett de to forslagene er utrolig mye kamera for pengene. Plusser og minuser finner man på alle kamera, nærmest uansett prisklasse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå