Gå til innhold

anbefalinger om oppløsning på widescreen

qualbeen

Anbefalte innlegg

Er det noe som har anbefalinger/anmerkningen/kommentarer for hva slags oppløsning som er behagelig/godt å bruke på en widescreen skjerm (lcd). Og jeg tenker da på skjermer fra 20" og oppover?

Jeg har tenkt til å kjøpe men ny skjerm til den stasjonære, og har mest lyst til å gå for bred-format. På skjermen jeg har nå (17" 4:3) kjører jeg oppløsningen 1280x1024 som er max av hva skjermen tilbyr. De rimeligste modellene i prisguiden på rundt 20 tommer har maks-oppløsning 1680x1050. Tar jeg veldig feil hvis jeg tenker det mer eller mindre tilsvarer den oppløsningen jeg kjører nå? Antall pixler i høyden er jo bare 26 fler på sistnevnte.

Selv tror jeg at det er lurt å spytte i litt mer penger for å kunne ha en litt bedre oppløsning. Neste hakk er vel 1920 x 1200, men så koster jo skjermene godt over 5000 også :p

Skjermen skal brukes til litt småspilling og kontorarbeid. Titter vel på en og annen film innimellom. Såkalt normalt/allsidig bruk, vil jeg vel tro det heter...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En høyere opløsning er bedre, vil jeg si.

Maskinen kan få det tungt i spill, men det ser veldig bra ut, og er veldig praktisk på skrivebordet.

En 1680*1050 skjerm gir langt bedre arbeidsflate enn 1280*1024, du får jo langt mere plass i bredden, og det hjelper og.

Når du skal kjøpe skjerm, får du mer, jo mer du betaler. VIl du ha konkrete annbefalinger bør du si hva du tenker å bruke på dette.

Lenke til kommentar

takk for svar. Egentlig har jeg vel bestemet meg: jeg ønsker en høyere oppløsning enn hva jeg har i dag, samt at jeg føler mer for widescreen enn 4:3-formatet. Hvilket igjen betyr at jeg må ut med 5-7 lapper, men det får gå. Når jeg først skal kjøpe meg en ny skjerm, er det lurt å satse på noe skikkelige saker!

Maskina brukes mest til surfing, skolearbeid (bl.a. koding i java/php m.m) og spilling (for det meste wow). Og med oppgradering til større skjerm kommer jeg sikkert til å se en del på videoer også!

Noen som har anbefalinger å komme med? Selv har jeg tittet litt på Acer AL2416Ws. Å ha kjempelav responstid er ikke viktig for meg, derimot er det fint med skjermer som har relatvit gode fargegjengivelser.

Jeg har fortstått at det er visse paneltyper (teknologier) som er dårligere enn andre, men jeg har ikke snøring på hva de heter. TN-panel er det kanskje noe som kalles? Hva er det jeg bør unngå og/eller se etter, når det gjelder paneltyper?

Takker for alle svar :)

EDIT: ser at en del skjermer oppererer med "D-Sub/VGA"-innganger. Dette kan da umulig være noe problem på mitt relativt nye skjermkort? (Skjermkortet har 2 utganger, en "tradisjonell gammel" type og en nyere (hvit greie). Se gjerne bilde.)

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Noen som har anbefalinger å komme med? Selv har jeg tittet litt på Acer AL2416Ws. Å ha kjempelav responstid er ikke viktig for meg, derimot er det fint med skjermer som har relatvit gode fargegjengivelser.

Jeg har fortstått at det er visse paneltyper (teknologier) som er dårligere enn andre, men jeg har ikke snøring på hva de heter. TN-panel er det kanskje noe som kalles? Hva er det jeg bør unngå og/eller se etter, når det gjelder paneltyper?

Takker for alle svar :)

EDIT: ser at en del skjermer oppererer med "D-Sub/VGA"-innganger. Dette kan da umulig være noe problem på mitt relativt nye skjermkort? (Skjermkortet har 2 utganger, en "tradisjonell gammel" type og en nyere (hvit greie). Se gjerne bilde.)

7714983[/snapback]

D-Sub/VGA er helt greit til lavere oppløsninger. På så høye oppløsninger er derimot risikoen stor for at bildet blir uskarpt utover mot kantene. Selv har jeg Acer AL2423W som altså har DVI, men problemer med skjermkortet. Venter på snarlig bytte til 8800GTS kort før jeg prøver DVI igjen men må innrømme at jeg ikke merker nevneverdig problemer med skarpheten. Brodern må derimot bruke DVI mot en DELL 24". Det er derfor absolutt å anbefale DVI på så høye oppløsninger.

Lenke til kommentar

Skal du ha en så dyr skjerm som en 24", annbefaler jeg sterkt å velge DVI, selv om de bildemessige fordelene ikke er så enorme.

Dell sin 24" skjerm er nok det beste alternativet, den er ofte på tilbud, og kommer da fort ned i 7000 kroner. Du bør vente på tilbud når du skal handle hos Dell. Da blir skjermen blant de aller billigste 24" skjermene, selv om den er knallgod.

Her står masse om ulike panelteknologier:

http://www.flatpanels.dk/paneltek.php

Dell sin har S-PVA panel, 2416 har PVA, mens 2423 har P-MVA.

Her står mer om dell skjermen:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=550290

Min vurdering av skjermen er:

Veldig bra ytre, ser bra ut, har veldig god ergonomi og masse tilkoblinger. Også USB hub og kortleser innbygd.

BIldemessig er den en god allrounder, ganske rask, med bra farger osv. Lysstyrken og kontrasten er veldig bra til å være LCD. Innsynsvinkelen er ikke helt like bra som på IPS paneler, og den kan ikke måle seg med de raskeste TN panelene. Men gjevnt over god.

Ankepunktet ligger først og fremst i elektronikken, selv i nyeste revisjon sliter man med banding og dårlige gradienter.

Lenke til kommentar

Dell 2407WFP (som har egen tråd her i skjermforumet) er en meget bra skjerm til den prisen man kan få den for når Dell kjører den på tilbud annenhver måned ca - omtrent 6500-7000kr.

Som alle andre skjermer har denne selvfølgelig både fordeler og bakdeler, men til tilbudspris er dette et knallkjøp.

Skal du forbi 1680x1050 i oppløsning må du opp på 24" så vidt jeg vet.

edit: Watercool sa egentlig det meste om Dell-skjermen. :)

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...