Gå til innhold

Ett parr små sp. angående aksjer

-kga-

Anbefalte innlegg

Jeg har ett parr spørsmål angående aksjer som jeg gjerne skulle hatt svar på.

1: Når jeg selger aksjene, havner pengenne i vps kontoen så jeg manuelt må overføre det til annen konto, eller havner pengenne automatisk over i den andre kontoen?

2: Blir de skatta med en gang jeg selger aksjen eller (avhenger av 1) når jeg overfører fra vps til vanlig konto? Kan jeg kjøpe og selge aksjer uten og tenke på skatt helt til jeg eventuelt tar ut noe av gevinsten fra vps kontoen?

3: Hvordan forholder lånekassen seg til aksjer? De har noen regler om att man kunn kan ha en viss forumue og intekt. Kan jeg ha aksjer for si 300k og fortsatt få stipend, eller blir allt lån? Hvis jeg har aksjer for rett under den visse summen og aksjene stiger i verdi så det går over, hva skjer da? (ble mange spørsmål)

4: Noen godt lese stoff og anbefale. Holder på og titte på den aksjer for alle på oslo børs.

5: Hva har skjedd med denne aksjen. Hvor lang tid tar det føre man kan handle i den igjen.

trur det var alt. Vertfal det jeg husker av ting jeg lurer på nå.

EDIT: Retta opp vpn til vps.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- VPN - mener du VPS? VPN står for virtual private network. VPS står for verdipapirsentralen, og det er bare aksjer og fondsandeler som havner der, ikke penger. Hvor pengene havner avhenger av hvem du brukte for å selge aksjene, og evt. hvilket system du har valgt å bruke hos dem.

- Skatt betales på selvangivelsen til neste år. Husk å sette av penger hvis du har tjent mye.

- Er relativt sikker på at Lånekassen forholder seg til likningsverdien av formuen din, altså det som ble oppgitt som formue på forrige selvangivelse.

- DESS: så vidt jeg kan forstå fra børsmeldingene har de blitt kjøpt opp og suspendert fra børsen. Er ikke sikker på om de vil komme tilbake, men jeg tror ikke det.

Lenke til kommentar

1. Normalt rett på VPSkontoen din.

2. Det er vel gevinst i salgsøyeblikket som gir skatt. VPSkontoen = vanlig bankkonto i forhold til skatt.

3. Formue er formue enten det er bankinnskudd, eierskap i bedrifter, eiendomsivesteringer eller lignende. Vær oppmerksom på at eierandeler i eiendom har lavere ligningsverdi enn reell verdi.

4. Dagens næringsliv, Finansavisen, Kapital, Mastergrad i økonomi og finans.

5.

Oslo Børs has decided to place the shares of DESS under

special observation cf. Stock Exchange Regulations

(paragraph 23-9) on the basis of the expected compulsory

redemption of the company`s shares and subsequent

cancellation of their listing.

Handel i aksjen er stoppet fordi det står aat den aksjen strykes fra børsen da Deep Sea supply ASA blir kjøpt opp av Deep Sea Supply PLC. Du vil aldri igjen kunne handle den aksjen. Endret av gorber
Lenke til kommentar
Handel i aksjen er stoppet fordi det står aat den aksjen strykes fra børsen da Deep Sea supply ASA blir kjøpt opp av Deep Sea Supply PLC. Du vil aldri igjen kunne handle den aksjen.

7704685[/snapback]

Kan jeg selge den?

Hvordan gjør man det?

Kjøpte i denne aksjen for og teste aksjer før jul en gang.

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar
Jeg tror DESS-aksjene vil bli tvangsinnløst for 18 kr stk. Du vil sansynligvis få pengene på samme konto som du hadde gjort om du solgte dem på vanlig måte. Forhåpentligvis gav du mindre enn 18 kr stk for dem.

7705921[/snapback]

'

Det skjer automatisk eller er det noe jeg må gjøre? Husker ikke sån på stående for hva jeg ga, men det var under det. Var ikke så lenge siden jeg kjøpte dem så jeg ga ikke så mye under trur jeg. Går vel ca. i null tenker eller noen hundre lapper i pluss jeg med tanke på kostnadenne dnb skal ha for kjøp/salg.

Lenke til kommentar

Har jaggu enda ett spørsmål jeg, hvet ikke om det har med aksjer og gjøre da.

Hva vil det si og invistere i råvaremarkedet? Er det og kjøpe aksjer i selskaper som driver med råvarer, feks CRU(Gull). Eller er det ett helt annet marked som ikke har noe med aksjer og gjøre, hvis det er tilfellet, hvordan invisterer man der?

Leste en artikel om det og hadde liten peil på hva det var, annet en at man invistere i råvarer på en eller annen måte.

Lenke til kommentar

All handel går på børsen. Hvilken megler du benytter påvirker bare kurtasjen og ikke prisen på selve aksjen. Kurtasje er det meglerne skal leve av.

Vedrørende spørsmål 1: Ved salg/kjøp av aksjer vil pengene havne på/belastes din handlekonto (evtt. annen konto. En VPS-konto kan bare inneholde verdipapirer, ikke penger. Pengene havner med andre ikke på din VPS-konto.

Skatteansvaret oppstår umiddelbart. det trekkes ikke fra salget ditt da skatten er avhengig av en rekke for andre forhold (hvilken pris du kjøpte aksjene for (inngangsverdi), risk og andre justeringer (fusjoner, fondsaksjer etc). Her er det også de eldste aksjene som selges først når du ikke selger hele porteføljen.

Lenke til kommentar

For aksjen du lurte på oppgir Oslo Børs (se under). Dette emdfører at aksjene byttes ut med aksjer i annet selskap (oppkjøp/fusjon)/reorganisering. De gamle aksjene kan ikke omsettes. Enten får du aksjer i det nye selskaper eller godtgjort 18,00 pr aksje (normalt ved liten beholdning).

Mandatory offer and notification of compulsory acquisition

of all issued and outstanding shares in Deep Sea Supply ASA

submitted by Deep Sea Supply PLC

Mandatory Offer:

1 Share in Deep Sea Supplys ASA to be exchanged into 1

Share in Deep Sea Supply PLC, or to be settled against NOK

18.00 in cash.

Compulsory Acquisition:

1 Share in Deep Sea Supply ASA to be settled against NOK

18.00 in cash

Offer Period for Mandatory Offer:

From and including 5 January 2007 to and including 2

February 2007 at 16:30

Prospectus

For listing of shares offered under Mandatory Offer

Managed by:

First Securities ASA

Pareto Securities ASA

The prospectus is available to the public at:

Issuer/Offeror`s website: www.deepseasupply.no

Managers websites : www.pareto.no and www.first.no

Lenke til kommentar
Hvem burde en kjøpe aksjer mellom. Har kjøpt mine gjennom DNBnor siden jeg har netbank og alt slikt der. Er det noen adre jeg burde kjøpe mellom, eller har det ikke så mye og si?

Jeg har handlet gjennom Netfonds, de har nokså mye lavere avgifter dersom man har pengene stående på konto hos dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...