Gå til innhold

Komplett annlegg til ein beogram 1000


Anbefalte innlegg

hei, eg har fått ein platespelar, type Beogram 1000. Dette er ein platespelar frå 60, 70talet, men sidan det er BO og har den jo eit visst snev av kvalitet over seg.

 

Det eg lure på er korleis den type platespelar reagere til moderne foresterkerar. For som topic seie har eg verken forsterkar eller høgtalerar. Men eg vil gjerne bruke denne platespelaren, så framt den det går.

 

Så eg treng litt tips om greie høgtalerar, og forsterkerar. Helst ikkje over 10k samla for forsterkar og høgtalarpar. Viss ein ikkje får überutstyr til 11-12k då ^^

 

Brukt/tilbod er ingen hindring, så lenge ting ikkje er sprengde. Og eg er ikkje på leit etter cerwin føkking vega max bass opplegg :p Fekk meg platespelar fordi det fints enormt med klassisk musikk til LP i bruktbutikkar til ein slikk og ingenting :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en gammel LPspiller ville jeg vurdert å kjøpe en ny stift (det er den "nålen" som leser platen) Det har de god peiling på der hvor de selger de høyttalerene. Det er bare å ta med seg spilleren så finner de en som passer og setter den inn for deg.

 

Dette oppsettet har jeg:

Thule IA100 + PSB T45

Dette er komponenter av høy kvalitet! Begge har testet veldig bra i både lyd og bilde og fidelity! Høyttalerene står som anbefalt produkt i 2006 i begge bladene!

Eller så har du lillebroren til forsterkeren IA 60 denne var fidelitys referangse på forsterker til 10k en god stund. Begge disse forsterkerene spiller bra med PSBene.

Men du må kanskje ha en RIAA også. Hvis det ikke er det i spilleren.

I oppsettet mitt bruker jeg NAD PP1, men den har gått ut av produksjon, mens nå har de kommet med PP2

Men husk at du må ha kabler også da :)

Vil ikke anbefale å bruke det som følger med, du får mye mer ut av å kjøpe noen andre

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Ein IRRA også?

 

Oppsettet såg jo veldig greit ut, spesielt veslebror + høgtalar. Det ser ut til å vera i mitt prissikte :) Det er jo bygd for å vara, og då kan ein jo innvestera litt.

 

 

Eit kanskje litt anna spørsmål, viss eg vil kobla til ein ipod via line out på eit vis så vil det gå heilt bra? (er litt n00b på hi-fi ;) ). Eg kjem jo ikkje til å innvistera i cd-spelar til å begynna med, om eg ikkje finn billig, så eg treng kanskje ein anna lydkjelde enn LP etter kvart :)

Lenke til kommentar

Alternativ til forsterker: HK970, billig, strømsterk og låter bra. har phono inngang så du slipper å kjøpe eksternt riaa trinn.

 

Ser også sånn ca tusen gang bedre ut i den sorte finishen synes nå jeg.

 

edit: PSB høyttalere får du forresten myyye billigere andre steder. sjekk prisguiden.

Endret av phax
Lenke til kommentar

Stift kan du kjøpe fra http://styli.co.nz/stylus-288.html

Har selv kjøpt den stiften og vet at den funker, mulig du kan få tak i orginal stift men de vil fort koste skjorten. Regner med at du har basen som stiften settes i?

Dessuten bør du være klar over (hvis du ikke allerede er det) at utgangen fra beogram 1000 er en 5 pins din kontakt mens moderne forsterkere bruker phono kontakter. Hvis du ser inni den ddin kontakten ser du dog at kun to pinner som er koblet til ledninger (+jord/referanse da) så det burde være mulig å lage en adapter til phono.

Lenke til kommentar

Eg ser at kontakten ikkje er ein slik eg er vandt til ja :p Men eg sattse på at det fints ein adapter som heller ikkje koste skjorta. Trur stiften skal fungera greit, men alltids bra å få linkar om den ikkje gjer det.

 

Skal ein tur på hi-fi klubben i morgon og bli litt klokare der også :) Takk for veldig bra tips! Trur nesten eg skal ha dei høgtalerane :)

Lenke til kommentar

Bassportene er forann på T45, det var derfor jeg stussa på det :p

Jeg har vel mine litt over 20cm fra veggen. Ville kanskje anbefalt litt mer.

Jeg har ett veldig lite rom det er derfor de ikke står lengere fra.

Men de spiller bra nærme veggen også. Det er jo fordi bassportene er forann.

Jeg har ikke anlegget min hos mamma (der jeg er nå) men skal til faren min i kveld. Så kan sjekke da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...