Gå til innhold

Socket 478 og nye hovedkort

Lars-Erik

Anbefalte innlegg

Jeg har en helt utmerket P4 2.54Ghz socket 478, men fordi alle bye hovedkort nå bruker socket 479 eller 775 så kan jeg ikke bruke denne hvis jeg kjøper meg nytt hovedkort, og må punge ut med mer cash for å kjøpe en ny :-(

Noen som vet hvorfor de bytter socket hele tiden når CPUen som sådann ikke er noe spes raskere? Er det bare for å få solgt nye CPUer til oss?

Finnes det noen overganger fra 479 eller 775 til 478 (husker det var slik å få mellom forskjellige typer tidligere) eller må man bare punge ut og kaste en full brukkbar gammel CPU fordi den ikke passer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som vet hvorfor de bytter socket hele tiden når CPUen som sådann ikke er noe spes raskere? Er det bare for å få solgt nye CPUer til oss?
Det gjøres nok endel "triks" for å presse brukerne til å skifte ut hardware litt oftere enn nødvendig, men det finnes utvilsomt mange gode grunner til å skifte sokkel.

Antallet pinner har for eksempel betydning for hvor brede busser som går til og fra prosessoren, og påvirker dermed hvor effektivt de forskjellige komponentene kommuniserer med hverandre. Et viktig argument ved overgangen fra 478 til 775 var trolig strømtilførsel. Overgangen kom vel omtrent samtidig med lanseringen av de strømkrevende Prescott-kjernene, og i ettertid ser vi også at det er blitt lansert mange dobbeltkjerner (nå også firekjerne) til 775. Dette ville nok blitt vanskelig/umulig å utvikle for 478.

For AMDs vedkommede har deres integrerte minnekontroller gjort det nødvendig å skifte sokkel ved bytte av minnestandard, fordi prosessoren er hardlinket direkte til minneslotene.

Finnes det noen overganger fra 479 eller 775 til 478 ?

7703904[/snapback]

Nei, det kan jeg vanskelig forestille meg. De overgangene vi hadde tidligere, var vel til Dothan, og det er utvilsomt flere fellestrekk mellom 478 og 479 enn mellom 775 og de andre.

Dothan-adapteren var altså for å bruke prosessorer til 479 i (noen få utvalgte) 478-kort.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Vel, men det 478 kortet var jo også med AGP (ikke PCI-E) og da kan jeg jo like gjerne beholde P4PE kortet mitt (hvor lang levetid har vanligvis et hovekort, har tenkt å bytte batteriet på det, men er det andre ting som begrenser levetiden - har egentlig aldri sett et hovedkort som tar kvelden)

Lenke til kommentar

Bl.a Asus gav ut noen kort for socket 478 med PCI-E (P4PGL-X og P4GD1), men disse er ikke i produksjon lenger. Hender det dukker opp et på demovarer på webshops og på bruktmarked en gang hvert skuddår, men vanskelig å få tak i som sagt. Om hovedkortet ikke er av dårligere kvalitet, så kan det leve lenge. Har et AOpen AX6BC som er 8 og et halvt år gammelt, det putrer i vei enda, med en overklokket Pentium II. Har byttet batteri kun 1 gang på det faktisk.

Lenke til kommentar

Du sa ikke noe om pci-e i din første post, det var jo i utgangspunktet få 478 hovedkort med pci-e slot, og nå etter at de har sluttet å produsere kort til disse socket'ene så er det naturlig nok enda færre kort igjen.

Bruktmarkedet, eller et bortgjemt kort hos en eller annen butikk kan vel være løsningen, men da må du kanskje belage deg på å lete lenge. Kanskje lettere eller mer sannsynlig at en eller annen butikk har et kort som støver ned på lager, enn å finne det i en webshop. Hvem vet.

Lykke til med din søken iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...