Gå til innhold

Blu-Ray for lite for Metal Gear Solid 4


tidus2k4

Anbefalte innlegg

Det er ikkje noko problem å fylle opp 25-50 GB. Einkvar som har vore i kontakt med bildeprogram som photoshop, eller lydprogram som Cubase SX veit kor mykje plass ting kan ta ukomprimert.

7706375[/snapback]

Dokumentene mine pleier å nå opp mot 400megabytes mens jeg jobber med de, og mellom 100 og 150 megabytes når jeg sender de til trykkeri. Men det er trykkfiler, så det er naturligvis større. Men kan uansett vanskelig forestille meg at det skal være hardt å fylle opp 25 gigabytes med et spill av Metal Gear Solid 4 klassen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet er jeg positiv til at Sony har satt en Blue-ray spiller i PS3, selv om jeg ikke tror formatet blir noen slager!

 

Men en ting er jeg ganske så sikker på, det er ikke pga spill Sony har gjort dette!

 

Hvor mange spill tar over 8,5GB? Svært få Xbox360 spill bruker mer enn 4,5 GB plass, så 50GB er totalt bortkastet!

 

Også til det med komprimering, leste en meget interessant artikkel, hvor de blindtestet Lyd fra Cd, mot høykvalitets Mp3 filer. Sammenligningen var gjort med samme avspiller, dermed like DA-dekodere, utganger osv. For å si det slikt, de hadde store problemer med å høre forskjell, og det med et stereorack vi andre bare kan drømme om!

 

Selvsagt låter Kari Bremnes skiva de bedre fra din 5000 kr cd-spiller, enn fra en Pc, med 10m lange skolisser til stereon din, og et lydkort til 100 lappen. Saken er en helt annen når du sammenligner med likt utstyr, selvsagt mister du litt kvalitet med komprimering, MEN jeg vil tippe svært få hadde merket forskjellen!

Lenke til kommentar
Men en ting er jeg ganske så sikker på, det er ikke pga spill Sony har gjort dette!

 

Hvor mange spill tar over 8,5GB? Svært få Xbox360 spill bruker mer enn 4,5 GB plass, så 50GB er totalt bortkastet!

 

Jeg er også sikker på at sony ikke gjorde dette hovedsaklig pga. spill. Men når de har som mål at konsollen skal holde i 10 år (som de hadde med ps1 og ps2) så er det ikke utenkelig at bluray vil bli nyttig.

 

De puttet en dvd spiller i ps2. De fleste launch spillene og faktisk i flere år kom mange spill ut på cd. Men utover i ps2 sin livssyklus begynte de fylle 1 dvd, 2 dvd'er osv.

 

Det er fullt mulig at vi om noen år får se spill som fyller en bluray disc. (uten at det er mye jallabajs). Sånnsett mener jeg i hvertfall bluray er et fint tilskudd til konsollen uansett hvordan format krigen ender.

Endret av tidus2k4
Lenke til kommentar

Ærk...jeg får bare denne følelsen av at Sony og MS henger igjen i fortiden med de gammeldagse kontrollerene. Hindrer meg liksom fra å nyte spillene deres helt. Ville helst sett det komme på Wii, da den er klart mer interessant enn sine konkurrenter.

Endret av aalen
Lenke til kommentar

Hideo er en raring. Dette er bare det siste av mange snåle utspill fra den kanten. Ingen trenger 50gb, ferdig arbeid.

 

Kanskje han har tenkt å uttale noe sånt som: Hvis alle kunne fylle en 50gb disk så hadde det ikke vært vits i å gjøre det ...

 

Han har laget noen seriøst gode spill, men virker litt eksentrisk.

 

Hypetihype!

Lenke til kommentar
Men en ting er jeg ganske så sikker på, det er ikke pga spill Sony har gjort dette!

 

Hvor mange spill tar over 8,5GB? Svært få Xbox360 spill bruker mer enn 4,5 GB plass, så 50GB er totalt bortkastet!

 

Jeg er også sikker på at sony ikke gjorde dette hovedsaklig pga. spill. Men når de har som mål at konsollen skal holde i 10 år (som de hadde med ps1 og ps2) så er det ikke utenkelig at bluray vil bli nyttig.

 

De puttet en dvd spiller i ps2. De fleste launch spillene og faktisk i flere år kom mange spill ut på cd. Men utover i ps2 sin livssyklus begynte de fylle 1 dvd, 2 dvd'er osv.

 

Det er fullt mulig at vi om noen år får se spill som fyller en bluray disc. (uten at det er mye jallabajs). Sånnsett mener jeg i hvertfall bluray er et fint tilskudd til konsollen uansett hvordan format krigen ender.

7707057[/snapback]

 

Selvsagt kan det være de for bruk for den ekstra lagringsplassen blueray tilbyr, og Sony ønsker selvsagt at PS3 skal være stor lenge! Men med MS på banen, tror jeg bare de kan drømme om å holde liv i PS3 i 10 år! Lenge før den tid har MS hostet opp noe mye bedre, og Sony kan ikke bare sitte på gjerded å se på!

 

Men den som lever for se!

 

Min spådom er at innen 10 år, har Apple kommet med sin iGames, og da er det game-over for alle andre :p

Endret av zaico
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

detter greit, men nå denne runden med konsollen trenger man ikke mer enn 1 dvd9 plate. så sony har vært litt kjappe i svingene, neste gen, konsoller trenger nok noe mer, neste xbox blir nok HD-DVD på spill (eller Blu-ray)

 

så poenget mitt er, vi trenger ikke blu-ray eller HD-DVD til spill i dag,

men neste runde ja..

Lenke til kommentar
detter greit, men nå denne runden med konsollen trenger man ikke mer enn 1 dvd9 plate. så sony har vært litt kjappe i svingene, neste gen, konsoller trenger nok noe mer, neste xbox blir nok HD-DVD på spill (eller Blu-ray)

 

så poenget mitt er, vi trenger ikke blu-ray eller HD-DVD til spill i dag,

men neste runde ja..

7707696[/snapback]

 

Et spill som Blue Dragon til X360 kom jo allerede på hele 3 DVD'er, så jeg støtter deg ikke helt den påstanden der.

 

Dessuten så sier vel ikke Kojima at MGS4 trenger hele 50GB, men at 25GB ikke nødvendigvis er nok. For alt vi vet kan det være snakk om et spill på 27GB.

Endret av Shivan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Blue Dragon er et j-rpg, og slike spill er kjente for sitt "overdrevne" bruk av cgi-sekvenser. For slike spill vil ikke en dvd-plate være nok. Bortsett fra denne ene genren er en dvd9 nok for de fleste spillutviklere. Er j-rpg-spill god nok grunn for å støtte blu-ray? For ps3's del som får mange slike spill kan det tenkes, men for X360 som vil få ytterst få japanske rollespill har ikke det argumentet like stor grobunn...

Lenke til kommentar
Tenk om blu-ray vant. Da hadde kanskje den neste xbox'en og nintendo maskinen kommet med innebygget blu-ray drive ;-)

7707330[/snapback]

 

Ja hvorfor ikke? Er nok bare Sony som taper om HD DVD vinner. Lurer på hva Sony vil gjøre med sin neste (PS4?) konsoll om HD DVD vinner format krigen. Vil de bite i det sure eple og gå over til HD DVD, fortsette med Blu-ray eller finne på noe nytt?

 

Til nå har jo 360 bare en HD DVD addon som sikkert kan skiftest om til en Blu-ray om den skulle seire.

Nintendo kommer nok til å bruke DVD neste generasjon, de greide seg med mini dvd last gen og jeg tror ikke de trenger så utrolig mye mer denne gangen.

Lenke til kommentar

Virker som det er mange som glemmer at Hideo Kojima faktisk svarer på et spørsmål. Dette er ikke en eksentrisk uttalelse tatt ut av luften, men et konkret svar på et spørsmål. Hele uttalelsen lyder som så:

 

You may hear Blu-ray is huge, gigantic, 20 GB or so, but that's not really that big to us. One basic [gameplay] with HD visual and 5.1 sound takes up so much space that the capacity will become too small in no time.

 

Ikke akkurat ett banebrytende svar. Kun rent folkevett.

Lenke til kommentar

Spørs egentlig hva som er vitsen med CG nå lengre.

 

Vi har kommet til et punkt hvor ingame-grafikken er mer enn god nok til å kunne skildre store episke kamper, dramatiske eksplosjoner, etc. Grunnen de startet med CG i utgangspunktet var vel at de var misfornøyde med de lave antallene trekanter eldre PCer og orginale Playstation klarte å dytte rundt. Med tanke på hva mange 360-spill (og PS3 iallefall er tilnærmet jevnbyrdig maskinvaremessig) har oppnådd ingame sålangt, burde det ikke lengre være noe vits i å bruke pre-rendrede filmsekvenser.

 

Gjør du cutscenene til ingame, slipper du "kløften" mellom kvaliteten på CG og ingame, og sannsynligvis gjør det også produksjonen noe billigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...