Gå til innhold

Advarer mot Vista

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg hørte noe på radioen i morges om at det amerikanske forsvaret kunne ha fått "anti-terror-overvåkning" bygget inn i Vista. Klarte ikke å finne noe mer info om det på nett, men hvis det stemmer så kommer den nyheten i så fall som en skikkelig bombe.

7779668[/snapback]

Nå fant jeg en kilde:

NRK: Etterretning bak Windows Vista

7780799[/snapback]

england ville vell også ha egen bakdør i vista...

Tenkt deg noen iranere kjeda seg litt og lagret filer om ett terror anslag på usa... også ble iran strøket av kartte :p

Lenke til kommentar

Om det er "anti-terror-overvåkning" i Vista så er ikke det overraskende. NSA har allerede en bakdør i Windows, og desverre brukes denne av andre enn NSA også...

Dette er noe av det som er negativt med lukket kildekode i operativsystem; produsenten kan legge inn så mange funksjoner som de selv ønsker.

Lenke til kommentar
Jeg har flashet bios mange ganger uten noen av det du nevnte, mener jeg å huske. Det eneste jeg har bruk for i CMD er å komme forbi alt det tullet i kontrollpanelet og bare skrive 'ipconfig /all' for eksempel.

7760193[/snapback]

Jeg har i hvertfall opplevd det ved flashing. Jeg har til og med opplevd å gjøre noe så enkelt som å flytte et PCI-lydkort et par hakk nedover for å gi mer luft rundt grafikkortet, og vips så tror Windows at jeg har montert et nytt type lydkort, og vil ha meg til å legge inn nye drivere :shrug:

Poenget mitt er at slike ting er utenkelig å oppleve i linux.

At du bare har brukt CMD til å manipulere IP-adresse er vel fordi shellet har vært så begrenset. Du innrømmer jo selv at det kan ha fordeler fremfor å måtte navigere seg igjennom ørten dialogbokser. Jeg tenker bare på de mange gangene folk ringer meg og spør om hjelp, og jeg IKKE har tilgang på en PC der og da. Da er det håpløst å hjelpe til med GUI-programmer fordi jeg ikke går rundt og husker hver bidige meny og knapp man skal trykke på. Derimot er det mye enklere å hjelpe folk vha. shell-kommandoer, som jeg faktisk husker en del av. Derfor mener jeg faktisk at shellet ikke bare er nyttig for powerbrukere, men vanlige brukere kan også ha glede av det :thumbup:

7760245[/snapback]

Men det er fremdeles veldig frustrerende å ikke ha mulighet for å endre noe på systemet sitt uten å lære seg masse kommandoer. Ha både et kontrollpanel og en terminal. Gjør ting lettere for Ola Nordmann.

7760418[/snapback]

Det ER både et kontrollpanel og en terminal. Hva er problemet? :)

7761514[/snapback]

Ok, greit. Jeg installerer Ubuntu og er helt ny. Hvordan legger man inn Opera uten bruk av terminal?

7761651[/snapback]

1. Last ned .deb-fil fra opera.com

2. Dobbeltklikk .deb-filen

3. Trykk "install" i programmet som popper opp

4. Vent på at den fullfører.

Kjemisk fritt for terminal, kjemisk fritt for windows' next->next->next->next->next->finish-mareritt. :)

7761771[/snapback]

Er det så enkelt? Hmm.. Skal prøve dette en gang. To be bumped.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg har flashet bios mange ganger uten noen av det du nevnte, mener jeg å huske. Det eneste jeg har bruk for i CMD er å komme forbi alt det tullet i kontrollpanelet og bare skrive 'ipconfig /all' for eksempel.

7760193[/snapback]

Jeg har i hvertfall opplevd det ved flashing. Jeg har til og med opplevd å gjøre noe så enkelt som å flytte et PCI-lydkort et par hakk nedover for å gi mer luft rundt grafikkortet, og vips så tror Windows at jeg har montert et nytt type lydkort, og vil ha meg til å legge inn nye drivere :shrug:

Poenget mitt er at slike ting er utenkelig å oppleve i linux.

At du bare har brukt CMD til å manipulere IP-adresse er vel fordi shellet har vært så begrenset. Du innrømmer jo selv at det kan ha fordeler fremfor å måtte navigere seg igjennom ørten dialogbokser. Jeg tenker bare på de mange gangene folk ringer meg og spør om hjelp, og jeg IKKE har tilgang på en PC der og da. Da er det håpløst å hjelpe til med GUI-programmer fordi jeg ikke går rundt og husker hver bidige meny og knapp man skal trykke på. Derimot er det mye enklere å hjelpe folk vha. shell-kommandoer, som jeg faktisk husker en del av. Derfor mener jeg faktisk at shellet ikke bare er nyttig for powerbrukere, men vanlige brukere kan også ha glede av det :thumbup:

7760245[/snapback]

Men det er fremdeles veldig frustrerende å ikke ha mulighet for å endre noe på systemet sitt uten å lære seg masse kommandoer. Ha både et kontrollpanel og en terminal. Gjør ting lettere for Ola Nordmann.

7760418[/snapback]

Det ER både et kontrollpanel og en terminal. Hva er problemet? :)

7761514[/snapback]

Ok, greit. Jeg installerer Ubuntu og er helt ny. Hvordan legger man inn Opera uten bruk av terminal?

7761651[/snapback]

1. Last ned .deb-fil fra opera.com

2. Dobbeltklikk .deb-filen

3. Trykk "install" i programmet som popper opp

4. Vent på at den fullfører.

Kjemisk fritt for terminal, kjemisk fritt for windows' next->next->next->next->next->finish-mareritt. :)

7761771[/snapback]

Er det så enkelt? Hmm.. Skal prøve dette en gang. To be bumped.

7782760[/snapback]

*bump*

Ja det må jeg si, det var jammen enkelt. Hvordan uinstallerer jeg den da?

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

Grusom qoute! Legg den i spoiler eller noe.

Vi er også litt off topic, men siden det omhandler den overraskende enkelheten i moderne Linux som er (etter mitt skjønn) meget aktuelt for skolebruk tillater jeg meg å svare.

Du går til Applications - Add/Remove og fjerner kryssa på den aktuelle programvaren. Blir vel strengt talt ikke enklere?

EDIT: du må trykke Apply også da. :p

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...