Gå til innhold

Advarer mot Vista

Anbefalte innlegg

Jeg har flashet bios mange ganger uten noen av det du nevnte, mener jeg å huske. Det eneste jeg har bruk for i CMD er å komme forbi alt det tullet i kontrollpanelet og bare skrive 'ipconfig /all' for eksempel.

7760193[/snapback]

Jeg har i hvertfall opplevd det ved flashing. Jeg har til og med opplevd å gjøre noe så enkelt som å flytte et PCI-lydkort et par hakk nedover for å gi mer luft rundt grafikkortet, og vips så tror Windows at jeg har montert et nytt type lydkort, og vil ha meg til å legge inn nye drivere :shrug:

Poenget mitt er at slike ting er utenkelig å oppleve i linux.

At du bare har brukt CMD til å manipulere IP-adresse er vel fordi shellet har vært så begrenset. Du innrømmer jo selv at det kan ha fordeler fremfor å måtte navigere seg igjennom ørten dialogbokser. Jeg tenker bare på de mange gangene folk ringer meg og spør om hjelp, og jeg IKKE har tilgang på en PC der og da. Da er det håpløst å hjelpe til med GUI-programmer fordi jeg ikke går rundt og husker hver bidige meny og knapp man skal trykke på. Derimot er det mye enklere å hjelpe folk vha. shell-kommandoer, som jeg faktisk husker en del av. Derfor mener jeg faktisk at shellet ikke bare er nyttig for powerbrukere, men vanlige brukere kan også ha glede av det :thumbup:

7760245[/snapback]

Men det er fremdeles veldig frustrerende å ikke ha mulighet for å endre noe på systemet sitt uten å lære seg masse kommandoer. Ha både et kontrollpanel og en terminal. Gjør ting lettere for Ola Nordmann.

7760418[/snapback]

Det ER både et kontrollpanel og en terminal. Hva er problemet? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har flashet bios mange ganger uten noen av det du nevnte, mener jeg å huske. Det eneste jeg har bruk for i CMD er å komme forbi alt det tullet i kontrollpanelet og bare skrive 'ipconfig /all' for eksempel.

7760193[/snapback]

Jeg har i hvertfall opplevd det ved flashing. Jeg har til og med opplevd å gjøre noe så enkelt som å flytte et PCI-lydkort et par hakk nedover for å gi mer luft rundt grafikkortet, og vips så tror Windows at jeg har montert et nytt type lydkort, og vil ha meg til å legge inn nye drivere :shrug:

At du bare har brukt CMD til å manipulere IP-adresse er vel fordi shellet har vært så begrenset. Du innrømmer jo selv at det kan ha fordeler fremfor å måtte navigere seg igjennom ørten dialogbokser. Jeg tenker bare på de mange gangene folk ringer meg og spør om hjelp, og jeg IKKE har tilgang på en PC der og da. Da er det håpløst å hjelpe til med GUI-programmer fordi jeg ikke går rundt og husker hver bidige meny og knapp man skal trykke på. Derimot er det mye enklere å hjelpe folk vha. shell-kommandoer, som jeg faktisk husker en del av. Derfor mener jeg faktisk at shellet ikke bare er nyttig for powerbrukere, men vanlige brukere kan også ha glede av det :thumbup:

7760245[/snapback]

Men det er fremdeles veldig frustrerende å ikke ha mulighet for å endre noe på systemet sitt uten å lære seg masse kommandoer. Ha både et kontrollpanel og en terminal. Gjør ting lettere for Ola Nordmann.

7760418[/snapback]

7761514[/snapback]

Ok, greit. Jeg installerer Ubuntu og er helt ny. Hvordan legger man inn Opera uten bruk av terminal?

Lenke til kommentar
Ok, greit. Jeg installerer Ubuntu og er helt ny. Hvordan legger man inn Opera uten bruk av terminal?

7761651[/snapback]

Du kan laste ned Opera for Linux her, og så bare kjører du filen, så skal resten ordne seg selv. Det var gjort på tre minutt hos meg, og det var på en gammel pc.
Lenke til kommentar

7760193[/snapback]

7760245[/snapback]

7760418[/snapback]

7761514[/snapback]

7761651[/snapback]

1. Last ned .deb-fil fra opera.com

2. Dobbeltklikk .deb-filen

3. Trykk "install" i programmet som popper opp

4. Vent på at den fullfører.

Kjemisk fritt for terminal, kjemisk fritt for windows' next->next->next->next->next->finish-mareritt. :)

Lenke til kommentar

7761651[/snapback]

Add/Remove... i menyen, og søk etter Opera der

7761714[/snapback]

Opera ligger ikke i Add/Remove, den blir bare lagt inn der etter install. Opera ligger ikke i noen av Ubuntus offisielle (og ikke-offisielle) repos. :)

Lenke til kommentar
Jeg bruker windows vista og jeg har problemer med at hver gang jeg restarter pcen så må jeg skikkelig stresse for å få tildelt ip adresse av dhcp serveren min hvis jeg ikke setter den til fast ip

7761807[/snapback]

Får du ny IP hver gang du rebooter? Dobbeltsjekk først at feilen ikke ligger i at routeren/dhcp-serveren din har for kort lease time. :)

Lenke til kommentar

7761651[/snapback]

7761714[/snapback]

Opera ligger ikke i Add/Remove, den blir bare lagt inn der etter install. Opera ligger ikke i noen av Ubuntus offisielle (og ikke-offisielle) repos. :)

7761779[/snapback]

Jeg har ikke lagt inn Opera, kjører kun Firefox, men den ligger der likevel. Kan det ha noe med at jeg har installert Automatix?

Lenke til kommentar

7761651[/snapback]

7761714[/snapback]

7761779[/snapback]

Jeg har ikke lagt inn Opera, kjører kun Firefox, men den ligger der likevel. Kan det ha noe med at jeg har installert Automatix?

7762008[/snapback]

Ja, for Automatix legger vel til ekstra repos? Jeg har alle de offisielle repos + universe/multiverse/restricted, og jeg har ikke Opera noen steder. :)

Lenke til kommentar

7761651[/snapback]

Hehe, positivt! :)

Den desidert enkleste måten å få installert Opera på er å bruke Automatix2. Bare følge denne guiden (klipp og lim i terminal) for å installere det, og så gjør Automatix jobben for deg. Har prøvd å installere Opera på egen hånd flere ganger før, men det har som regel endt opp i diverse pakkekrav som jeg ikke klarte løse.

Lenke til kommentar
Kjemisk fritt for terminal, kjemisk fritt for windows' next->next->next->next->next->finish-mareritt. :)

7761771[/snapback]

Skal ikke ta en diskusjon om dette, men det er fullt mulig å lage installeringsprogrammer med 2-3 dialogvinduer før installasjon.

Lenke til kommentar
Skal ikke ta en diskusjon om dette, men det er fullt mulig å lage installeringsprogrammer med 2-3 dialogvinduer før installasjon.

7767164[/snapback]

Forskjellen er at selv om dette er teoretisk mulig å lage i Windows, så ER det slik i praktisk talt alle linuxdistroer.

Deilig å kunne installere eller oppgradere 100 programmer med noen klikk eller en kommando uten interaktiv installasjon. Så er det bare å ta kaffepause, og når man er tilbake ligger programmene der klar til bruk.

Og på toppen av det hele slipper man den rotete windows-startmenyen siden pakkene i linux automatisk legger seg i kategorier: grafikkprogrammer havner i én kategori, spill i en annen osv :)

Vista skulle etter sigende lage en penere startmeny, men den er strengt tatt bare et kompromiss hvor det fortsatt er tungvint å lete opp programmer som ikke er brukt i det siste, altså i situasjoner hvor man har mange ulike programmer i forskjellige kategorier.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

7767164[/snapback]

Forskjellen er at selv om dette er teoretisk mulig å lage i Windows, så ER det slik i praktisk talt alle linuxdistroer.

Deilig å kunne installere eller oppgradere 100 programmer med noen klikk eller en kommando uten interaktiv installasjon. Så er det bare å ta kaffepause, og når man er tilbake ligger programmene der klar til bruk.

Og på toppen av det hele slipper man den rotete windows-startmenyen siden pakkene i linux automatisk legger seg i kategorier: grafikkprogrammer havner i én kategori, spill i en annen osv :)

Vista skulle etter sigende lage en penere startmeny, men den er strengt tatt bare et kompromiss hvor det fortsatt er tungvint å lete opp programmer som ikke er brukt i det siste, altså i situasjoner hvor man har mange ulike programmer i forskjellige kategorier.

7767935[/snapback]

Spesielt for vanlige brukere er det veldig praktisk at installasjon av program går av seg selv. På dette feltet har helt klart Windows noe å lære av Linux-distribusjoner.
Lenke til kommentar

7761771[/snapback]

7767164[/snapback]

Etter det jeg har erfart, har installasjonsveiviserne i windows minimum fem dialogvinduer;

1. Velkommen til installasjon

2. Hvor vil du installere?

3. Les EULA

4. Selve installasjonen

5. Installasjon fullført, vil du lese readme?

Men selv 2-3-dialogvinduer er mer enn å trykke "install", og deretter "close" et lite minutt etterpå. :)

Lenke til kommentar

Ser at netshop selger Microsoft Windows Vista Ultimate OEM 32bit og 64bit for 1650kr (oem lisens)

Hvordan er denne oem lisensne egentlig? på netshop sin side står det ikke noe med at man må kjøpe med noe...

Sjønner ikke helt hvorfor de selger 2 32bit utgaver og 2 64bit utgaver, alle fire er dvd versjonen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...