Gå til innhold

Advarer mot Vista

Anbefalte innlegg

Min skole som er blandt de største videregående skolene i Norge bruker Windows2000 med Novell. Savner jeg noe i forhold til XP som jeg bruker ellers? Nei.

7706235[/snapback]

Akkurat. Det er en grunn til at store deler av offentlig sektor og skoler, som ofte kjører på litt halvgammel hardware ikke engang har oppgradert til WinXP, og langt ifra Vista. Først i fjor begynte bergen kommune på overgangen til Windows XP, og majoriteten av maskiner kjører fremdeles Win2k. De eneste som vil kjøre Vista de første to årene er privatpersoner og små bedrifter (SMB). Begge kjører Vista fordi de må, fordi det fulgte med maskinen. Det offentlige vil ikke hoppe på Vista før om tidligst tre-fire år, og alle de gamle maskinene med Win2k vil fremdeles kjøre Win2k, rett og slett fordi skolene ikke har råd til oppgraderinger.

Men det som sjokkerer meg mest ved Vista er alle lockdown-funksjoner som finnes for å håndheve DRM. I praksis kan Microsoft slå av alle Vista-maskiner tilkoblet nettet, eller i det minste disable skjermdrivere etc, og i en krigssituasjon vil den amerikanske regjering kunne beordre Microsoft til å gjøre nettopp dette.

Det er med andre ord meget forståelig at regjeringen nå ønsker fri programvare velkommen, og jeg skjønner ikke hvorfor EU ikke har satt i gang utvikling av et OS som er fri fra USAs påvirkning - jeg skjønner altså ikke hvorfor de ikke har støttet Linux økonomisk. Det er jo i alles (unntatt Microsoft) beste interesse. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ efikkan: det er derfor jeg for øyeblikket holder på med å lage min egen pirat XP :devil: , jeg bruker selvfølgelig min egen lovlige plate som kildemateriell, slik vet jeg at det ikke er lagt inn noe drit, samt at det er ekte norsk professional.

nå får jeg også fjernet masse drit jeg ikke trenger, jeg har fjernet minst 250MB fra plata, så får jeg se om jeg legger inn noen programmer også, men det tviler jeg på at skjer, men oppdateringer blir i allefall lagt inn, så blir det mindre arbeid neste gang jeg skal formatere...

jeg må bare få fikset windows update.. :/

@jorgis: har du noen linker til det der?

ikke det at jeg ikke tror på det, for vista kommer også til å ha støtte for Fritz brikken, (som jeg er redd den ene pc'n min kanskje har) men jeg vil gjerne lese det selv også.

Lenke til kommentar
@ efikkan: det er derfor jeg for øyeblikket holder på med å lage min egen pirat XP :devil: , jeg bruker selvfølgelig min egen lovlige plate som kildemateriell, slik vet jeg at det ikke er lagt inn noe drit, samt at det er ekte norsk professional.

nå får jeg også fjernet masse drit jeg ikke trenger, jeg har fjernet minst 250MB fra plata, så får jeg se om jeg legger inn noen programmer også, men det tviler jeg på at skjer, men oppdateringer blir i allefall lagt inn, så blir det mindre arbeid neste gang jeg skal formatere...

ikke det at jeg ikke tror på det, for vista kommer også til å ha støtte for Fritz brikken, (som jeg er redd den ene pc'n min kanskje har) men jeg vil gjerne lese det selv også.

7710142[/snapback]

Bruker du nLite? Jeg kommer nok selv til å lage en egenkompilert XP cd. Dersom de får til DX10 under Linux bytter jeg OS uten å blunke.

Hvis MS får den tilgangen jorgis snakker om er det enkel matte for min del. Brenn i helvete til MS. :thumbdown:

Det er på tide at verdens regjeringer våkner og legger kraftige restriksjoner på produsentene. Maskinvare- og programvareprodusentene har fått ture frem nesten som de vil siden 70-tallet. Dette skyldes nok at verdens regjeringer rett og slett ikke har nok kunnskap om teknologi. De har rett og slett blitt akterutseilt av bransjen.

P.S Jeg må si at denne tråden var usedvanlig sivilisert i forhold til temaet.

Lenke til kommentar
Min skole som er blandt de største videregående skolene i Norge bruker Windows2000 med Novell. Savner jeg noe i forhold til XP som jeg bruker ellers? Nei.

7706235[/snapback]

Akkurat. Det er en grunn til at store deler av offentlig sektor og skoler, som ofte kjører på litt halvgammel hardware ikke engang har oppgradert til WinXP, og langt ifra Vista. Først i fjor begynte bergen kommune på overgangen til Windows XP, og majoriteten av maskiner kjører fremdeles Win2k. De eneste som vil kjøre Vista de første to årene er privatpersoner og små bedrifter (SMB). Begge kjører Vista fordi de må, fordi det fulgte med maskinen. Det offentlige vil ikke hoppe på Vista før om tidligst tre-fire år, og alle de gamle maskinene med Win2k vil fremdeles kjøre Win2k, rett og slett fordi skolene ikke har råd til oppgraderinger.

Men det som sjokkerer meg mest ved Vista er alle lockdown-funksjoner som finnes for å håndheve DRM. I praksis kan Microsoft slå av alle Vista-maskiner tilkoblet nettet, eller i det minste disable skjermdrivere etc, og i en krigssituasjon vil den amerikanske regjering kunne beordre Microsoft til å gjøre nettopp dette.

Det er med andre ord meget forståelig at regjeringen nå ønsker fri programvare velkommen, og jeg skjønner ikke hvorfor EU ikke har satt i gang utvikling av et OS som er fri fra USAs påvirkning - jeg skjønner altså ikke hvorfor de ikke har støttet Linux økonomisk. Det er jo i alles (unntatt Microsoft) beste interesse. :)

7709055[/snapback]

kilder?

eller er det bare noe du har "hørt"?

Lenke til kommentar

Apropos skepsis til Microsoft Windows Vista; Free Software Foundation kjører en informasjonskampanje som heter BadVista for å opplyse om OSets mindre heldige sider (samt fremme bruk av fri programvare i stedet, selvfølgelig). Det har tatt litt tid før de har fått ut særlig med innhold på siden, men nå begynner det å komme litt.

Edit: Mens BECTAs angrepsvinkel gjerne gjaldt økonomi og lønnsomhet for skolene, så omfavner FSFs skepsis mye bredere ved å også bl.a. informere om digitale restriksjonsmekanismer (DRM) og mulige betydninger av den restriktive lisensavtalen (EULA-en) til Vista. Siden kan absolutt være verdt en titt før man knuser sparegrisen for å kjøpe Vista.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

7706235[/snapback]

7709055[/snapback]

kilder?

eller er det bare noe du har "hørt"?

7710764[/snapback]

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.txt

Spesielt avsnittet "Denial-of-Service via Driver/Device Revocation" er skremmende.

Endret av jorgis
Lenke til kommentar

7710142[/snapback]

Bruker du nLite? Jeg kommer nok selv til å lage en egenkompilert XP cd. Dersom de får til DX10 under Linux bytter jeg OS uten å blunke.

Hvis MS får den tilgangen jorgis snakker om er det enkel matte for min del. Brenn i helvete til MS. :thumbdown:

Det er på tide at verdens regjeringer våkner og legger kraftige restriksjoner på produsentene. Maskinvare- og programvareprodusentene har fått ture frem nesten som de vil siden 70-tallet. Dette skyldes nok at verdens regjeringer rett og slett ikke har nok kunnskap om teknologi. De har rett og slett blitt akterutseilt av bransjen.

P.S Jeg må si at denne tråden var usedvanlig sivilisert i forhold til temaet.

7710699[/snapback]

jeg bruker blandt annet nLite ja, men jeg har også sett meg nødt til å bruke corpfiles, samt en seriall som ikke er min egen. nærmer meg ferdig nå, jeg har fått windows update til å fungere nå, og det uten å bruke noen hacks/cracks ^^

trenger du hjelp, så er det bare å sende meg en pm, så skal jeg hjelpe deg etter beste evne :)

Lenke til kommentar

Spesielt avsnittet "Denial-of-Service via Driver/Device Revocation" er skremmende.

7711817[/snapback]

Har lest over den siden...

Her var det en god blanding av svartmaling og konspiarasjonsteorier...

Det er forresten kun Vista 64-bit som krever signerte drivere.

7712362[/snapback]

Og hvor mange vil kjøre 32-bit-versjonen nå som nesten alle prosessorer kjører 64-bit? :) Til og med Celeron har EM64T, og tror du det virkelig kommer til å gå an å kjøpe en PC med 64-bit prosessor uten å få med 64-bit-versjonen av Vista? :)

Lenke til kommentar

@jorgis de fleste pcer kjøpt på butikk i gata vil nok ha med 64bit vista med pcen, MEN nettbutikker selger pcer uten operativ systemer, der man kan velge selv hva operativ system man vil ha. Og siden salg over nett har bare vokst de siste åra så er det vel bare mannen i gata som har lite kunnskap om windows som kjøper pc i vanlig butikk. De fleste velger bort operativ system i dag fordi de har som regel har liggende en XP cd. eller tar ned xp/vista fra nett, siden det jobbes så å si på spreng å cracke vista som de har klart no (men om den holder gjør den nok ikke, men de vil klare det som de har gjort med Xp)

Lenke til kommentar
@jorgis de fleste pcer kjøpt på butikk i gata vil nok ha med 64bit vista med pcen, MEN nettbutikker selger pcer uten operativ systemer, der man kan velge selv hva operativ system man vil ha. Og siden salg over nett har bare vokst de siste åra så er det vel bare mannen i gata som har lite kunnskap om windows som kjøper pc i vanlig butikk. De fleste velger bort operativ system i dag fordi de har som regel har liggende en XP cd. eller tar ned xp/vista fra nett, siden det jobbes så å si på spreng å cracke vista som de har klart no (men om den holder gjør den nok ikke, men de vil klare det som de har gjort med Xp)

7715221[/snapback]

Det virker som du tror at "de fleste" og "mannen i gata" er to forskjellige ting. :) De aller, aller fleste PC-brukere kjøper PC med OS forhåndsinstallert, uansett om det er på nett (dell, komplett, you name it) eller i butikker (lefdal og elkjøp). Og uansett om de bygger selv, kjøper i butikk eller bruker cracket Vista vil de kjøre 64-bits-versjonen, rett og slett fordi nesten alle nye maskiner er 64-bits-maskiner. :)

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er nevnt tidligere (orket ikke å lese alt :p), men synes det er for lite fokus på Office 2007.

Har brukt BETA2 og senere B2TR i flere måneder nå og må si jeg er imponert.. Office 2007 er (min oppfattning) ikke spes. ressurskrevende i forhold til Office 2000/2003, mye mer brukervennlig og har et intuitivt grensesnitt.

Har ikke merket noen bugs, har bare blitt litt surr når jeg har glemt å velge "gammel-office-format" og skal ta med meg ting andre steder :p

Ganske perkfekt rett og slett :D

Dette er noe skolene hadde hatt brukt for! Ser alt for mye dårlig dokumentutforming. Med malene i Office 2007 lærer man fort.

Go for it schools! :)

Vista er en annen historie.. Velger å ikke uttale meg der. *Usikker*

Generelt M$-lei for tiden men klarer meg ikke uten spill og windows-programmer ;)

Oppgradering av maskiner (RAM f.eks.) og bruk av lette programmer (f.eks. når det gjelder AV-programmer) er forresten noe jeg mener skolene burde tenke mere på. Et eksempel er i "mitt" klasserom der om lag et dusin maskiner med 700MHz Celeron og 128MB RAM kjører XP (såvidt), generelt er trege og ikke får kjøre de samme programmene som på den moderne datalaben.

Her hjemme kjører jeg 600MHz PIII med 384-512MB RAM, det meste er nokså smooth og alle programmer jeg bruker på laben fungerer også.

Litt oppgradering koster ikke altfor mye..

Edit: Min forrige VGS hadde en ålreit maskinpark (det jeg så av den). Der tror jeg minst halvparten av maskinene kunne kjørt Vista og bare hatt fordeler av det. Blir seff. litt knot med nytt OS, men Det meste av programmer funker jo.

Endret av Eivinde
Lenke til kommentar
Raptor,13/01-2007 : 16:20]

7711817[/snapback]

Har lest over den siden...

Her var det en god blanding av svartmaling og konspiarasjonsteorier...

Det er forresten kun Vista 64-bit som krever signerte drivere.

7712362[/snapback]

Og hvor mange vil kjøre 32-bit-versjonen nå som nesten alle prosessorer kjører 64-bit? :) Til og med Celeron har EM64T, og tror du det virkelig kommer til å gå an å kjøpe en PC med 64-bit prosessor uten å få med 64-bit-versjonen av Vista? :)

7714378[/snapback]

Man kan vel installere usinerte drivere i 64-bit også, bare at man må inn i safe-modus? (mindre omstarter ja..., tror ikke det).

AtW

Lenke til kommentar
Man kan vel installere usinerte drivere i 64-bit også, bare at man må inn i safe-modus? (mindre omstarter ja..., tror ikke det).

Det er tungvint å gjøre det. F.eks kan du bruke F8-trikset, men det må gjøres hver gang man booter.

Andre måten er enda mer innviklet for uerfarne brukere, og krever at man setter opp vista til å kjøre i testmodus, som vel er beregnet på utviklere som driver å lager drivere eller annet moro.

Uansett syns jeg sikkerhetsmekanismene i Vista er fjollete, da de går for langt på visse områder. En admin bør kunne installere akkurat hva han vil, om det så er snakk om dårlige drivere eller virus, så lenge dette altså ikke kan gjøres ved et uhell av upriviligerte brukere. Da liker jeg bedre sikkerheten i unix/linux, hvor vanlige brukere ikke kan ødelegge systemet, men hvor root (admin) kan gjøre akkurat som han vil, inkl slette hver bidige fil på hele systemet med én kommando. Risikabelt vil noen si, men så er man da heller ikke innlogget som root ;)

Lenke til kommentar

Jeg leste en del av "Cost of Vista" teksten. Den var temmelig langtekkelig og jeg leste derfor ikke hele da det er grenser på hvor lang tid jeg skal kaste bort på et dokument.

Teksten omtalte en god del om maskinvare og hvordan denne må være skreddersydd for å beskytte og kryptere innhold. Detter liker jeg overhode ikke. Jeg har selv testet både Vista RC1, RC2 og RTM og synes det har fungert greit på mitt system uten å være noe tregere. Så selve brukeropplevelsen av normal bruk av Vista er jeg imponert over. Men det er disse andre tingene som skremmer og som gjørt at jeg fremdeles ikke kommer til å kvitte meg med min Windows XP x64 Edition installasjon med det første som jeg mener er den virkelige gode Windows versjonen før Vista. Windows XP x64 Edition er også basert på Windows Server 2003 kjernen mens Windows XP er basert på en oppgradert Windows 2000 kjerne. Service Pack 2 har ikke gjort noe med dette desverre.

@Langbein: Jepp. Ble lei User Account Control i Vista. Jeg slo av funksjonen siden jeg er bevisst mine valg hele tiden. Men det som imponerte meg angående sikkerheten er at Administratorkontoen er deaktivert i Vista. Dette er vel noe de har stjålet fra Linuxverden hvor de fleste desktop-class distroer kommer med en deaktivert root konto og kun den første brukeren er lagt til i sudo lista. I vista er den første brukeren satt som administratorkonto.

Endret av saivert
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

De veier vel systemkrav opp i mot hva du får. Iforhold til skolesystemets maskinpark-standard (eller hva en evnt. oppgradering ville koste), kan uttalelsen forsvares.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...