Gå til innhold

Advarer mot Vista

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skjønner ikke hvorfor folk sier "Ja men jeg trenger ikke Aero", det er da bare å slå av. Folk klaget også over hvor visuell Windows XP var i starten, men ingen som skjønte at man kunne få den klassiske looken til 2000 om det var ønskelig.

Synes folk syter altfor mye over nye produkter. Vista er ikke mindre enn en stor revolusjonen innen operativsystem og teknologi. Bedre ytelse, langt større interaktivitet og en ny og forbedret sikkerhet i mine øyne.

7704200[/snapback]

du, og en del andre her virker som at kun har lest reklame fra microsoft. hvor mange ting skulle ikke bli bedre med XP framfor 2000? jeg kjørte Win2k så lenge det var det som gjaldt, og oppgraderte til XP når det kom. det er det dummeste jeg gjorde, for XP tilførte ikkeno nytt, annet enn sprakende farger, aktivering av OS når det er reinnstallet og ræva nettverkskontroll. dette i motsetning til reklamen fra MS som lovte store forskjeller fra win2k.

og denne interaktiviteten du snakker om... jeg husker det helt nye og interaktive "active desktop" når win98 kom. MS lagde stor ståhei rundt dette, men jeg skjønte aldri hva det var, annet enn at det lagde ekstra problemer på skrivebordet. typisk hyping av noe som bare lager problemer, og ikke hjelper på effektiviteten på noen måte.

jeg tror MS fint kunne fiksa DX10 for XP, men dette er et triks for å få folk over på Vista. men seff SIER de at det er store problemer osv. med å få DX10 til XP. virker som at en del her sluker det MS sier rått.

Lenke til kommentar
De fleste av argumentene synest jeg var helt bak mål. Jeg kan forstå at de ikke ser fordelene med Vista. Hadde de kommet med argumenter som at Vista sløser mye med systemressursene, de fleste skole-pcer ikke vil klare det, og at DRM kan være en hindring for elever, så hadde det vært mer forstårelig.

7703235[/snapback]

Helt bak mål? Alle OS som Microsoft har laget har hatt barnesykdommer i starten. Problemer = nedetid = uefektivitet. Hvorfor rulle ut Vista nå og kanskje være nødt til å fikse/endre noe på 3-400 maskiner et par gang i måneden? Det skaper mye ekstra arbeid for IT personalet. Da er det bedre å vente i 6-12 måneder, slik at hvertfall de værste feilene er luket ut.

Kan ta et kjapt eksempel som jeg har opplevd her på jobb: IE7 fungerer ikke sammen med Citrix web-client. Vista leveres vell med IE7, så derfor er det uaktuelt for oss å oppgradere til Vista. Men det kommer en løsning på det har Citrix lovt.

7703353[/snapback]

Jeg er fullstendig klar over det, og jeg har mange ganger anbefalt folk å vente. Det var kanskje uklart i innlegget mitt, men jeg er helt enig med deg på det punktet. Jeg vil anbefale å vente et år og i tillegg vurdére alternativ.
Lenke til kommentar
økonomisk fordi det er så vanskelig.

og siden DX10 er så tett knyttet til kjernen i Vista, så vil de hvis de skulle ønske å integrere det i XP naturlig nok integrerere det masse der, og det betyr en helt ny XP kjerne, bla.a. og det kan potensielt bety at mange applikasjoner må skrives om.

og hvis de skulle lage en ny DX10 versjon som fungerer på XP, så vil jo denne være mindre integrert, og det vil være lettere for *nix miløet å kopiere/emulere det til sine operativsystemer.

noe som kan bety at microsoft mister litt av markedet sitt dit, noe de selvfølgelig ikke ønsker, da er det bedre å drøye det og knytte det til Vista.

du må heller ikke glemme at det koster masse penger, selv bare å lage oppdateringer til XP koster masse penger, noen skal jo ha betalt for arbeidet, og har de høy utdanning, noe de antakeligvis har, så skal de jo selvfølgelig ha enda mere betaling.

osv osv.

7703786[/snapback]

Du har åpenbart ikke peiling på hva du snakker om. :)

Jeg er enig i at Vista er for ungt for å tas i bruk for seriøse gjøremål. I tillegg er det som  effikan sier; at Vista drar for mye ressurser. I tillegg er jeg SVÆRT betenkt at Microsoft dropper å slippe Direct X 10 til Windows XP, men det er vel kapitalismen i et nøtteskall vi ser her.

7703303[/snapback]

ang. DX10, hvis du hadde tatt deg bryet med å lese litt om saken, så hadde du visst at det er på et økonomisk plan umulig å få DX10 inn i XP, bla.a. pga. hvordan det er knyttet til kjernen i vista, men også med tanke på hvordan drivere skrives til vista, som ikke er likt hvordan de skrives til XP.

7703319[/snapback]

Hmm, så det er derfor Wine-prosjektet satser på å ha DX10-kompabilitet innen kort tid? :)

Direct3D10, which will ship with Windows Vista in a few months, doesn't seem to be a large cause for concern. At first glance it appears to be more of an evolutionary change rather than revolutionary. New shader support will be needed, but extending ours once OpenGL supports it should be pretty easy. Stefan mentioned Microsoft is currently offering a lot of incentives for Windows developers who develop D3D10-only games since they'll only be usable on Vista - there's no plan to backport D3D10 to XP. Dan Kegel asked if that means we should port Wine's forthcoming D3D10 implementation to Windows, which would be relatively easy when we switch to WGL.

I løpet av året vil det være to plattformer som er i stand til å kjøre DX10; Vista og mer eller mindre alle linux-distroer. :)

Den ENESTE grunnen til at DX10 ikke vil slippes for XP er for å tvinge gamere over på en plattform de aldri ville ha byttet til ellers. Hvorfor ellers skal en gamer gå over til et OS som prøver å hindre ham i å piratkopiere spillene sine, og som vil senke ytelsen i alle spillene han spiller?

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Etter å ha lest denne linken er jeg relativt skeptisk til Vista.

Forbrukerrettigheter virker som et fremmedord i den leiren og jeg synes det begynner å gå vel langt. Det er ingen tvil om at disse store selskapene, inkludert MS, for tiden er mest opptatt av å beskytte sine særinteresser og inntjeningsgrunnlag, som vel er naturlig, men dette fører til en del uheldige konsekvenser. Med de nye beskyttelsestiltakene er man ikke lenger herre i eget hus og er prisgitt selskapene. Snakk om ønskesituasjon.  :thumbdown: Og dette kommer på toppen av diskusjonen i forhold til innskjerpingen av lisensen.... :hmm: De virker mest opptatt av å legge inn forskjellige sperrer og kopibeskyttelsesmekanismer fremfor nyvinning og forbedring av produktet sitt. Teknologiene i Vista er langt fra nyvinnende og eksisterer også i andre systemer allerede.

Hvorfor skolene skulle oppgradere til dette er for meg en gåte.

Jeg har forsåvidt klart meg godt med en gammel XP lisens, men lurer etterhvert på om det ikke er på tide å ta dette på alvor og ta et prinsipielt standpunkt.

7704408[/snapback]

jeg kjører fortsatt win2k og er strålende fornøyd med det. prøvde viste under beta, og ble klar over at win2k aldri før har vært mer aktuell. Stabilt! :thumbup:

(jeg er klar over at jeg prøvde en beta, men det får være grenser for sod's, restart og inkompitabilitet).

Vista blir sikkert mer stabilt om noen servicepacks, men da går jeg over til xp :p

Lenke til kommentar

Jøss, det viste jeg ikke jorgis. Nå ser jeg straks lysere på fremtiden angående spilling og Linux. Kanskje noen av spillprodusentene lager spillet på boot-DVDer med en live-distro som starter opp uavhengig av OS på harddisken? F.eks Ubuntu eller Knoppix med innebygget oppstart av Wine DX10 og spillet. Det ville i så fall vært en kjempefordel for de som vil spille DirectX-spill, men ikke har tatt seg råd til å kjøpe Windows (les: piratkopiert) :)

Lenke til kommentar

@ jorgis: er vel ikke så mye annet å si enn beklager, men det var det jeg trodde var riktig..

Jøss, det viste jeg ikke jorgis. Nå ser jeg straks lysere på fremtiden angående spilling og Linux. Kanskje noen av spillprodusentene lager spillet på boot-DVDer med en live-distro som starter opp uavhengig av OS på harddisken? F.eks Ubuntu eller Knoppix med innebygget oppstart av Wine DX10 og spillet. Det ville i så fall vært en kjempefordel for de som vil spille DirectX-spill, men ikke har tatt seg råd til å kjøpe Windows (les: piratkopiert) :)

7705304[/snapback]

det kan i og for seg gå, men man vil jo ha problemer med drivere for forskjellig HW, iallefall så lenge man trenger forskjellige drivere til forskjellig HW.

Lenke til kommentar
Linux er idag ein fullverdig erstatter for Windows på desktop, det inkluderer cad. Det finner fleire alternativer blant anna

http://www.qcad.org

http://varicad.com

http://www.cycas.de

At Linux ikkje blir vurdert av fleire skjønner eg ikkje. Det finnes fleire og fleire eksempler at Linux er best til dei fleste områder og ikkje minst pris! http://www.digi.no/php/art.php?id=364147

7705427[/snapback]

Hva med 3D-studio, autocad, maya?

Det er ikke bare å bytte til et alternativt CAD/3d-modelleringsverktøy hvis man er god på et eksisterende. Kunnskapen som skal til for å få maksimalt ut av verktøyet tar lang tid å opparbeide.

Lenke til kommentar
Jøss, det viste jeg ikke jorgis. Nå ser jeg straks lysere på fremtiden angående spilling og Linux.

7705304[/snapback]

Spilling av windows-spill på linux har aldri vært lettere. Jeg testet installasjon av steam på maskinen, og det var i all hovedsak bare pek-og-lek for å få det installert. Det eneste som kunne ligne på noe vanskelig var at jeg måtte laste ned og kopiere en windows-font for å få vist teksten. HL2 etc. kjører finfint nå, dog med litt lav ytelse - noe som ATI i stor grad har skylden for.

Kanskje noen av spillprodusentene lager spillet på boot-DVDer med en live-distro som starter opp uavhengig av OS på harddisken? F.eks Ubuntu eller Knoppix med innebygget oppstart av Wine DX10 og spillet. Det ville i så fall vært en kjempefordel for de som vil spille DirectX-spill, men ikke har tatt seg råd til å kjøpe Windows (les: piratkopiert) :)

7705304[/snapback]

Det er jo en glimrende idé. :) Dagens live-distroer er i stand til autodeteksjon av mer eller mindre all hardware en gamer måtte finne på å ha, så å få en live-distro til å kunne kjøre et spill i wine bør gå fint. Kan til og med drive med custom-modding av distroen for å fjerne systemintensive ting (alt av GUI, f.eks). Hadde jo vært genialt å slippe OS på gamer-maskiner, og i praksis gjort dem om til ekstra kraftige spillkonsoller. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å bytte til et alternativt CAD/3d-modelleringsverktøy hvis man er god på et eksisterende. Kunnskapen som skal til for å få maksimalt ut av verktøyet tar lang tid å opparbeide.

7705560[/snapback]

www.blender.org som er eit fullblods 3D verktøy på nivå med Maya og 3D Studio

Dreamworks kjører sin renderfarm og desktop applikasjoner med Linux

Interessant lesestoff:

http://www.linuxjournal.com/article/6103

http://www.linuxjournal.com/article/4803

Det Linux verkeleg mangler er ein fullverdig Photoshop alternativ. Gimp har funksjonaliteten med eit utroleg irriterandes GUI mens Krita har bra GUI men mangler funksjonaliteten.

For vektorgrafikk så er det 2 kjempegode alternativer som Inkscape og Xara Xtreme.

Lenke til kommentar

7705560[/snapback]

www.blender.org som er eit fullblods 3D verktøy på nivå med Maya og 3D Studio

Dreamworks kjører sin renderfarm og desktop applikasjoner med Linux

Interessant lesestoff:

http://www.linuxjournal.com/article/6103

http://www.linuxjournal.com/article/4803

Det Linux verkeleg mangler er ein fullverdig Photoshop alternativ. Gimp har funksjonaliteten med eit utroleg irriterandes GUI mens Krita har bra GUI men mangler funksjonaliteten.

For vektorgrafikk så er det 2 kjempegode alternativer som Inkscape og Xara Xtreme.

7705763[/snapback]

Vet du om det finnes et godt matteprogram til Linux a.la mathcad.. mathcad er utrulig bra, men vi klarer ikke å installere på linux grunnet krav om .NET 1.1 har funnet mange programmer som tilsammen gjør det samme som mathcad, men ikke et program som gjør alt like enkelt.

Lenke til kommentar

7705763[/snapback]

Jeg fant dette innlegget i en annen tråd for lenge siden:

GIMP finst forøvrig i ein versjon der grensesnittet er endra for å likne på Photoshop. Den heiter Gimpshop,og kan finnast på http://gimpshop.net/.

6089622[/snapback]

Det har gjort Gimp til en fornøyelig opplevelse for min del.

Lenke til kommentar
<klipp>...
Direct3D10, which will ship with Windows Vista in a few months, doesn't seem to be a large cause for concern. At first glance it appears to be more of an evolutionary change rather than revolutionary. New shader support will be needed, but extending ours once OpenGL supports it should be pretty easy. Stefan mentioned Microsoft is currently offering a lot of incentives for Windows developers who develop D3D10-only games since they'll only be usable on Vista - there's no plan to backport D3D10 to XP. Dan Kegel asked if that means we should port Wine's forthcoming D3D10 implementation to Windows, which would be relatively easy when we switch to WGL.

I løpet av året vil det være to plattformer som er i stand til å kjøre DX10; Vista og mer eller mindre alle linux-distroer. :)

Den ENESTE grunnen til at DX10 ikke vil slippes for XP er for å tvinge gamere over på en plattform de aldri ville ha byttet til ellers. Hvorfor ellers skal en gamer gå over til et OS som prøver å hindre ham i å piratkopiere spillene sine, og som vil senke ytelsen i alle spillene han spiller?

7705199[/snapback]

Jeg er så enig som det jeg kan bli.

Det blir spennende å se hvor god ytelsen blir i forhold til spill i Vista. Blir ytelsen på høyde med Vista så vil nok mange velge Linux.

Lenke til kommentar

Skulle skrive noe, men jeg får så innmari lyst til å flame Microsoft så jeg greier ikke å tenke på noe annet. Dropper det.

men må bare si noe likevel. (ikke unikt for VISTA, men kan tenke meg at det blir bare verre).

Oppgraderinger av HARDWARE i EGEN maskin.

Det er jo helt HÅPLØST at lisensen din for OS'et blir UGYLDIG dersom du gjør det så og så mange ganger. Programmer krever mer maskinkapasitet ----> oppgradering av hardware ----> må kjøpe ny lisens til et OS du har lisens for.

Man kjøper et OS. Et stykke software. Så skal de "parre" det sammen med hardware i din egen maskin for å bestemme den endelige gyldigheten av lisensen du har betalt for. Hvor er rimeligheten i det.

"Jeg fikk meg en musikk CD til jul. Jeg må passe meg for hvilken CD-spiller jeg setter den inn i fordi det blir den eneste spilleren jeg kan spille den av på."

Aktivering av OS.

Bugs i OS og diverse opphopning av problemer krever av og til reinnstallering. Da må du aktivere Windows på nytt. Etter hvert får du beskjed om at du har aktivert det for mange ganger for den lisensen. (selv om det er på samme maskin). Idiotisk. Kjøpe samme OS igjen? Neppe!

"Good luck with VISTA, may the FORCE be with you"

Endret av brazir
Lenke til kommentar

Min skole som er blandt de største videregående skolene i Norge bruker Windows2000 med Novell. Savner jeg noe i forhold til XP som jeg bruker ellers? Nei.

Microsoft har valgt å integrere DX10 i Vista, hovedsaklig på et økomonisk grunnlag da dette vil tvinge mange til å gå over fra XP/2000. Jeg ser ikke helt hvorfor folk forsvarer dette?

Jeg har enda ikke prøvd Vista, og kommer neppe til å skaffe meg det med det første. Har begynt å leke litt med Linux, har mer sansen for det i grunnen. :)

Lenke til kommentar

Aktivering av OS.

Bugs i OS og diverse opphopning av problemer krever av og til reinnstallering. Da må du aktivere Windows på nytt. Etter hvert får du beskjed om at du har aktivert det for mange ganger for den lisensen. (selv om det er på samme maskin). Idiotisk. Kjøpe samme OS igjen? Neppe!

"Good luck with VISTA, may the FORCE be with you"

7706065[/snapback]

Det er jo bare å ringe, så får man det aktivert uansett. Det tar litt lenger tid, og litt brydderi, men man slipper å kjøpe ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...