Gå til innhold

Advarer mot Vista

Anbefalte innlegg

Har også testet vista på bærbare og stasjonære maskiner. Å bruke det nye GUI'et som en grunn til oppgradering blir en smule dumt, spesielt siden det er mindre effektivt og bruker mer ressurser. Har satt med godt inn i vistas grensesnitt, og vet hvor ting er, men jobber mye mer effektivt i XP. Når jeg likevel ikke spiller stort, kan jeg klare meg uten DX10.

På den bærbare maskinen førte vista til at batterilevetiden falt fra 5 timer til 4 timer idle, selv med aero deaktivert. Vista forsvant ganske fort fra den ja.

Slik jeg ser det, er det ingen grunn for skoleverket å satse på vista. OS'et byr ikke på noe fundamentalt nytt, og nettverksmulighetene er ikke så mye bedre enn i XP...hvis man ikke tar alt M$ sier for god fisk seff :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ang. DX10, hvis du hadde tatt deg bryet med å lese litt om saken, så hadde du visst at det er på et økonomisk plan umulig å få DX10 inn i XP, bla.a. pga. hvordan det er knyttet til kjernen i vista, men også med tanke på hvordan drivere skrives til vista, som ikke er likt hvordan de skrives til XP.

7703319[/snapback]

Økonomisk fordi de ikke gidder? Du kan ikke se bort i fra at de ikke har lagt prioritet i å få Dx10 til XP, i og med det ville føre til at færre går over til Vista (= mindre penger til dem).

Lenke til kommentar

økonomisk fordi det er så vanskelig.

og siden DX10 er så tett knyttet til kjernen i Vista, så vil de hvis de skulle ønske å integrere det i XP naturlig nok integrerere det masse der, og det betyr en helt ny XP kjerne, bla.a. og det kan potensielt bety at mange applikasjoner må skrives om.

og hvis de skulle lage en ny DX10 versjon som fungerer på XP, så vil jo denne være mindre integrert, og det vil være lettere for *nix miløet å kopiere/emulere det til sine operativsystemer.

noe som kan bety at microsoft mister litt av markedet sitt dit, noe de selvfølgelig ikke ønsker, da er det bedre å drøye det og knytte det til Vista.

du må heller ikke glemme at det koster masse penger, selv bare å lage oppdateringer til XP koster masse penger, noen skal jo ha betalt for arbeidet, og har de høy utdanning, noe de antakeligvis har, så skal de jo selvfølgelig ha enda mere betaling.

osv osv.

Lenke til kommentar
Må innrømme at jeg fremdeles bruker Win2000, og vurderte litt å gå over til XP når Vista kom, men jeg ser egentlig ikke fordeler med noen av de to for mitt bruk.

7703330[/snapback]

Etterhvert som MS slutter å oppdatere W2K, så er det nok ett poeng i å gå over til Windows XP hvertfall, men Vista er såpass ressurskrevende at man bør tenke 2-3 ganger før man innstallerer det på en litt eldre maskin som allerede fungerer greit.

7703391[/snapback]

Misforstå meg rett, har kjøpt nye pc'er i ny og ne... bare ikke nytt os :p

Lenke til kommentar
og hvis de skulle lage en ny DX10 versjon som fungerer på XP, så vil jo denne være mindre integrert, og det vil være lettere for *nix miløet å kopiere/emulere det til sine operativsystemer.

7703786[/snapback]

Ach, bare det kunne skjedd så... Hadde sluppet og boote inn til XP for å spille. *drømme*

Lenke til kommentar
De fleste av argumentene synest jeg var helt bak mål. Jeg kan forstå at de ikke ser fordelene med Vista. Hadde de kommet med argumenter som at Vista sløser mye med systemressursene, de fleste skole-pcer ikke vil klare det, og at DRM kan være en hindring for elever, så hadde det vært mer forstårelig.

7703235[/snapback]

Ja okei?

Bedre nettverksmuligheter; Viktig da omtrent alle PCer på skoler er tilsluttet et nettverk.

Bedre sikkerhetsfunksjoner; Elevene kan ikke ødelegge og endre på et oppsett.

Bedre overvåking av ytelse på maskinen; Man sjekke hva som sakker ned PCen og finne ut om eventuelle problemer med Vista er forårsaket av underliggende programmer.

Utvidede rapporter om hva som skjer med PCen til enhver tid; Noe av det samme som ovenfor, men også rapporter over hvilke endringer som er gjort på maskinen og som eventuelt kan skape problemer.

Foreldrefunksjoner som hindrer uønsket bruk av PCen; Skal elevene få lov til å bruke PCene i friminuttene f.eks? Skal de få lov til å søke på "sex"?

Hva mener du med at DRM kan være en hindring for elever. Hindring i hva? Piratkopiere? Hvilke funksjoner sikter du til? Såvidt meg bekjent er det ikke noe mer DRM-beskyttelse i Vista enn XP, eller sikter du til det maskinvarebetingede Palladium?

Vista er mer ressurskrevende, men samtidig utnytter det nye maskinvare bedre enn XP. Vista har uferdige drivere, men samtidig har de forbedret kjernemodellen. Jeg tviler på at man om et år vil klage på disse tingene i Vista, men hvem vet?

Kall argumentene bak mål, men jeg tror mange skoler hadde hatt nytte av Windows Vista. Men da er det selvfølgelig din tur til å motbevise argumentene mine, ikke bare kalle de for "bak mål" og ikke begrunne deg selv. :thumbup:

Lenke til kommentar

Palladium er her med vista!

bare ikke i så stor grad, jeg tror det blir verre med årene.

f.eks. denne skole-laptopen som jeg bruker nå har TC brikken implementert, noe som er et av kravene til de første versjonene av palladium. etterhvert så skal også signalene til og fra cpu krypteres hvis ting går slikt det var tenkt av byråkratene...

Lenke til kommentar
Har også testet vista på bærbare og stasjonære maskiner. Å bruke det nye GUI'et som en grunn til oppgradering blir en smule dumt, spesielt siden det er mindre effektivt og bruker mer ressurser. Har satt med godt inn i vistas grensesnitt, og vet hvor ting er, men jobber mye mer effektivt i XP. Når jeg likevel ikke spiller stort, kan jeg klare meg uten DX10.

På den bærbare maskinen førte vista til at batterilevetiden falt fra 5 timer til 4 timer idle, selv med aero deaktivert. Vista forsvant ganske fort fra den ja.

Slik jeg ser det, er det ingen grunn for skoleverket å satse på vista. OS'et byr ikke på noe fundamentalt nytt, og nettverksmulighetene er ikke så mye bedre enn i XP...hvis man ikke tar alt M$ sier for god fisk seff :!:

7703710[/snapback]

nå har skoleverket mere enn bare bærbare pc-er.

Jeg har kjørt vista en god stund nå, og har merket at nettverksmulighetene er mye forbedret siden xp, raskere og bedre... etter min mening.

og etter det du sier, så virker det ikke som om du har testet vista noe serlig, bare installert det på laptoppen, og funnet ut at vista trekker mere strøm enn xp...

Lenke til kommentar

Jeg er enig med artikkelen. Det er ikke noen "må ha"-funksjoner i vista. F.eks er Aero helt unødvendig i undervisningssammenheng. Systemkravene er som efikkan sier alt for høye for svært mange skole-PCe og gjør det unødvendig dyrt å oppgradere. XP fungerer nok fint for de aller fleste skoler i mange år fremover.

Jeg er også enig med Dell_9200 i at Vista neppe er i nærheten av den kvaliteten XP hadde ved lansering, men trolig med motsatt fortegn. XP var jo praktisk talt Windows 2000 med nytt skin, et OS som hadde vært ute et par år allerede og hadde kommet over mange barnesykdommer allerede ved lansering. Vista er mye ferskere siden det er gjort større endringer i den kjernen og en rekke andre ting. For 64bit-versjonene er kanskje endringene ennå større fordi mange produsenter av hardware, drivere og programmer ikke hoppet over på 64bit når XP 64bit kom, men har ventet på Vista 64bit.

Jepp, Vista har mange nye funksjoner, men slik jeg ser det ikke noen "må ha"-funksjoner for skoleverket som man ikke allerede kan ha i XP.

Skal skolene oppgradere OS så bør det være til et OS med lavere systemkrav enn XP, lavere pris og mer fleksibelt med tanke på funksjonalitet enn XP. Dere vet sikkert hva jeg hinter om ;)

Lenke til kommentar
De fleste av argumentene synest jeg var helt bak mål. Jeg kan forstå at de ikke ser fordelene med Vista. Hadde de kommet med argumenter som at Vista sløser mye med systemressursene, de fleste skole-pcer ikke vil klare det, og at DRM kan være en hindring for elever, så hadde det vært mer forstårelig.

7703235[/snapback]

Ja okei?

Bedre nettverksmuligheter; Viktig da omtrent alle PCer på skoler er tilsluttet et nettverk.

Jeg skulle gjerne visst hva som er bedre. Ikke at det sier så mye men jeg har aldri møtt på behov som overstiger funksjonaliteten som finnes i Win fra 95 og oppover. Dvs på bærbare er det jo andre behov men de har jo maskinvareprodusentene dekket i mange år.

De er sikkert bedre men er de bra nok til å vesentlig redusere behovet for backup image og generell administrasjon av maskinpark?

Bedre overvåking av ytelse på maskinen; Man sjekke hva som sakker ned PCen og finne ut om eventuelle problemer med Vista er forårsaket av underliggende programmer.

Greit nok, man nå har man altså et eksisterende modent OS mange har kunnskap om og der uhorvelig mye software er testet og godkjennt, og der man har en enorm kunnskapsbase noen museklikk unna. Hvordan Vistas forbedrede analysemuligheter skal kunne slå problemfri bruk og enkle svar på feil har jeg vanskelig for å forstå. Videre er jo alle slike institusjoner også istitutisjonelle når det gjelder læring. Skal en lærer ta i vista vil han/hun garantert forlange 1 ukes kurs før han/hun nærmer seg maskinen. Hva koster 1 ukes kurs i dag? 15-20k?

Foreldrefunksjoner som hindrer uønsket bruk av PCen; Skal elevene få lov til å bruke PCene i friminuttene f.eks? Skal de få lov til å søke på "sex"?

Mer relevant, hva skjer når erbødige norske ord sperres av en overivrig engelsk ordliste over "fy-ord", aller hva når de skal bruke maskinen til skolearbied som involverer nettopp fy-ord.

Vista er mer ressurskrevende, men samtidig utnytter det nye maskinvare bedre enn XP. Vista har uferdige drivere, men samtidig har de forbedret kjernemodellen. Jeg tviler på at man om et år vil klage på disse tingene i Vista, men hvem vet?

rett over så vi akkurat hvor effektivt Vista benyttet resursene til bærbare. Kuttet batterilevetiden med 20%. Jeg tror nok resursbehovsproblemet og manglende/dårlige drivere langt overstiger fordelene en forbedret utnyttelse utgjør.

Lenke til kommentar

7703710[/snapback]

nå har skoleverket mere enn bare bærbare pc-er.

Jeg har kjørt vista en god stund nå, og har merket at nettverksmulighetene er mye forbedret siden xp, raskere og bedre... etter min mening.

og etter det du sier, så virker det ikke som om du har testet vista noe serlig, bare installert det på laptoppen, og funnet ut at vista trekker mere strøm enn xp...

7704010[/snapback]

Har faktisk vista RTM business fremdeles på min stasjonære PC, og det har faktisk blitt testet. Om nettverksveiviserene har blitt litt bedre, har ikke all verden å si for elever, da slike innstillinger ofte blir konfigurert og låst av administrator.

Ikke bare trekker vista mer strøm fra den bærbare, den får viftene til å gå konstant også, selv med aero deaktivert, som nevnt.

Lenke til kommentar
Har faktisk vista RTM business fremdeles på min stasjonære PC, og det har faktisk blitt testet. Om nettverksveiviserene har blitt litt bedre, har ikke all verden å si for elever, da slike innstillinger ofte blir konfigurert og låst av administrator.

Ikke bare trekker vista mer strøm fra den bærbare, den får viftene til å gå konstant også, selv med aero deaktivert, som nevnt.

7704095[/snapback]

my bad ;)

Som sagt, ofte konfigurtert og låst av admins, men jeg syntes det er lettere å ordne slikt i vista enn i xp.

Det funker de fleste gangene i vista også, i forhold til xp :p

Lenke til kommentar

Kan en så pass mye høyere varmeutvikling bortforklares med dårlige drivere? Brikkesettdriverne fra intel var endelige, og beregnet på vista, og de burde ikke inneholde slike bugs. Varmeutviklingen må komme fra noe, og det kan ikke være noe annet enn at systemet belaster CPU og GPU mer enn tidligere. Mulig andre drivere har skylden, så vi får vente og se.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk sier "Ja men jeg trenger ikke Aero", det er da bare å slå av. Folk klaget også over hvor visuell Windows XP var i starten, men ingen som skjønte at man kunne få den klassiske looken til 2000 om det var ønskelig.

Synes folk syter altfor mye over nye produkter. Vista er ikke mindre enn en stor revolusjonen innen operativsystem og teknologi. Bedre ytelse, langt større interaktivitet og en ny og forbedret sikkerhet i mine øyne.

Lenke til kommentar

Kan Microsoft få problemer hvis Vista blir en fiasko(tenker da på salgstallene sammenlignet med XP det første året). ?

Mener å huske at det var nesten hallelujastemning når XP kom, mens nå er alle skeptiske til Vista. Mange synes vel det er helt utrolig at MS har brukt så lang tid på et operativsystem som egentlig ikke er så veldig forskjellig fra XP. Kan dette være grunnen? Har selv prøvd Vista og jeg kan ikke si jeg ble så imponert. Jeg blir nok å kjøre XP i lang tid fremover, eller eventuelt greie å installere OSX på pcen min :)

Lenke til kommentar

[

7703235[/snapback]

IE7 fungerer ikke sammen med Citrix web-client. Vista leveres vell med IE7, så derfor er det uaktuelt for oss å oppgradere til Vista. Men det kommer en løsning på det har Citrix lovt.

7703353[/snapback]

IE7 fungerer fint mot citrix her på jobb iallefall..

Ja, open office er en fin ting ;)

7703370[/snapback]

Altså det fungerer å bruke IE7 til å logge på Presentation Sever 4 via web client?

I følge Citrix går det ann, men da må ta i bruk noen workarounds. Nettopp slike ting er det man (hvertfall jeg) er på jakt etter å slippe å ta i bruk når man drifter 2-300 maskiner. Derfor mener jeg det er bedre å vente en stund før en tar i bruk et helt nytt OS.

Lenke til kommentar

7703235[/snapback]

Ja okei?

Jeg skulle gjerne visst hva som er bedre. Ikke at det sier så mye men jeg har aldri møtt på behov som overstiger funksjonaliteten som finnes i Win fra 95 og oppover. Dvs på bærbare er det jo andre behov men de har jo maskinvareprodusentene dekket i mange år.

Windows er for tregt nettverksmessig, spesielt når det gjelder normal nettverksdeling. Og i tillegg har det jo absolutt ingen funksjonalitet utenom å koble seg til nett omtrent, hva er det man kan bestemme selv i nettverket i windows? Kan man sette et vlan feks?

AtW

Lenke til kommentar

Utvidede rapporter om hva som skjer med PCen til enhver tid; Noe av det samme som ovenfor, men også rapporter over hvilke endringer som er gjort på maskinen og som eventuelt kan skape problemer.

bla bla blah...

7703926[/snapback]

Mulig jeg roter litt her, men hva mener du med "bedre nettverksmuligheter"? Hva er det som overhodet kan gjøre vista bedre her? Nettverk er i og for seg noe som ikke er knyttet til et OS (i den grad du ser bort fra whatever en gateway og/eller en server benytter seg av). Hvis du mener "raskere" eller "bedre" nettverksmuligheter så må jeg heller støtte meg til IPv6 enn vista.

Når det gjelder bedre overvåkning av maskinen, foreldrefunksjon, logging osv så finnes det tredjeparts programvare for XP som gjør den jobben ganske tilfredsstillende. Men for all del, man burde jo få noe for det man betaler. :roll:

Jeg husker en lignende debatt når vi skulle skifte fra Windows 3.11 til Windows 95. Plutselig måtte vi oppgradere Pc'n for å kjøre win95. Det var helt "sykt" den gang. Jeg ser likheten denne gangen også.

Men whatever, om få måneder blir jeg vel påtvunget vista når jeg kjøper meg en ny lappis. :whistle:

Lenke til kommentar

Etter å ha lest denne linken er jeg relativt skeptisk til Vista.

Forbrukerrettigheter virker som et fremmedord i den leiren og jeg synes det begynner å gå vel langt. Det er ingen tvil om at disse store selskapene, inkludert MS, for tiden er mest opptatt av å beskytte sine særinteresser og inntjeningsgrunnlag, som vel er naturlig, men dette fører til en del uheldige konsekvenser. Med de nye beskyttelsestiltakene er man ikke lenger herre i eget hus og er prisgitt selskapene. Snakk om ønskesituasjon. :thumbdown: Og dette kommer på toppen av diskusjonen i forhold til innskjerpingen av lisensen.... :hmm: De virker mest opptatt av å legge inn forskjellige sperrer og kopibeskyttelsesmekanismer fremfor nyvinning og forbedring av produktet sitt. Teknologiene i Vista er langt fra nyvinnende og eksisterer også i andre systemer allerede.

Hvorfor skolene skulle oppgradere til dette er for meg en gåte.

Jeg har forsåvidt klart meg godt med en gammel XP lisens, men lurer etterhvert på om det ikke er på tide å ta dette på alvor og ta et prinsipielt standpunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...