Gå til innhold

Vil K8L støtte AM2 eller kun AM2+?

Theo343

Anbefalte innlegg

Vil man kunne oppgradere AM2 hovedkort med dualcore K8L prosessorer og få gunstig ytelsesøkning?

Riktignok vil K8L bygges for HTT 3.0 som kommer med AM2+, men den skal vel kunne kjøre på AM2 med lavere HTT hastighet?

K8L får også innebygd minnestøtte for DDR2 og DDR3 hvis jeg ikke husker feil? Eller blir det i senere revisjoner?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DDR3 og AM3 er blitt offisielt utsatt. Foreløpig er det vel snakk om andre halvdel 2008. AM2+ vil bare innebære ny HyperTransport pluss split power-planes (uavhengig strømtilførsel til kjerne og HT, elns). AM3-prosessorer skal visstnok støtte både DDR2 og DDR3.

I desktopsammenheng vil K8L neppe bli bremset nevneverdig av å kjøre i HyperTransport 1.0. Hvor stort ytelseshopp de vil representere, avgjøres nok i all hovedsak av selve kjernen.

At AM2, AM2+ og AM3 skal være kompatible har vært hevdet fra flere hold i et halvt års tid nå. Men dette fikk ganske nylig ett skudd for baugen:

AMD is projected to introduce new family of desktop microprocessors which are code-named after stars and use the new code-named K8L micro-architecture will be introduced in the third quarter of 2007, according to a recent roadmap of the chipmaker. Those chips are made using 65nm process technology and the family is set to include both dual-core and quad-core microprocessors, though, it is uncertain whether K8L lineup includes single-core central processing units (CPUs) too. It is believed that micro-architectural enhancements of the K8L will allow AMD to more successfully compete against Intel Core 2 family of chips.

The new desktop chips will feature AM2+ form-factor and will not be drop-in compatible with existing infrastructure. By the Q4 of 2007AMD’s product mix will include 20% of AM2+ processors, while by the end of Q1 2008 there will be “above 60%” of AM2+ processors among all chips shipped by AMD, a news-story by DigiTimes web-site claims.

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20061226153755.html

Derimot har HKEPC, som etter mitt inntrykk pleier være tidlig ute med pålitelig info, i ettertid kommet med følgende oppsummering:

The new Star family includes quad-core Agena, mainstream dual-core Kuma, entry dual core Rana, and single-core Spica. In addition, the old K8 architecture has been renamed to Cities. The new Star microarchitecture has lots of improvements includes : Hyper-Transport 3.0 (from 2GT/s to 5.2GT/s), 32B Instruction Fetch, more precise Branch Prediction and Out-of-Order Load Execution, 4 Double Precision FLOPS/Cycle, Dual 128Bit SSE calculation, and Load per Cycle. At the same clock speed, the new microarchitecture would further push the performance to another high. It should be noted that AM2+ and AM2 is compatible to each other. For example, Altair can work in the existing Socket AM2 main board, the only need is BIOS upgrade. Yet Hyper-Transport will get only 2GHz in Socket AM2 main board as ver. 2.0. Furthermore, AM2+ main board is also designed to support AM3, according to AMD’s AM2r2 specification.

In the previous plan, AM3 processors with build-in DDR2/3 memory controller are the direct successor of the existing AM2 processors. Yet AMD has decided to postpone AM3 as they reviewed the market trend of DDR3 memory, estimated that DDR3 will only be put into common until 2009. The decision is good to both consumers and AMD, such that AMD can simplify its design to lower the cost as well as making more time to AMD to prepare the upcoming DDR3 era.

http://www.hkepc.com/bbs/news.php?tid=7187...time=1167580800

Jeg er fremdeles ganske optimistisk, men ingenting er vel bombesikkert...

Lenke til kommentar

Jeg er mest spent på om NF430 på AM2 vil støtte K8L, hvis ikke så var det et lite bomkjøp. Et MicroATX system med 420W ATX 2.2, hvor jeg la inn litt mer penger i Asus HK for å få flere CPU upg. muligheter forhåpentligvis.

Det virker som om de vrir det til at det også vil bli chipsettavhengig? Forhåpentligvis vil det kun være Bios avhengig og at de fleste HK produsenter frigir Bios med støtte for K8L.

Hvis de derimot velger å IKKE gjøre K8L kompatibel med splitter nye AM2 sokkelen, så tror jeg mange mister tålmodigheten med AMD. S393 skrotingen har allerede skapt harme.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg er mest spent på om NF430 på AM2 vil støtte K8L, hvis ikke så var det et lite bomkjøp.
Akkurat, jeg har et lignende system på vei - Abit NF-M2 nView. Blir nok en fin liten bord-PC.

Jeg tviler på at dette vil bli chipset-avhengig.

Hvis de derimot velger å IKKE gjøre K8L kompatibel med splitter nye AM2 sokkelen, så tror jeg mange mister tålmodigheten med AMD. S393 skrotingen har allerede skapt harme.

7706341[/snapback]

Absolutt, i så fall vil lanseringen av AM2 bli av temmelig liten verdi for oss forbrukerne. Ikke minst med tanke på at DDR1 yter nesten like bra, og det relativt korte tidsrommet mellom AM2s lansering i mai, og K8L som er ventet om ikke så altfor mange måneder.

Jeg har forøvrig vanskelig å se for meg at AM2+ ikke blir kompatibel med AM2, av følgende grunner:

* Det vil som nevnt skape misnøye blant "de trofaste" om det skulle komme atter et sokkelskifte

* AM2 er jo utelukkende en singlesocket desktop-plattform, hvilket betyr at HT-ytelsen svært neppe blir noen flaskehals. Og den største nyheten ved AM2+ (selve sokkelen) ligger vel nettopp i overgangen til HT 3.0. Hvis den overgangen gjør det nødvendig å skifte til en inkompatibel sokkel, tror jeg heller AMD ville ha utsatt HT 3.0.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...