Gå til innhold

Når kommer den perfekte 22" LCD for meg?

JohndoeMAKT

Anbefalte innlegg

Hei,

Min 24" CRT Sun 90W10 jeg ser film på begynte å blafre et par 5-6 timer siden, og må erstattes. Skjermen ble produsert i 99, så det er egentlig OK at den tok kvelden etter god arbeidsinnsats.

Jeg er derfor ute etter en WS skjerm på minst 22", men slik jeg har oppfattet det er TN-paneler helt uaktuellt for min del, og at alle dagens skjermer bruker den paneltypen. Mitt spørsmål er hvor lenge jeg må vente til den perfekte skjermen for meg kommer på markedet, og hvilken type dette trolig blir? Av det jeg har lest regner jeg med at S-PVA fra Samsung er det som passer best, og lurer derfor på om noen vet når en slik eller tilsvarende skjerm kommer ut?

Det eneste viktige denne skal brukes til er film-/serie-titting, så viktige kriterier er:

-God kontrast, god sortfarge

-Gode farger, helst et 24-bit panel

-Lite/jevnt baklys

Mindre viktige punkter jeg gjerne ønsker er:

-To signalinnganger, aller helst 2xDVI+1xVGA med 2xDVI og 1xDVI+1xVGA som andre og tredjevalg.

-God innsynsvikel, både fordi jeg har en lenestol jeg vipper rundt på, og fordi jeg gjerne vil bruke pivot-funksjon om det finnes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sett på Apple sine skjermer, men fant ingen som passet meg. 20" er for lite og 23" til 10 000,- blir for dyrt.

Jeg ser ikke helt hva et motorisert veggfeste vil hjelpe meg, men om du tenkte på en LCD-TV er nok det utenfor min prisklasse og har altfor lav DPI.

For å spesifisere prisnivået så tenkte jeg mellom 3-4500,-

Jeg leste en plass at det trolig kommer en del nye 22" modeller i tidlig 2007, er det noen som har innsikt i noen lekkede spesifikasjoner på disse?

Lenke til kommentar

Bare en vill tanke, men en såpass stor CRT skjerm må i sin tid ha kostet mer enn nusselige 3-4500kr (alt relativt)? Blir kanskje vanskelig å få en LCD skjerm som er billigere, og samtidig i nærheten av bildekvaliteten til CRT skjermen?

Forstår absolutt at du vil ha god innsynsvinkel, jo større skjermen/nærmere sitteavstand blir jo mer tydelig blir problemet. Men, har du i få fall vurdert et xIPS (SIPS, AS-IPS fra NEC etc) ? Hvis det er god kontrast du vil ha virker refleks-coatingen ("speil") noen skjermer har veldig behjelpende. Men det er viktig at du ser dette med egne øyne grunnet...nettopp refleksjonen av alt bak/over deg. Syntes selv det ble plagsomt, men et mer levende bilde var det også.

LG.Philips nye modeller:

http://216.239.59.104/search?q=cache:tp0H2...no&ct=clnk&cd=7

Test linket til i en annen liknende tråd her på forumet:

http://www.behardware.com/articles/647-1/w...-2-to-5-ms.html

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Boye: Sun-skjerm kostet vistnok i sin tid 30-40 000,- men jeg kjøpte den for 2100,- levert på døra to år siden. Det er en del usikkerhet i hvor jeg skal bo allerede om fem måneder, så jeg vil ikke investere for mye i noe jeg muligens ikke vil ha så lenge, så en pris ~25% over dagens TN-priser er nok desverre min grense. Når det kommer til bildekvalitet bryr jeg meg rett og slett bare om sort, fargekvalitet og at innsynsvinkelen er så stor at skjermen ser lik ut i alle hjørner. Jeg har en 19" 959NF på høyresiden jeg uansett vil gjøre 80% av arbeidet på.

Vurderer gjerne et IPS-panel, med finnes det noen passende WS modeller over 20" ?

Lenke til kommentar

Er 20WGX2 Pro det samme som bare 20WGX2 som prisguiden linker til?

Jeg leste litt om den, men testen på behardware gav skjermen bare to av fem stjerner for film, og jeg er enda usikker på om glossy vil fungere for meg.

Jeg må nok rett og slett pakke opp min flotte 1500,- LG Flatron L1917S-SN og slite med at svart er grått øverst og lilla nederst.

EDIT: Din oppdatering av posten bekreftet at Pro og ikke-Pro var to skjermer, takk.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Skal du ha en skjerm med god bildekvalitet over 21", vil jeg annbefale deg å spare opp til en Dell 2407WFP, den var nede i 6500 kroner på tilbud, og kommer sikkkert ned dit igjen.

Det finnes bare tre 22" paneler på markedet, Tn paneler fra CMO, AUO og Samsung. De aller fleste bruker CMO panelet, har hørt att ett par bruker AUO, men har enda ikke hørt om noen med samsung sitt.

Lenke til kommentar

Åhoi, til den prisen virker det som en kjempeskjerm. Jeg får sette opp et prisvarsel i prisguiden og se se om den eller en annet IPS/VA skjerm kommer først.

Takk for tipset watercool:)

2407WFP

S-PVA (true 8-bit)

1920x1200 widescreen

DVI-D (HDCP), HD15, S-Video, Composite, Component Video (HDCP)

4 port hub (USB2)

PIP

480mbits/s USB2.0 card reader

easily pivotable (requires software based support for image rotation)

Lenke til kommentar

Dette bildet økte maksprisen jeg vil gi enda mer. Jeg ser normalt 20 grader opp på mine skjermer og har tidligere fryktet mangel på fremovergående tilting på LCD-skjermer :

photo03.gif

Takk for tråden @daniel89j, det blir nok for mye å lese gjennom, men førsteposten og søkefeltet vil nok bli brukt om denne kommer på tilbud igjen.

Lenke til kommentar

Jeg sitter i en Malung med skjermene på en Mikael som gir over nesten 50 cm fra dypeste punktet i setet til bordflaten og 65 cm til glasset på skjermene. Når jeg sitter så lavt med ~45 grader vinkel på stolryggen har jeg god støtte for rygg og behagelig hodevinkel.

Litt festlig at det står "Maks belastning: 30 kg" for bordet når det er skjermer, forsterker og høytaler på 41+25+6+10+5 på min.

Lenke til kommentar

Jeg har 4 sånne stålben til en bordplate jeg fikk her.

Platen er på 150x80 og med et sånt ben i hvert hjørne.

Når jeg hadde 17" crt skjerm på det bordet her så var det 1.5-2 cm svikt midt på bordet.

Nå med 20" lcd så er det bare cirka 0.5 cm svikt på det, så tydelig at det har endel å si hvor tungt det som er midt på platen er.

Ser forresten at de har mye greie møbler på Ikea, greit å vite :yes:

Lenke til kommentar
correct me if i'm wrong, men lanserte ikke dell en 22" forrige uke eller noe? den skal vist havne på ca 3,5 k når den kommer ut :)

7715593[/snapback]

Dessverre er det ikke større oppløsning enn E207WFP, og i og med at den er så billig vil jeg tro kvaliteten ikke er allverdens heller.

E20/WFP er jo testet her på hw.no og gikk ut med bare middels karakter.

Vil tro denne 22" ikke er noe særlig bedre.

Lenke til kommentar

Stemmer som kremt sier her, den 22" skjermen bruker nok samme panel som alle de andre, er ihvertfall sikker på at det er ett TN panel.

De E skjermene er mye billigere, men dell har ofret ergonomien og designet, og tilkoblingene. I tillegg har de begynt med TN paneler, og bildekvaliteten er ikke så mye bedre lenger. REgner nesten med at også denne 22" skjermen vil slite med backlight bleed.

Ultrasharp skjermene, ihvertfall de som slutter på 7 (muligens med unntak av 2707) har omtrent alt du kan får av ergonomiske muligheter.

Prøvde å vippe min maks fremover, og kan nesten ikke tro at noen kan sitte så lavt i forhold til skjermen. Tror nok den kan vippes nok fremover, ja.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...