Gå til innhold

Fornye og øke batteri pakken i ein UPS Bilbatteri!

Anbefalte innlegg

Har ein liten ups, som eg tenkte å lage litt større. Trur den er på 600VAC

Den har eit 12v 7Ah batteri nå.

Hadde planer om å koble til eit bilbatteri på 12v, og f.eks 60Ah.

Det den skal drive er ein iptelefon, ein router og eit adsl modem, muligens også ein siemens trådlaus telefon base.

UPS'n hadde også ein pipert inni seg, men den har eg fått fjerna, så den er praktisk talt lydlaus.

Det eg lurer på er om det vil funke bra? Med tanke på at UPS'n skal stå på i mange timer. Normalt sett er jo den på i 5-10 minutter og det går batteriene lades relativt fort ut. Kordan blir det med lang batteritid, og liten strøm? UPS'n og heile pakka kan stå ute, slik at det får brukbar kjøling (seff under tak og tørt)

Trur dere dette vil funke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det tar bare lengere tid å lade batteriet.

Jeg brukte en eldre UPS som inverter i bil til en stasjonær pc på ferietur. Det fungerte ganske bra et par dager, helt til den røyk. Fant aldri ut hva som hadde skjedd, men det luktet svidd og sikringen gikk.

De er ikke beregnet fo langvarig bruk, jeg hadde også montert en kjølevifte på den.

Tror ikke at det vil skade til ditt bruk, da strømbrudd skjeldent varer så lenge, at du ikke har så mye påkoblet, og at batteriet kanskje lades ut først.

Lenke til kommentar

En UPS er en backupløsning for at ditt utstyr skal kunne overleve korte strømbrudd og evnt. kjøre kontrollert ned PC-utstyret ved en lengre strømstans. En så "liten" UPS, som mest sannsynlig ikke er en online-UPS, er ikke beregnet for kontinuerlig uttak over lengre tid og det vil fort utvikle seg varmgang med tilhørende "nedsmelting" i komponenter hvis den skal brukes slik du forespeiler deg. Da kjøper man en online-UPS eller en konverter (inverter) som omformer fra f.eks 12VDC til 230VAC.

Hva er det som gjør at du ønsker å bruke ett 60Ah's batteri istedenfor å kjøpe ett nytt 12V/7Ah's-batteri hos f.eks Biltema?

Lenke til kommentar

Det går fint å bruke et batteri med større kapasitet. Ladestrømmen som leveres til batteriene blir den samme, men ladingen tar lengre tid. Utlading tar også lengre tid.

Til det lette bruket som det nevnes her (jeg anslår 10W) så skal det gå fint å bruke den kontinuerlig.

Gozarpz: Jeg tror at grunnen til at det ikke fungerte i bilen din var at spenningen i biler ofte er svært ustabile. Den kan være fra 11-15V og det kan forekomme mye elektronisk støy og høye spenningstopper. Dette belaster elektronikken i UPSen veldig og jeg tror det kan være grunnen til at den ble ødelagt.

Lenke til kommentar
En UPS er en backupløsning for at ditt utstyr skal kunne overleve korte strømbrudd og evnt. kjøre kontrollert ned PC-utstyret ved en lengre strømstans. En så "liten" UPS, som mest sannsynlig ikke er en online-UPS, er ikke beregnet for kontinuerlig uttak over lengre tid og det vil fort utvikle seg varmgang med tilhørende "nedsmelting" i komponenter hvis den skal brukes slik du forespeiler deg. Da kjøper man en online-UPS eller en konverter (inverter) som omformer fra f.eks 12VDC til 230VAC.

Hva er det som gjør at du ønsker å bruke ett 60Ah's batteri istedenfor å kjøpe ett nytt 12V/7Ah's-batteri hos f.eks Biltema?

7706247[/snapback]

For å få lengre batterilevetid seffølgeli.

Strømmen skal være borte vekk i 6 timer i morgen og søndag.

Har også ein backup plan, http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=323127 har ein slik også, og ein bil utafor.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Er litt skeptisk til om det er særlig lurt å bytte ut et UPS-batteri med et bilbatteri. Bilbatterier bruker normalt flytende elektrolytt. Jeg tviler på om det samme er tilfelle i små UPSer. I så fall er ikke ladeelektronikken tilpasset oppladning av batterier med flytende elektrolytt. UPS-batterier er antakelig gasstette også, hvilket rimelige bilbatterier ikke er, slik at du risikerer gasslekkasje og mulig eksplosjonsfare.

Skeptisk :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...