DaEvil1 Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Nå, da jeg er ferdig med førstegangstenesten, har jeg tenkt å søke meg inn på en økonomiutdanning. Men uansett hvor mye jeg studerer tilbud, krav osv skjønner jeg ikke døyten av studiepoeng. Det står på det studiet på den skolen jeg vil inn på at man må ha 56,5 studiepoeng for å komme inn. Så vidt jeg vet, er jeg ikke i nærheten av dette (hvis militærpoeng og realfagpoeng kommer inn, er jeg vel på 45 ca.) betyr dette at jeg bør finne meg et studie som ikke krever noe særlig poeng eller er det noe annet som gjør det mulig for meg å komme inn på dette studiet? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Kan jo eventuelt satse på at poengkravene til bli mindre. Samtidig kan du se etter om det er andre læresteder som har lavere krav. Oslo f.eks er kravene høye uansett studie. her er alle poenggrensene: http://www.samordnaopptak.no/statistikk/20...r_vara_2006.htm Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Se deg om etter andre skoler er flere som tilbyr økonomiutdanning med lavere opptaks krav, laverer opptakskrav betyr ikke nødvendigvis at studiet er dårligere, bare mindre populært. Husk også at poenggrensene kan endre seg fra år til år. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Du må ikke blande skolepoeng, konkuransepoeng og studiepoeng - Skolepoeng er snittkarakteren din fra VGS multiplisert med 10, samt fordypnings- og/eller realfagspoeng. Det er disse poengene man 'bruker' i primærvitnemålskvota. - Konkuransepoeng er det samme som skolepoeng, men i tillegg alderspoeng, kjønnspoeng, bonuspoeng, osv man måtte ha. Dette er poengene i ordinær kvote. - Studiepoeng er noe man 'tjener' når man tar høyere utdanning (høyskole/universitet). Studiepoengene bare indikerer faglig tyngde i et emne. I løpete av ett semester (1 halvår) må man ha tilsammen 30 studiepoeng for at dette skal gjelde som helttidsstudium. Når man har bestått eksamen i emnene 'tjener' man studiepoengene for disse. Eneste opptaket hvor studiepoeng i tillegg til konkuransepoengene benyttes, etter det jeg kjenner til, er medisinstudiet. Med forbehold om småfeil. Edit: die = din Endret 12. januar 2007 av skag1 Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 Takker for en forklaring. Ble litt mer klart for meg nå hvordan det fungerer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå