Oddvar2 Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Har problem med lekasje i min gamle peugeot 309. Bakluken er ikke orginal og jeg regner med at dette er årsak til lekasjen. Til tross for at dette er rimelig klart klarer jeg ikke å finne ut hvor vannet faktisk kommer inn. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre. Skikkelig kjipt med denne leksjen ettersom bilen fungerer meget bra ellers. Lenke til kommentar
hagobart Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Hvor legger vannet seg? Jeg hadde vannlekasje på min Celica. Vannet trengte seg da inn rundt baklyktene og la seg i hjulbrønnen under bagasjeromsplata. En løsning kan være, som jeg gjorde, å legge seg i bagasjerommet mens noen spyler bilen. Ikke å anbefale hvis du har klaustrofobi......hehe....lykke til! hagobart Lenke til kommentar
Oddvar2 Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 Hei, takk for svar! Jeg har prøvd det med å ligge bak mens en annen spyler. Det er fortsatt vanskelig å se hvor vannet kommer inn. Når bilen har stått ute i regn kommer det fortsatt vann inn. Jeg har sjekket baklyktene og de ser ut til å være tette. Vannet legger seg mellom setet og ryggen i baksetet. Jeg tror likevel at vannet kommer inn i bagasjerommet for så å renne fram i setet... Hadde satt stor pris på om flere hadde forslag! Lenke til kommentar
-ELK- Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Jeg har samme bil, og det samme problemet, og skulle faktisk inn på forumet her for å høre om det samme. A common defect on the pre-facelift models was rainwater leaking into the rear of the car via the tail lights, resulting in puddles of water sitting under the rear seats which ultimately could rust out the vehicle around the rear suspension mounting points, as well as rotting the rear seat itself. Modification kits to resolve this were available for a time; some owners resorted to the use of liberal applications of silicon sealant.. Jeg tror nok det lekker inn i baklyktene, det samme skjer med min bil. Mange har tettet dette med silikon, men hva slags silikon bør man bruke? De på maleforretningen ville ikke selge meg noe da de var usikre på hva man kan bruke i sprekken mellom metall og plast.. Endret 12. januar 2007 av -ELK- Lenke til kommentar
Oddvar2 Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 Tusen takk for meget god hjelp!! Har sett litt mer på det nå, og det er tydelig at vannet kommer fra langt bak i bagasjerommet. Det kan med andre ord godt være at det er lyktene som lekker. Jeg er selv under middels kyndig når det gjelde bil/reperasjoner, så jeg hadde satt stor pris på om du hadde holdt meg oppdatert på utviklingen! Jeg trodde i starten at vannet kom inn som følge av dårlig pakning rundt bakruten. I forbindelse med dette gikk jeg til innkjøp av tettningsmiddel på biltema; art.nr 36-4809. Finnes flere andre passende varianter her. Lenke til kommentar
-ELK- Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Jeg har akkurat det samme problemet selv som sagt, og kom over artikkelen på wikipedia. Jeg håper for guds skyld at dette er feilen, jeg irriterer meg grønn over å måtte ta ut baksetene og tørke disse inne. Ikke bare rotner disse etterhvert, men det vil sikkert bli endel rust av dette også. Skal kjøpe noe silikon etterpå, så får se om dette ordner problemet. Det som er mest irriterende er vel at selgeren ikke informerte meg om dette. Lenke til kommentar
Oddvar2 Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 Jeg føler at jeg endelig har funnet en som forstår meg!! hehe. Bilen min går som en klokke, men vannet overskygger likevel gleden. Ironisk nok studerer jeg for tiden i Bergen, byen hvor de er i ferd med å sette nedbørstekord as we speak. Hadde vært fantastisk om dette var feilen ja. Ikke bare medfører vannet at baksetene blir ubrukelige, men vannet kan som wikipedia sier medføre at festene til støtdemperne ruster, noe som ville vært krise. Jeg prøver å fikse feilen jeg også så gir jeg tilbakemelding på resultatet. Vil igjen takke for at du tok deg tid til å svare. Jeg har lett over alt på nettet etter mulige lekkasjesteder. Kom likevel ikke på å søke i wikipedia. For meg var dette et gjennombrudd! Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 (endret) Om dere skal benytte tetningsmiddel, unngå silikon, men bruk akryl eller lignende. Silikon kan få stål til å ruste. Endret 12. januar 2007 av sesteen Lenke til kommentar
Oddvar2 Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 Fint om du kan gi en spesifikk anbefaling hva gjelder tetningsmiddel. Er det for eksempel en type på biltema du kan anbefale? Takk for god hjelp! Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Kjøp vanlig vinduskitt vel. Rull ut i lange pølser med diameter 3-4 mm. Skru ut lyktene og legg kittet der lykten ligger an mot karosseriet. Lukter ikke, lett å legge og holder i mange år. Lenke til kommentar
Oddvar2 Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 Som jeg skrev tidligere i tråden så har jeg ikke mye erfaring med bil. Tror dere det tetningsmiddelet jeg refererer til lenger oppe i tråden fungerer til å tette lyktene med også! Dersom noen foreslår noe annet kjøper jeg det! Lenke til kommentar
Oddvar2 Skrevet 14. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2007 Hei igjen -ELK- Jeg har nå forsøkt å legge nye pakninger rundt baklyktene. Mine observasjoner så langt viser at bilen nå tar inn vesentlig mindre vann. Likevel er nok ikke forsøket mitt helt vellykket. Fortsatt lekker bilen inn litt vann gjennom den ene lykten. Får prøve litt til... Du da? Hvordan går det med din lekkasje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå