monirha Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Skal lage en logo, noe jeg ikke har erfaring med. Så jeg har etpar spm. -Kan jeg bruke en "free font" jeg har funnet på nettet? -Hvor mange farger bør jeg holde meg til? 2? 3? -I hvilket format bør jeg lage det i? Jeg har hørt om noen bildefiler med høy oppløsning, hva heter desse filene? Kommer ikke på hva de heter.. Blir det dårlig hvis jeg lager logo med .jpg eller .gif?? Hva er normalt å bruke`? Setter stor pris på hjelp. Om noen ønsker å lage forslag, ideer takker jeg for det! Ta kontakt på PM! Lenke til kommentar
Mottiman Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Du kan vel bruke alle slags fonter som du finner, med unntak av rare tilfeller sikkert. Vet ikke helt ka som e d smarteste å lagre i, men lagr selv psd filen hvis du bruker photoshop. Ofte de enkleste logoene som er de beste! Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 På skolen (medielinja) bruker vi illustrator fordi den operer med vectorgrafikk og man derfor kan blåse det opp så stort man måtte ønske, uten at det blir "pixlete". Når man lagrer det ferdige resultatet pleier man som oftest å lagre det som en PDF fil fordi man heller ikke her mister noe informasjon i bildet (man kan zoome inn 5000% og alikevel er linjene helt glatte). Om man lagrer som gif eller jpg og zoomer inn bare 300% vil man fort se pixlene, og man vil, feks ikke kunne blåse det opp til å trykke det på en genser elelr lignene.. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 -I hvilket format bør jeg lage det i?Det kjem vel litt an på kvar den skal brukast. For bruk på nettet vil PNG vere det beste valet.Jeg har hørt om noen bildefiler med høy oppløsning, hva heter desse filene? Kommer ikke på hva de heter.. Tenkjer du på vektorbilete? Dei har ikkje høg oppløysning, men er laga på ein annan måte. «Vanlege» bilete er laga av eit visst tal pixlar, og om ein då forstørrer mykje vil ein kunne sjå kvar enkelt pixel. Vektorbilete derimot er gitt ved matematiske uttrykk, og kan dermed forstørrast so mykje ein vil og framleis ha like jamne kurver. Les meir i denne tråden. Lenke til kommentar
monirha Skrevet 12. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2007 -I hvilket format bør jeg lage det i?Det kjem vel litt an på kvar den skal brukast. For bruk på nettet vil PNG vere det beste valet.Jeg har hørt om noen bildefiler med høy oppløsning, hva heter desse filene? Kommer ikke på hva de heter.. Tenkjer du på vektorbilete? Dei har ikkje høg oppløysning, men er laga på ein annan måte. «Vanlege» bilete er laga av eit visst tal pixlar, og om ein då forstørrer mykje vil ein kunne sjå kvar enkelt pixel. Vektorbilete derimot er gitt ved matematiske uttrykk, og kan dermed forstørrast so mykje ein vil og framleis ha like jamne kurver. Les meir i denne tråden. 7702698[/snapback] Var nok PNG jeg skulle frem til. Hvordan/hvor lager man sånne filer?? Og hvordan lager man vektorbilde? Jeg bruker photoshop. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 For å lage vektorbilder må man ha ett program som opererer med vektor. Ett av disse er Illusrator, ganske likt soom photoshop og ca like dyrt. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 I Photoshop vil iallfall det du lager med penneverktøyet (pen tool) vere i vektorform, men lagringsformatet avgjer om andre vil kunne skalere «tapsfritt». For å lagre i PNG i PS kan du anten velge PNG frå nedtrekksmenyen i Save as-vindauget, eller bruke Save for web. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 To tips: Bruk færrest mulig farger. Lag logoen i vektorgrafikk - EPS er en standard som funker 'overalt' til trykkerier o.l. så blir den like bra uavhengig av størrelsen du skal ha. JPG/Gif er lite egnet som 'original' til en logo siden de taper seg betydelig ved endring av størrelse. Lenke til kommentar
kqwaiiiii Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Skal lage en logo, noe jeg ikke har erfaring med.Så jeg har etpar spm. -Kan jeg bruke en "free font" jeg har funnet på nettet? -Hvor mange farger bør jeg holde meg til? 2? 3? -I hvilket format bør jeg lage det i? Jeg har hørt om noen bildefiler med høy oppløsning, hva heter desse filene? Kommer ikke på hva de heter.. Blir det dårlig hvis jeg lager logo med .jpg eller .gif?? Hva er normalt å bruke`? Setter stor pris på hjelp. Om noen ønsker å lage forslag, ideer takker jeg for det! Ta kontakt på PM! 7702413[/snapback] 1. Nei, egentlig ikke. Gratisfonter har i 99% av tilfellene elendig kerning og er ubrukelige så lenge du ikke gjør noe med dem. 2. Lag det i Illustrator eller et annet vektor program 3. Du har sikkert hørdt om vektor som ikke er et bilde ved at det ikke har pixler som et vanlig bilde. 4. Hvis du skal sende logoen til trykk bør du lagre i CMYK og pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå