vegge Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Vet det er mange tråder om hvordan dele ADSL, men la meg se om jeg har forstått det rett.. Hvis jeg får ADSL.. 1. Så kan jeg koble linja fra ADSL-modemet og inn i uplinken på switchen min. Videre går tp-kabler fra de vanlige portene ut til våre to PC-er. Da vil jeg kunne koble til med en av maskinene, og den maskinen kan dele Internett med den andre. Stemmer ikke dette? Er jeg på villspor? Kan begge maskinene få tilgang til ADSL uavhengig av den andre? PC1 ADSL, PC2 avslått? PC1 avslått, PC2 ADSL? Ulempen ved denne måten er vel de mange ulempene.. 2. Den beste løsningen er vel å skaffe seg en router. ADSL-modem --> router --> switch --> PC-er Men hvordan blir det nå? Kan begge maskinene koble opp mot ADSL? Uten å måtte dele Internett i WinXP? Har hørt at Telenor krever pålogging med brukernavn og passord? Noen tanker om det? Hva slags router burde jeg kjøpe? Har en 8-porters switch fra før.. Håper noen tar seg tid til å svare, selv om dette er et mye omtalt tema. Så skal heller jeg hjelpe de neste som spør.. :wink: _________________ *gleder meg til sommerferien* [ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-11-26 20:13 ] Lenke til kommentar
Jakob Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Er vel like blank som deg(får snart adsl)... Men skal prøve. 1. Vet ikke helt, i utgangspunktet kan ikke en switch dele internett. Det beste er vel å ha 2 nettvrkskort i maskin 1, og bruke ICS. Om du kan få adsl inn og ut på samme kabel/kort, vet jeg ikke. 2. Med en ruter kan begge sitte på nett, blir seff 1/2 hastighet. Routeren er den som kobler opp, og så lenge den er på (hele tiden), er det bare å koble til via nettverk(skru på pc'n). Så du trenger ikke logge på i windows hver gang. På http://www.komplett.no er det et godt utvalg av routere, har selv tenkt på SMC High speed barricade routeren(den billigste versjonen), men tror også 3com routeren er bra. Disse har vel ikke de beste funksjonene, men holder til hjemmebruk. De har også innebygd switch(4-port). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 20:10, skrev havegg:Vet det er mange tråder om hvordan dele ADSL, men la meg se om jeg har forstått det rett.. Du kan gjøre som du skisserer med og bruke ICS og dele med en maskin, dette funker bra med Telenor ADSL fordi de bruker PPPoE og det holder med ett nettkort, skal du bruke f.eks Bluecom eller Tiscali bør du sette inn et ekstra kort for og skille nettene. Den enkleste løsningen er jo og bruke en skikkeli router, da slipper du og måtte ha en maskin på kun for at den andre skal bruke nettet. Alle slike rimelig routere støtter PPPoE med brukernavn og passord som Telenor bruker. Men hvorfor skal du bruke Telenor, det finnes jo rimeligere alternativer. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Det er ting dere to to må fortelle først og det er hvilken leverandør dere håper dere skal FÅ adsl fra . De bruker nemlig forskjellig måter for å identifisere dere . Telenor har vel sin PPPOE og støtter routeren dette så er det routeren som er logget på nett med brukernavn og passord og ikke de pc`r som er koblet mot router ( eventulle andre switcher/huber etter denne ) Bruker den leverandøren deres statisk ip så er det sikkert ikke brukt passord / brukernavn og da er det problemet løst . Dere bør kjøpe en router ihvertfall . Og denne bør støtte alle protokoller som de bruker gjøre disse routere ( statisk,dynamisk,PPPOE ) og når dette er med leveransdøren er løst så er det lettere å gi et godt svar .... SMC routere er mye pratet om her på forumet så den er nok OK , 3Com er nok også en bra router . Selv har jeg en Unex IS050p som også er en billig alternativ for en router som har 4 ports 10/100 switch ................... Lenke til kommentar
Jan-Banan Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Om dåkker får tak i en gammel pc, P100 eller lignende, så last ned en linux router. f.eks clarkconnect.. enklere enn clarkconnect kan d ikke bli.. tilogmed bestemor klarte å installere d Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 du trenger ikke både switch og router, det holder med routeren. det var en annen fyr som anbefalte smc barricade-routeren, og denne ser for meg veldig fin ut. "lillebror" i den serien har 4 10/100mbits porter (og WLAN). Den har NAT (Network Address Translation), som gjør at hele nettverket ditt ser ut som én datamaskin for andre utenfor ditt nettverk. Lim dette nummeret: 113936 inn i Komplett.no's hurtigkasse, og du vil få en mye mer grundig gjennomgang av alt det smc'en har å by på... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Quote: Den 2002-11-26 20:45, skrev Konge:Bruker den leverandøren deres statisk ip så er det sikkert ikke brukt passord / brukernavn og da er det problemet løst . De fleste utenom Telenor bruker dynamisk IP tildelt via DHCP, ikke noe tull med brukernavn, bare rein IP. Lenke til kommentar
superdigg Skrevet 26. november 2002 Del Skrevet 26. november 2002 Har NGT selv, Netopia modemet har innebygd 1 ports ruter. Det eneste jeg trengte da var en switch. Kjøpte en SMC EZswitch og har nå 4-5 pc'er koblet til som deler ADSL linja. Med andre ord, med Telenor trenger du ruter med Nextgentel ikke. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 1) Riktig. Selv fikk jeg ikke Internet Connection Sharing til å virke, selv om jeg fulgte instruksjonene fra detaljerte temasider på nettet. Jeg lastet i stedet ned en enkel men fungerende gratis proxy server (Netcruiser Proxy). Denne er mye enklere å installere og bruke enn ICS, og ... nevnte jeg mye enklere? Dersom du har maskin 1 avslått er det ingen problemer med å få maskin 2 på nettet uansett, med switch. Med dynamisk utdelt ip deles den ut når du slår på maskin 2, med statisk ip stiller du inn maskinene til å ha samme IP. Kun med avslått maskin, altså. 2) Jeg ville likevel ha en ruter. Ikke minst fordi det er sikrere (gikk fra mellom 500 og 1000 daglige 'knock' på port 137 til 0). Jeg kjøpte en netgear ruter til ca. 450 kroner. Det er med innebygd 4 porters switch, så du trenger ikke lengre din gamle. Det er riktig som de andre sa, nå er det ruteren som får utdelt IP nummer, og leverandøren din merker ingen forskjell. Jeg vil ikke anbefale å installere en linuxbox når du kan kjøpe en ruter for noen hundrelapper. Du sparer den inn på strømregningen. Håper det gjorde ting litt klarere. -tommyb Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Forresten har jeg bluecom: 395 kr / 400 kbps. -tommyb Lenke til kommentar
Term Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Selv valgte jeg bluecom for denne muligheten. Dette pga du ikke trenger noen spes pålogging, du bare starter opp, og begge er på nett. uavhengig av hverandre. alt vi har er en hub og et netverkskort hver. hvorfor gjøre det vanskelig når du kan gjøre det lett og enkelt. Kanskje ikke den sikreste løsningen, men det er derfor vi begge kjører software brannmur....(ikke microsoft sin) Lenke til kommentar
vegge Skrevet 27. november 2002 Forfatter Del Skrevet 27. november 2002 Det blir vel gjerne; Telenor Nye Online ADSL 704/128 349,- pr mnd Høyttalere/Pen Drive 1GB grense/99,- for 5GB Bluecom ADSL 384/128 395,- pr mnd Tele2 Medium 704/128 439,- pr mnd etter jul Alle overnevnte alternativer skal vel gå glatt å dele hvis jeg kjøper en router. Men jeg er fortsatt ikke helt med på om deling via (bare en) switch en mulighet.. La oss si PC1 kobler til Internett. PC2 slås på og får delt Internett fra PC1. PC1's ip er PC2's gateway osv. Hva skjer hvis PC1 blir skrudd av? Mister PC2 Internett? Ellers takk for mange gode svar, innser at det uansett vil være lurt med en router.. :smile: Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 08:34, skrev havegg:Det blir vel gjerne;Alle overnevnte alternativer skal vel gå glatt å dele hvis jeg kjøper en router. Men jeg er fortsatt ikke helt med på om deling via (bare en) switch en mulighet..La oss si PC1 kobler til Internett. PC2 slås på og får delt Internett fra PC1. PC1's ip er PC2's gateway osv. Hva skjer hvis PC1 blir skrudd av? Mister PC2 Internett?Ellers takk for mange gode svar, innser at det uansett vil være lurt med en router.. :smile: Ja, da mister PC2 nettet, du kan jo velge Bluecom, de gir begge PC-ene skikkelig IP og alt du trenger er en hub eller switch. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 27. november 2002 Forfatter Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 08:42, skrev agvg:Ja, da mister PC2 nettet, du kan jo velge Bluecom, de gir begge PC-ene skikkelig IP og alt du trenger er en hub eller switch. Hvor står det at BlueCom gir begge PC-ene skikkelig IP? Sitat BlueCom..; Fast IP-adresse koster NOK 895,- for ADSL, og NOK 1200 for SDSL per år. Uansett, la oss si jeg bestiller BlueCom og får fast IP. Nettverk og Internettdeling vil da fungere like greit som med router? Eller blir det stres..? Er det bare BlueCom som gir skikkelige IP-er? Hvis de da gir skikkelige IP-er..? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 08:55, skrev havegg:Hvor står det at BlueCom gir begge PC-ene skikkelig IP?Sitat BlueCom..;Fast IP-adresse koster NOK 895,- for ADSL, og NOK 1200 for SDSL per år.Uansett, la oss si jeg bestiller BlueCom og får fast IP. Nettverk og Internettdeling vil da fungere like greit som med router? Eller blir det stres..?Er det bare BlueCom som gir skikkelige IP-er? Hvis de da gir skikkelige IP-er..? Tja, med skikkelig IP mener jeg en som fungerer mot nettet i mottsetning til og dele en IP igjenom en router, at du tydeligvis regner skikkelig IP som fast IP er jo din tolkning. Det er veldig greit og slippe en router og bluecom sin løsning gir deg da muligheten for to PC-er mot nettet på samme modem. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 27. november 2002 Forfatter Del Skrevet 27. november 2002 Sorry agvg, for at jeg tuller med definisjonen av IP-er og slikt.. Da blir det enten router og/eller BlueCom. Forstår det slik at BlueCom vil virke som å ha en router, bare med unntak av sikkerhet osv.. Begge PC-ene kan koble opp mot ADSL uten Windows-Internettdeling. Ingen av PC-ene er avhengig av å ha den andre PC-en på.. Stemmer ikke dette? Men det kan vel uansett være kjekt med en router.. hmm. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. november 2002 Del Skrevet 27. november 2002 Quote: Den 2002-11-27 09:10, skrev havegg:Da blir det enten router og/eller BlueCom. Forstår det slik at BlueCom vil virke som å ha en router, bare med unntak av sikkerhet osv.. Begge PC-ene kan koble opp mot ADSL uten Windows-Internettdeling. Ingen av PC-ene er avhengig av å ha den andre PC-en på..Stemmer ikke dette?Men det kan vel uansett være kjekt med en router.. hmm. Ja, det gjør det. En router gir noget bedre sikkerhet og du kan kjøre lokalnett mellom maskinene uten noe problem. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 29. november 2002 Forfatter Del Skrevet 29. november 2002 Med BlueCom kan jeg dele ADSL ved hjelp av en switch og PC-ene kan gå på Internett uavhengig av hverandre. Hvordan er det med Tele2? Må jeg til med en router for å få det skikkelig til da? Det står nemlig mellom BlueCom 384 eller Tele2 704.. Setter pris på flere innspill. Takk for hjelpa så langt! :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå