Gå til innhold

Spørsmål rundt koaksialkabel og antenne

Anbefalte innlegg

Heisann!

Mulig jeg poster til feil forum, men dere får da tilgi meg.

Jeg har satt opp en vanlig antenne, for tv2 og nrk, denne er tikoblet via 75 ohms koaks.

Underveis, så må jeg da skøyte denne kabelen, har bruke f-plugger med tilhørende skøyteledd. Kabelen må av ulike årsaker skjøtes to plasser, den totale lengden blir litt i underkant av 20m.

Mitt spørsmål er da rundt dette med skjermingen og f-pluggen. Jeg forstår det slik at den folien som ligger rundt kabelen ikke skal/trenger å være med i "monteringen" og kan fjernes. Det nettet som ligger rundt, som ser ut som en strømpe, skal være med, det samme med kjernen (naturlig nok).

Jeg opplever imidlertid at bildet ikke er slik det burde være, dvs endel støy (snø) i bildet.

Mitt spørsmål er da som følger, når man skrur f-pluggen på kabelen, og setter på skjøteleddet, blir det ikke kontakt mellom kjerne og strømpe? Og i så fall, er dette negativt og er det dette som fører til dårlig signal?

Er det enklere å bruke et vanlig skjøteledd for koaks, enn f-plugger. Vil dette føre til mindre signaltap, eller er det så minimalt at det ikke vil ha noe å si.

Har nesten helt fri sikt til senderen, og det er i underkant av 2000 meter til den, så jeg mener ikke at signalet er for svakt.

Takk for all hjelp!

Tetanus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for hjelpen, det viste seg at jeg har klemt bort strømpen på en av koblingene når jeg har skrudd på pluggen.

Har ikke fått forsøkt om bildet forbedrer seg, men jeg skal komme tilbake til det så snart jeg har fått ordnet det.

Edit: bildet ble bedre, men ikke helt perfekt. Ser ut til at jeg må en tur på clas ohlson.....

Tetanus

Endret av Tetanus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...