wil Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Hei. Jeg har et lite Grub spørsmål. Tok en reinstallasjon av Slackware i dag og da måtte jo også Grub installeres på nytt igjen også. Greit nok det liksom, men jeg lurte litt på om det finnes noen måte å installere Grub slik at man slipper å installere Grub på nytt igjen hvis man installerer Linux på nytt igjen. Finnes det noen finulige måter å gjøre det på? Vennelig til. wil. Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Ikke installer LILO/GRUB når du reinstallerer. Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Jeg har installert Grub pakken igjennom tgz da og da vil jo nødvendigvis Grub ligge under pkgtool. Hmmmm, og når jeg reinstallerer Slackware, så forsvinner jo alle programmene, og dermed Grub også. Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Nei, ikke installer LILO/GRUB på MBR når du reinstallerer. Programvaren gjør du som du vil med. Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Hvordan installerer jeg den på en annerledes måte da? Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Som sagt, ikke installer LILO/GRUB på MBR (whatever). EDIT: Eller vil du legge til selve GRUB-pakken i installasjonen? Endret 11. januar 2007 av olear Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 det vet jeg ikke om jeg har kunnskaper nok til å gjøre. Hvordan gjør jeg det slik at den ikke installeres på MBR da? Gjør jeg det slik at jeg ikke kjører setup (hd0). Bare kjøre setup (hd0,x)? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Det olear mener (om jeg har forstått ham rett) er at du under reinstallering av Slackware IKKE installere en bootloader. Gitt at grub er installert på MBR vil grub fortsatt være installert på MBR og du kan boote Slackware, installer grub-pakken (om du vil) og evt. endre menu.lst til ny kjerne osv. Endret 11. januar 2007 av olefiver Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Jada. Jeg installerer ikke Lilo. Har slutta med den for lenge sia jeg og jeg gjør det du sier nå også. Men hvordan får jeg installert Grub på MBR, det jeg egentlig lurer på. Lenke til kommentar
olear Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 grubconfig som følger med GRUB. Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Hvor finner jeg den da? Prøvde å skrive Grubconfig i Terminal nå. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Har du installert grub pakken? Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Jepp. Det har jeg. Når jeg skriver Grub så kommer jeg inni kommandolinja til Grub der jeg installerer Grub. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Da skal du også ha grubconfig. Husk at du ikke skriver grubconfig i GRUB-kommandolinja Lenke til kommentar
wil Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Ok. Kanskje den ligger i Grub mappa da? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 tipper grubconfig ligger under /sbin eller /usr/sbin jeg. Kjør cat /var/log/packages/grub* | grep grubconfig for en enkel måte å finne det ut på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå