Arto Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Hei! Solgte min gamle pc (Abit nf7-s) nå på nyåret. Solgte den uten harddisk og skjermkortet (agp) som var litt ustabilt. Ny eier har kjøpt nytt skjermkort men han kjøpte et PCI kort. Når han nå prøver å starte opp maskinen får han ikke bilde og maskinen gir regelmessige pipelyder. Noen som vet om det er et problem å skifte fra agp til pci kort uten evt. å først gjøre forandringer i bios som han nå ikke kommer inn i? Glad for svar fra noen med mer innsikt enn meg. Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Du kan ikke bruke et PCI-kort i en AGP slot! Det går bare ikke! så han må nok levere kortet tilbake og kjøpe et nytt som er AGP! (Eller tar jeg heilt feil nå?) Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Litt viktig å vite om det er PCI eller PCI-e. Er det førstnevnte skal det bare være å sette det i en ledig PCI-slot, men er det sistnevnte er det fint lite man kan gjøre siden PCI og PCI-e IKKE er kompatible (enda langt mindre AGP og PCI-e). Endret 11. januar 2007 av Ernie Lenke til kommentar
lonnj89 Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 som vil si at jeg hadde nesten rett? men, hvem er det som kjøper PCI-skjermkort nå? Lenke til kommentar
MaX [NOR] Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Litt viktig å vite om det er PCI eller PCI-e. Er det førstnevnte skal det bare være å sette det i en ledig PCI-slot, men er det sistnevnte er det fint lite man kan gjøre siden PCI og PCI-e IKKE er kompatible (enda langt mindre AGP og PCI-e). 7701162[/snapback] PCI = veldig gammel standard AGP = Halv gammel standard PCI-E = Gjeldende standard AGP og PCI-E er det ikke mulig å bytte om på. De har forskjellig mønster for feste av skjermkortet. Det er mulig å bruke et PCI grafikk kort på et AGP kort, men da får en veldig dårlig kappasitet på grafikkytelsen. Må da bruke et PCI spor for grafikkortet. Anbefales ikke. Edit: var vist litt treig med å svare Endret 11. januar 2007 av MaX [NOR] Lenke til kommentar
Arto Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Litt viktig å vite om det er PCI eller PCI-e. Er det førstnevnte skal det bare være å sette det i en ledig PCI-slot, men er det sistnevnte er det fint lite man kan gjøre siden PCI og PCI-e IKKE er kompatible (enda langt mindre AGP og PCI-e). 7701162[/snapback] Hei og takk for svar! Det er et PCI-kort ikke PCI-e og det er montert i pci-slot. Klart han burde kjøpt et agp-kort men når han nå har kjøpt feil lurer vi på om det i det hele tatt vil fungere med dette? Han får ihvertall ikke bilde nå. Pc`n fungerte forøvrig utmerket før jeg plukket ut agp-kortet og hd`n. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Han må nok bare resette cmos'n til kortet . Men , det er jo et kjent fenomen at det kan være deteksjons problemer med ulike skjermkort i visse kombinasjoner (hovedkort , bios versjon etc) . Men tullete av han og ikke anskaffe et AGP 8X kort da .. Det får man jo fra noen få hundrelapper og oppover . Lenke til kommentar
Ash Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Kan også hende at det hjelper å sette pci skjermkortet i et annet pci spor hvis det fortsatt ikke dukker opp etter resetting av cmos. Hvis han ikke har noe agp skjermkort kan det oftest være like greit å sette pci skjermkortet i pci spor #1. Dvs det som er rett under agp sporet. Disse deler vanligvis irq med hverandre men ingenting annet, derfor vil skjermkortet virke optimalt helt til det evt settes inn et agp skjermkort. Da bør det flyttes (i mange tilfeller må det flyttes siden det ikke er plass allikevel). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå