Gå til innhold

Sapphire X1950XTX - Lyd Og Varme

Footy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

19xx serien til ATI er varme og trekker mye strøm. Stock vifta er ikke den beste, ikke mye lyd fra den på lav RPM, men når man spiller så går jo selvfølgelig temp opp ganske mye, vifta på mitt 1950XT hopper fra 27% til ca 70% ved 70c. Så manuel instilling av farta på vifta er ikke dumt (Rivatuner, ATI Tray Tool, ATI Tool etc), satt min til å gå på 40-50 under gaming, og det blir skjelden varmere enn 60c på load. Spiller da bare World of Warcraft, så det kan sikkert bli varmere under andre mer krevende spill.

En ekstra vifte som blåser på kortet + bytte av stock kjøler er jo et alternativ som kan hjelpe litt, spesielt på lyd nivået.

Husk også at du trenger en rimelig kraftig PSU for å dra dette kortet (450w /m 30A på 12v er minimum hvis jeg ikke tar feil).

Lenke til kommentar

Velger å sitere fra sapphireforums her hva anngår psu krav:

"For an X19series, NO LESS than 30a CONTINUOUS/SUSTAINED on the 12v rail or a unit with dual 12v rails rated at 22a each for a CONTINUOUS/SUSTAINED value of 30a.

These values are the CONTINUOUS/SUSTAINED/NORMAL ratings and NOT the Max Peak Power rating."

kortet er noen ganger oppe i ca. 36 A peak :dribble: i 3dmark06 etc.

men d går bra så lange man har psu med over 30 A sammenhengende levering.

kortet blir sjeldent over 70 c med stock. Ja man legger litt merke til økning av dB når kortet belastes, men man kan som sagt før her, stille inn vifta med 3-persons apps.

Endret av Veggedyr
Lenke til kommentar

Psu burde ikke være et problem, dette kjøpes med en Mist 500w...

Har liten erfaring (gjort det 1 gang) skifte av Stockvifte på skjerkort, men om du ser på bildet bildet så er det jo en kjøleribbe + vifte på kortet allerede.. Hvordan kan varmen nå de tempraturer?

Og om jeg skulle bytte Stock vifta med f. eks Zalman GPU-kjøler, VF900-Cu (den passer denna sant?) hvordan gjøres dette?

Vifta og plastbelegget som allerede sitter på gjøre jo at lufte flyter over kjøleribba. Skal jeg sette på den zalmannen så må jo hele den av? i så fall ville jo all varmen igjen gå rett videre inni maskinen (på orginal vifta duttes den ut av sprinklene) Skal i så fall orginal kjøleribbe også av da?...

mao. jeg har ikke peil... hehe

Lenke til kommentar

Finnes ikke noen kjøler ala stock kjølern til det kortet med exhaust ut bak (afaik), så det er vel AC Accelero X2 og den Zalmanen du linket til som er alternativene.

Har hørt at hvis man monterer AC kjøleren så er den praktisk talt umulig å få av igjen. Dessuten så blåser den vel heller ikke lufta ut back i kabinettet som er ønskelig.

Lest litt på Sapphire sitt forum, og hvis man ønsker å bytte stock kjøler, så virker det som om Zalmanen er det beste alternativet.

Hvorvidt det er verdt det er et annet spørsmål, kansje ikke så mye å tjene på temp men heller på lyd nivå.

Skal sies at jeg ikke hører min stock vifte når jeg sitter med headsettet på, så for meg så har det ikke vært så irriterende som jeg trodde det skulle bli.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...