perkh Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 Hei, Ikke for å være vanskelig, men etter å ha lest endel på forumet her, og snakket med folk i butikken min for datautstyr, så er jeg fremdeles forvirret. Kan jeg koble til tre skjermer til min PC, og fremdeles ha god kvalitet på bildene? Jeg har lest sticky-emnet om dette, men skjønner ikke alt. Jeg har idag en PC med et dobbel-DVI skjermkort (Gainward 7600), som jeg har koblet to skjermer til. Jeg spiller overhodet ikke! Jeg bruker skjermene til å ha ulike programvinduer oppe. Idag er en skjerm "jobbevindu", mens den andre har oppe musikkprogrammet mitt. Jeg bare flytter programvinduene mellom skjermene. Jeg ønsker å utvide med en tredje skjerm, hvor jeg kan ha "verktøykassen" min i jobbingen. Mao: jeg behøver overhodet ikke å strekke et bilde over tre skjermer, men jeg må ha muligheten til å bevege musa over alle tre skjermene. Forvirringen: Når jeg har XP Pro, og ikke behøver å strekke bildet over tre skjermer, så sier noen at det bare er å kjøpe et skjermkort til med DVI - XP støtter dette. Da vil alle tre skjermene ha DVI. Andre sier at dette ikke vi funke, og henviser meg til å kjøpe et Matrox-kort med 3xRGB til 5500! Gikk til komplett sine sider om Matrox P750, som ifølge dataskjemaet skal støtte 3 skjermer, men en person er rimelig lunken i sin anmeldelse. Hva er sannheten? Kunne noen være så snill å oppklare, uten å bli for teknisk. Bare helt enkelt hva jeg trenger, og hvordan jeg får min PC til å kjøre tre skjermer. Takker for hjelpen på forhånd. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 11. januar 2007 Del Skrevet 11. januar 2007 (endret) Kjøpe nytt skjermkort med DVI vil fungere helt ypperlig, jeg vurderer blant annet å gjøre det selv ettersom jeg også har 3 skjermer (2LCD, 1 projektor). Kjøp gjerne samme type som du allerede har, dvs. nVidia mens du er igang, til 4-600kr. Du skrur/installerer kortet, plugger til skjerm, og vil få en ny "extended" skjerm, dvs. en ren utvidelse av skrivebordet ditt (ikke span - ingen strekk av Windows oppgaverad f.eks.). Du kan, som vanlig, velge å flytte oppgaveraden til siste skjerm, eller du kan stokke om på dem i Windows skjermpanelet. Du vil kunne kjøre SPAN på et kort av gangen (2 skjermer samtidig), men ikke begge (3 skjermer). Men dette høres det ut som du forstår - med et ekstra skjermkort vil du kunne bevege musen over alle skjermer, flytte på vinduer, se video etc. 3D hardware aksellerering over alle 3 skjermer vil bli problematisk, men over 2 skjermer går fint. openGL pleier å være veldig fin til 3dsmax f.eks. på det området (egen erfaring). Andre kommer sikkert til å kommentere, så det er bare å vente PS: Hvis du har et AGP system, og du bruker et AGP skjermkort, må du kjøpe et PCI skjermkort. Endret 11. januar 2007 av Boye Lenke til kommentar
perkh Skrevet 11. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2007 Takk for svaret, Boye! Oppga feil kort, har dette: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302678 Gainward 6600. Skjønte ikke helt det siste med AGP. Eksisterende skjermkort er PCIE, da kan vel kort nr. 2 også være det? Og det kan være DVI? Lenke til kommentar
Boye Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Det stemmer, bare kjør på Tror jeg bestiller et kort jeg også om et par dager. Lykke til! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 12. januar 2007 Del Skrevet 12. januar 2007 Skjønte ikke helt det siste med AGP. Eksisterende skjermkort er PCIE, da kan vel kort nr. 2 også være det? Og det kan være DVI? 7702496[/snapback] OBS, bare kjøp et til PCIe om du har en ledig x16-port i på hovedkortet! Noen hovedkort har bare en x16-port (hvor du nå har ditt 6600), mens andre har to. Dersom ditt hovedkort kun har én PCIe x16-port må du kjøpe et som bruker PCI-standarden. Dette er de to kortene jeg hadde siktet meg inn på; vifteløse, relativt nye og trolig OK ytelse til alt du vil bruke det til: PCIe: https://prisguiden.no/product.php?productId=36052 PCI: https://prisguiden.no/product.php?productId=17804 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå